تبیان، دستیار زندگی
مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سؤالات آزمون سراسری برای گروه های پنج گانه آزمایشی شخصی سازی شده و سؤالات آزمون مانند آزمون سال های گذشته به صورت مفهومی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه طراحی سؤالات کنکور سراسری به تفکیک گروه‌ های آزمایشی

نحوه طراحی سؤالات کنکور سراسری به تفکیک گروه‌ های آزمایشی

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سؤالات آزمون سراسری برای گروه‌ های پنج ‌گانه آزمایشی شخصی ‌سازی شده و سؤالات آزمون مانند آزمون‌ سال ‌های گذشته به صورت مفهومی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آزمون سراسری عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنج‌شنبه 15 تیرماه، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنج‌شنبه 15 تیرماه، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 16 تیرماه و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه 16 تیرماه در 372 شهرستان و بخش مختلف کشور (به شرح جدول شماره 1) برگزار می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات طراحی سوالات با حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت‌ و گو کردیم.

جزئیات طراحی سوالات به تفکیک گروه‌های آزمایشی پنج‌ گانه

توکلی در رابطه با نحوه طراحی سوالات گفت: سوالات آزمون مانند آزمون‌ سال‌های گذشته به صورت مفهومی است و سوالات مفهومی به منزله دشوار بودن سوال نیست بلکه اگر کسی کتب درسی را به طور دقیق مطالعه کرده باشد می‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

سوالات آزمون عمومی

سوالات آزمون عمومی داوطلبان هر یک از گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه در یک دفترچه به نام دفترچه شماره یک چاپ شده است، در این دفترچه در مجموع 100 سوال عمومی شامل 25 سوال زبان و ادبیات فارسی، 25 سوال زبان عربی، 25 سوال فرهنگ و معارف اسلامی و 25 سوال زبان انگلیسی درج شده است و داوطلبان هر یک از گروه‌های آزمایشی باید در مدت 75 دقیقه به 100 سوال مندرج در دفترچه آزمون عمومی پاسخ دهند.

داوطلبانی که به معارف غیر اسلامی پاسخ می ‌دهند یا زبان خارجه امتحانی آنان غیر انگلیسی است باید به ترتیب به سوالات اقلیت ‌های مذهبی مربوط (مسیحی، کلیمی یا زرتشتی) و زبان خارجی غیر انگلیسی (فرانسه، آلمانی، ایتالیایی یا روسی) که به ضمیمه دفترچه آزمون عمومی آنان متصل است پاسخ دهند.

داوطلبان در هر گروه آزمایشی باید علاوه بر سوالات عمومی به سوالات اختصاصی گروه آزمایشی مربوط به خود نیز پاسخ دهند.

گروه علوم ریاضی

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی برای تمام داوطلبان شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره دو است که در این دفترچه در مجموع 135 سوال اختصاصی درج شده است که تمام داوطلبان باید به 135 سوال اختصاصی این گروه آزمایشی شامل 55 سوال ریاضیات، 45 سوال فیزیک و 35 سوال شیمی در مدت 75 دقیقه پاسخ دهند.

گروه علوم تجربی

دفترچه آزمون تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی برای تمام داوطلبان (به جز دارندگان دیپلم به یاری یا شاغلان به حرفه به یاری) شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره دو است.

دفترچه شماره دو حاوی 170 سوال اختصاصی بوده که داوطلبان باید به 170 سوال شامل 25 سوال زمین‌ شناسی، 30 سوال ریاضی، 50 سوال زیست‌شناسی، 30 سوال فیزیک و 35 سوال شیمی در مدت 175 دقیقه پاسخ دهند.

دفترچه شماره سه این گروه شامل تعداد 50 سوال دروس تخصصی بهیاری است که داوطلبان دارای مدرک دیپلم بهیاری و بهیاران شاغل باید علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه شماره یک (دفترچه آزمون عمومی) و دفترچه شماره دو (دفترچه آزمون اختصاصی) به 50 سوال دروس تخصصی به یاری مندرج در دفترچه شماره سه نیز در مدت 30 دقیقه پاسخ دهند.

گروه علوم انسانی

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم انسانی برای تمام داوطلبان (به جز داوطلبان دارنده گواهینامه دوره پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی) شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره 2 است.

در این دفترچه در مجموع تعداد 180 سوال اختصاصی درج شده و تمام داوطلبان باید در مدت 165 دقیقه به این سوالات پاسخ دهند.

آن دسته از دارندگان گواهینامه دوره پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی که برابر ضوابط باید سوالات درس اصول عقاید و فقه را هم امتحان دهند باید علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه‌های آزمون عمومی و اختصاصی به سوالات اصول عقاید و فقه نیز پاسخ دهند که تعداد سوالات این بخش 20 سوال و مدت پاسخگویی به آن 20 دقیقه است.

ضمنا بر روی کارت شرکت در آزمون این داوطلبان عنوان مدرک پیش دانشگاهی داوطلب «علوم و معارف اسلامی» درج شده است و چنانچه داوطلبی در این زمینه اعتراضی دارد باید به نماینده سازمان سنجش مستقر در حوزه رفع نقص کارت مراجعه کند.

گروه آزمایشی هنر

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر برای تمامی داوطلبان این گروه آزمایشی شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره دو است که در این دفترچه در مجموع 160 سوال اختصاصی شامل 30 سوال درک عمومی هنر، 30 سوال درک عمومی ریاضی فیزیک، 20 سوال ترسیم فنی، 20 سوال خلاقیت تصویری تجسمی، 20 سوال خلاقیت نمایشی، 20 سوال خلاقیت موسیقی و 20 سوال خواص مواد درج شده است که داوطلبان باید در مدت 165 دقیقه به سوالات پاسخ دهند.

گروه آزمایشی زبان‌ های خارجی

دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برای داوطلبان این گروه شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره دو است که در این دفترچه در مجموع 70 سوال اختصاصی زبان انگلیسی (برای داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنان انگلیسی است)، 70 سوال اختصاصی زبان آلمانی و 70 سوال زبان فرانسه (برای داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنان آلمانی یا فرانسه است) درج شده که داوطلبان باید در مدت 105 دقیقه بر حسب مورد به سوالات اختصاصی پاسخ دهند.

نحوه پاسخگویی به سوالات

در آزمون سراسری سال 95 به هر داوطلب در تمام گروه‌ های آزمایشی یک پاسخ‌نامه و دو دفترچه سوال عمومی و اختصاصی داده می‌شود.

تمام سوالات آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان در هر یک از پنج گروه‌ آزمایشی شخصی‌سازی شده و شماره داوطلبی، نام خانوادگی‌ و نام هر داوطلب بر روی جلد دفترچه آزمون درج شده است.

این دفترچه ‌ها دارای تنوع است و پاسخنامه و دفترچه آزمون عمومی داوطلبان تمام گروه‌ های آزمایشی در یک بسته نایلونی و دفترچه‌ های آزمون اختصاصی نیز هر یک در بسته ‌های نایلونی جداگانه تحویل داوطلبان می ‌شود.

در گروه آزمایشی علوم تجربی برای دارندگان دیپلم بهیاری و بهیاران شاغل، دروس تخصصی بهیاری به طور جداگانه و در گروه آزمایشی علوم انسانی برای دارندگان مدرک پیش دانشگاهی، علوم و معارف اسلامی، برای دروس اصول عقاید و فقه به داوطلبان ذیربط داده می شود.

سوالات آزمون عمومی شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، ‌فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی هر کدام 25 سوال است.

هر داوطلب پس از دریافت بسته ‌های پاسخنامه و دفترچه آزمون عمومی و پس از آن دفترچه آزمون اختصاصی باید نسبت به کنترل شماره داوطلبی مندرج بر روی جلد دفترچه آزمون با شماره داوطلبی مندرج در کارت شرکت در آزمون و شماره صندلی خود و هم چنین نام خانوادگی و نام و اطمینان از یکسان بودن آن و هم چنین کنترل نوع دفترچه آزمون برای پاسخگویی اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی