تبیان، دستیار زندگی
ر 82 تصحیح یك اشتباه تاریخی درباره آثار نخستین نقاش امپرسیونیست دو تابلو معروف نقاشی اثر نقاش و هنرمند معروف بریتانیایی جی. ام. دبلیو ترنر كه پیش از این به اشتباه تصور می شد كه مناظری از شهر ونیز هستند به گفته كارشناسان هنری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 4 مهر 82

تصحیح یك اشتباه تاریخی

درباره آثار نخستین نقاش امپرسیونیست


دو تابلو معروف نقاشی اثر نقاش و هنرمند معروف بریتانیایی جی. ام. دبلیو ترنر كه پیش از این به اشتباه تصور می شد كه مناظری از شهر ونیز هستند به گفته كارشناسان هنری به مناظری از شهر بندری پورتس ماوت در بریتانیا تعلق دارند، نه باتلاقهای ونیز!

این دو تابلوی مهم قرن نوزدهم بیش از سه دهه به اشتباه «صحنه جشن باتلاقی، ونیز» (5– 1840) و «حركت دسته جمعی كشتی ها با دودی از دور، ونیز» (1845) خوانده می شدند.

همچنین نامه ها و دست نوشته هایی كه از ترنر به جا مانده اند ، مؤید آنند كه ترنر در سال های خلق این دو تابلو در پورتس ماوت بوده و در جشن ورود پادشاه فرانسه به این شهر بندری حضور داشته است.

بنابراین گزارش نام این دو تابلو از این پس به «ورود لوئیس فیلیپ به پورتس ماوت در هشتم اكتبر 1844» و پیاده شدن لوئیس فیلیپ در بندر پورتس ماوت در هشتم اكتبر 1844» تغییر خواهد یافت.

گفتنی است ترنر كه نام كامل او ژوزف مالورد ویلیام ترنر است برجسته ترین نقاش منظره بریتانیا شناخته می شود و سبك او در كشیدن چشم اندازه های پرنقش و نگار با آب رنگ یا رنگ روغن الهام بخش بسیاری از نقاشان امپرسیونیست بوده و هست.