تبیان، دستیار زندگی
پژوهشکده اقلیم شناسی کشور در پیش بینی فصلی خود اعلام کرد: چشم انداز دمای فصل تابستان حاکی از افزایش حدود ۱.۵ درجه ای نسبت به میانگین بلندمدت است؛ از نظر توزیع مکانی، افزایش دما در غرب و جنوب کشور بیش از سایر نواحی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای تابستان امسال

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد: چشم‌انداز دمای فصل تابستان حاکی از افزایش حدود ۱.۵ درجه‌ای نسبت به میانگین بلندمدت است؛ از نظر توزیع مکانی، افزایش دما در غرب و جنوب کشور بیش از سایر نواحی خواهد بود.

پیشخوان خبر تبیان
گرمای هوا

به گزارش تبیان به نقل از تسنیم ، پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: از آغاز سال زراعی جاری تا پایان خرداد 1396، مجموع بارش کشور 209 میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه بلند‌مدت هفت درصد و نسبت به سال گذشته  9 درصد کاهش یافته است.

در دوره یاد شده استانهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحد با بیش از 30 درصد کاهش و استان‌های هرمزگان و قم با 30 درصد  افزایش بارش نسبت به بلند مدت مواجه بوه‌اند.

در سه ماهه منتهی به پایان اردیبهشت‌ ماه 96، نوار شمالی کشور، شمال شرق و شرق کشور درگیر درجات مختلف خشکی از شدید تا خیلی شدید بوده‌اند.

انتظار می‌رود بارش تابستانه در استانهای ساحلی دریای خزر در مقایسه با نرمال با کاهش محسوس مواجه شود که اتخاذ تدابیر لازم برای مواجهه با پیامدهای آن در سه ماه آینده توصیه می‌شود؛ علاوه بر آن بارش‌های موسمی در شرق کشور کمتر از نرمال خواهند بود. در این دوره میانگین دمای کشور تا 1.5 درجه بیش از نرمال خواهد بود که افزایش دما در نیمه جنوبی بیش از نوار شمالی کشور است. مطابق پیش‌بینی اغلب مدل‌های اقلیمی، انتظار می‌رود میانگین بارش پاییز 1396 کشور متمایل به نرمال و یا حتی بیش از آن باشد.

وضعیت جاری:

مجموع بارش سال زراعی جاری تاکنون (209میلی‌متر) نسبت به میانگین بلندمدت (226میلی‌متر) و سال گذشته (230میلی‌متر)، به ترتیب هفت و 9 درصد کاهش یافته است. استانهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با 41 و 34 درصد کاهش نسبت به بلندمدت مواجه بوده‌اند. این در حالیست که در استانهای هرمزگان، قم و کرمان میانگین بارش به ترتیب 34، 33 و 29 درصد افزایش یافته است. مطابق نمایه خکسالی SPI و برخی نمایه‌های پایش خشکی، به جز نواحی جنوبی، اغلب مناطق کشور به ویژه یک چهارم شمال شرق و نوار شمالی کشور درگیر درجات مختلف خشکی از متوسط تا شدید بوده‌اند.

پیش‌بینی بارش:

بارش در چهار هفته آینده (تیرماه) در استان‌های ساحلی خزر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بیشترین افزایش دما در هفته‌های دوم و سوم (حدود 2+ تا 3+ درجه) پیش‌رو و به ویژه در نواحی غربی کشور و بخش‌هایی از استان‌های ساحلی خزر رخ می‌دهد.

در یک ماه آتی، مدل‌های پیش‌‌بینی اقلیمی در مورد کاهش بارش در استانهای ساحلی خزر و تا حدودی جنوب شرق کشور (متاثر از بارش‌های موسمی) هم‌آورا شده‌اند. به طور معمول بارش‌های تابستان خزری از نیمه دوم مرداد تا شهریور رخ می‌دهد؛ شایان توجه است که پیش‌بینی پذیری بارش فصل گرم کشور از سایر فصول کمتر است.

پیش‌بینی دما:

چشم‌انداز دمای فصل تابستان حاکی از افزایش حدود 1.5 درجه‌ای نسبت به میانگین بلندمدت است. از نظر توزیع مکانی، افزایش دما در غرب و جنوب کشور بیش از سایر نواحی است.

نمایه‌های دور پیوندی:

در بخش استوایی اقیانوس آرام، دمای آب گرایش ضعیفی به بیش از نرمال دارد که براساس آن احتمال وقوع النینو در پاییز 1396 کمتر از 50 درصد است.

ناهنجاری‌ هفته‌ای بارش و دما

بارش در چهار هفته آینده (تیرماه) در استان‌های ساحلی خزر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بیشترین افزایش دما در هفته‌های دوم و سوم (حدود 2+ تا 3+ درجه) پیش‌رو و به ویژه در نواحی غربی کشور و بخش‌هایی از استان‌های ساحلی خزر رخ می‌دهد.

منبع: تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .