تبیان، دستیار زندگی
مرتضی میرباقری معاون سیما در بازدید از پشت صحنه سریال در جستجوی آرامش کیفیت برخی فیلمنامه هایی که به دستشان می رسد را پایین و فاقد تعمق کافی دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد معاون سیما از فیلمنامه‌های ضعیف

مرتضی میرباقری معاون سیما در بازدید از پشت‌صحنه سریال «در جستجوی آرامش» کیفیت برخی فیلمنامه‌هایی که به دستشان می رسد را پایین و فاقد تعمق کافی دانست.

پیشخوان خبر تبیان

مرتضی میرباقری

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکزی سیما فیلم، مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج، غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج و جمعی از مدیران سازمان صداوسیما امروز چهارشنبه چهاردهم تیرماه باحضور در پشت صحنه سریال «در جستجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی از آن بازدید و با عوامل گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار داریوش فرهنگ با اشاره به بعضی از مشکلات عنوان کرد: ما و سازمان صداوسیما نباید خود را وکیل مردم بدانیم و بگوییم چه بخواهند، چه بپوشند و حتی چه فکری کنند. تلویزیون به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد و باید بعضی از کارمندان کم شوند و حجم تولید بالا برود.

وی ادامه داد: تکرار موضوعات در سریال ها زیاد شده و باید تلاش شود از سریال های تکراری جلوگیری شود. از زمانی که تعداد شبکه‌های تلویزیونی زیاد شده حجم تولید کاهش پیدا کرده است. همچنین سریال‌های تکراری بیشتر دیده می‌شود و آنچه گفتنی است حذف می‌کنند و آنچه نگفتنی است در سریال‌ها می‌آورند.

بازیگر سریال «در جستجوی آرامش» عنوان کرد: سازمان صداوسیما باید استقلال مالی خود را پیدا کند و همچنین لازم است یک اعتماد دو طرفه بین مسئول و هنرمند ایجاد شود. من این حرف ها را برای کار خودم نمی‌گویم و در همه این سال‌ها شکایتی برای خودم نداشتم بلکه می‌خواهم غرور و استقلال تلویزیون را برگردانیم.

بازیگر سریال «در جستجوی آرامش» عنوان کرد: سازمان صداوسیما باید استقلال مالی خود را پیدا کند و همچنین لازم است یک اعتماد دو طرفه بین مسئول و هنرمند ایجاد شود. من این حرف ها را برای کار خودم نمی‌گویم و در همه این سال‌ها شکایتی برای خودم نداشتم بلکه می‌خواهم غرور و استقلال تلویزیون را برگردانیم.این بازیگر و کارگردان در پایان این بخش از صبحت هایش تاکید کرد: سریال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ از آثار این روزها قوی تر بودند و سریالی مثل «سلطان و شبان» را در آن دوران ساختیم اما هیچ وقت تلویزیون به منِ نوعی نگفت که امثال آن سریال را ادامه بده.در ادامه این مراسم مرتضی میرباقری معاون سیما نیز بیان کرد: رهبر انقلاب در توصیه هایی فرمودند که باید بررسی شود زیر پوست جامعه چه می گذرد که به همین منظور ما تحقیقاتی داشتیم و نتیجه آن را هم اعلام کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نویسنده فیلمنامه ها باید به کار خود اشراف داشته باشند و مطالبات ما این است که آنها ملودرام، تاریخ و... را بشناسند. واقعیت امر این است که نویسندگان ما کم حوصله و برخی هم کم مطالعه هستند. آنها باید مطالب عمیق را برای ما بیاورند و یا به ما بگویند تا مطالبی را در اختیارشان بگذاریم. کسی که قلم در دستش می‌گیرد باید تحقیق و پژوهش داشته باشد و این حوزه را بشناسد و صرفاً دوست داشتن یک ژانر کافی نیست. در این زمینه تعمق کاری مختصات خودش را دارد و تولید کار قوی حوصله و دقت می‌خواهد.

میرباقری همچنین از فعالیت برای سا خت ۱۲۰ سریال در مراحل مختلف تولید سخن گفت. وی همچنین تاکید کرد: حداقل سه شبکه‌ ما باید هر شب یک سریال پخش کند که البته ما می‌خواهیم هر شب چهار سریال از تلویزیون پخش شود و برنامه ریزی هم به گونه ای است که چهار سریال در حال تولید داریم. وی اظهار کرد: ما می خواهیم تمام شرایط را فراهم کنیم تا شما کار هنری خود را انجام دهید.

این مدیر رسانه ملی ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌های گوناگونی در سیما فعال است اما نقطه ضعف برخی از آنها این است که فیلمنامه هایشان عمق ندارند. ما خودمان از وضعیت فیلمنامه‌هایی که به دستمان می‌رسد راضی نیستیم و اگر فرصت بیشتری داشته باشیم باید کاری کنیم که این تعمق در بازنویسی سریال‌ها صورت گیرد.معاون سیما، قصه سریال «در جستجوی آرامش» را قابل اعتنا و جذاب دانست که می تواند مخاطبش را جلب کند. میرباقری همچنین از فعالیت برای سا خت ۱۲۰ سریال در مراحل مختلف تولید سخن گفت. وی همچنین تاکید کرد: حداقل سه شبکه‌ ما باید هر شب یک سریال پخش کند که البته ما می‌خواهیم هر شب چهار سریال از تلویزیون پخش شود و برنامه ریزی هم به گونه ای است که چهار سریال در حال تولید داریم. وی اظهار کرد: ما می خواهیم تمام شرایط را فراهم کنیم تا شما کار هنری خود را انجام دهید. معاون سیما درباره بودجه تولید سریال در سازمان نیز گفت: علیرغم اینکه در سازمان صدا و سیما مشکل مالی داریم اما در بخش سریال‌های نمایشی این مشکل وجود ندارد دلیلش هم این است که عوامل تولید قبول کرده‌اند که هزینه‌ها را از یک میزانی بالاتر نبرند. میرباقری همچنین به داریوش فرهنگ گفت: اگر شما متن خوبی داشته باشید ما  قبول می‌کنیم. داریوش فرهنگ در این باره گفت: یعنی می‌توانم قصه ملانصرالدین را بسازم؟

معاون سیما در پاسخ او گفت: باید شرایط را بررسی کنیم و نمی‌دانم که آیا با همین نام می‌شود چنین سریالی ساخت یا خیر. یادمان باشد ملاصدرا از دانشمندان بزرگ ایرانی است که ساخت سریالش قطعاً اولویت بیشتری دارد.

این صحبت میرباقری با واکنش طنز داریوش فرهنگ رو به رو شد و او گفت: تا کره‌ای‌ ها نگفته‌اند ملانصرالدین برای آنها است حداقل این سریال را بسازیم. علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده سریال «در جستجوی آرامش‌» نیز در بخشی از این مراسم عنوان کرد: این سریال مضمونی فرهنگی دارد و ما سعی کرده ایم مطالب خوبی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۵ نیز در ادامه،‌ گفت: بعید می‌دانم که دوستان ما در تولید این سریال دچار مشکلات مالی جدی شده باشند.  در ادامه این مراسم مجید زین‌العابدین مدیر شبکه ۵ هم در سخنانی عنوان کرد: پخش این سریال با مضمون و محتوایی که دارد آن هم در روزهای پایانی هفته این باکس را زنده خواهد کرد.

مهرداد عبدی آهنگساز سریال «در جستجوی آرامش» نیز در سخنانی درباره موسیقی های بعضی از سریال ها سخن گفت که کیفیت لازم را ندارند و توضیح داد: ضعف موسیقی سریال «در جستجوی آرامش» در اوکراین انجام می شود. در این بازدید صحنه هایی از سریال در جستجوی آرامش برای مدیران سازمان صداوسیما پخش شد.
منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .