تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مجوز فعالیت برای هیچ نشریه وابسته به نهادها و مراکز دولتی یا عمومی مانند شهرداری صادر نمی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتماد دوباره مجلس به سیاست‌های صالحی امیری

نمایندگان از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مجوز فعالیت برای هیچ نشریه وابسته به نهادها و مراکز دولتی یا عمومی مانند شهرداری صادر نمی‌شود

پیشخوان خبر تبیان
صالحی امیری

تسلیت صالحی امیری به مناسبت درگذشت عطاءالله بهمنش

به گزارش تبیان ، روزنامه ایران در یادداشتی نوشت:وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت عطاءالله بهمنش روزنامه نگار پیشکسوت ورزشی گفت: صدای خاطره ‌ساز بهمنش در گویندگی رقابت‌‌های ورزشی که نشان از مهارت و تبحر وی در این حوزه داشت و قلم قابل ستایش او برای نسل‌‌های امروز و فردا درس‌آموز است. در پیام سیدرضا صالحی امیری که بعدازظهر دوشنبه منتشر شد، وی ضمن ابراز تأسف از درگذشت روزنامه‌‌نگار پیشکسوت ورزشی، فقدان مرحوم عطاء‌الله بهمنش را به خانواده و وابستگان وی و جامعه ورزشی کشور تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت و غفران الهی مسألت کرد.

«ایران»: روز گذشته مجلس شورای اسلامی شاهد «اعتماد» دوباره نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ موضوعی که به دنبال طرح سؤال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر از صالحی امیری و قانع نشدنِ این نماینده از پاسخ‌های وزیر ارشاد، روز گذشته بازتاب خبری گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.

سؤال نماینده شاهین شهر از وزیر چه بود؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در جلسه دیروز مجلس این سؤال را مطرح کرد که چرا مجوز بیش از 600 نشریه بعد از چندین ماه از زمان مقرر قانونی صادر نشده است؟ صالحی امیری به این سؤال پاسخ کامل داد اما نماینده سؤال‌کننده پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که از پاسخ‌های وی قانع نشده است. بنابراین این سؤال و پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد و مجلسی‌ها با رأی خود (51 رأی موافق، 118 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر) اعلام کردند که پاسخ‌های صالحی امیری قانع‌کننده بود.

صالحی امیری در صحن چه گفت؟

پس از انقلاب اسلامی مجموعاً برای 13 هزار نشریه و رسانه مجوز فعالیت صادر شده است که صدور 6 هزار مجوز آن در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

سیدرضا صالحی امیری روز سه‌شنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده سؤال‌کننده شاهین شهر و میمه با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیأت رئیسه و نماینده سؤال‌کننده گفت:‌ در چهار سال گذشته، خوشبختانه کارنامه قابل دفاع و قبولی در حوزه رسانه داریم به طوری که می‌توان گفت بهترین دوره بعد از انقلاب در حوزه رسانه در این دولت رقم خورد و بیشترین مجوز فعالیت نشریه در این دوره صادر شده است. صالحی امیری در ادامه پاسخ به حاجی دلیگانی با اشاره به 15 اقدام اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در حوزه رسانه گفت: بهترین دوره پس از انقلاب اسلامی در زمینه صدور مجوز نشریات، حمایت، پرداخت یارانه، شفاف سازی، کمک و پشتیبانی، آزادی بیان، دفاع و تکریم از اصحاب رسانه در این دولت انجام شده است.

رئیس هیأت نظارت بر مطبوعات گفت: با توافق صورت گرفته تمامی اعضا برای هیچ نشریه وابسته به نهادها و مراکز دولتی یا عمومی مانند شهرداری مجوز فعالیت  صادر نمی‌شود و از طرفی هم یارانه آنها توسط وزارت ارشاد قطع شده است. عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه سخنان خود با اشاره به کاهش زمان انتظار سه ساله متقاضیان دریافت مجوز فعالیت نشریات به کمتر از 6 ماه، گفت:‌ این در حالی است که با الکترونیکی کردن روند تقاضای مجوز و ثبت‌نام در سامانه (e- resane) تمامی متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان برای درخواست مجوز در جریان آخرین روند پرونده خود به صورت لحظه‌ای قرار گرفته و روند صدور و زمان آن را دنبال می‌کنند. وی تأکید کرد: تاکنون حتی یک مورد تخلف در این خصوص به بنده گزارش نشده است که اگر می‌شد یقین بدانید که کمتر از یک هفته شخصاً دستور رسیدگی و پیگیری و اعلان نتیجه را می‌دادم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از افزایش یارانه مطبوعات تا سقف 100میلیارد تومان در طول دوره مسئولیت خود در این وزارتخانه خبر داد و گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاری توانسته‌ایم سایت‌های نشریات و خبرگزاری‌ها را تقویت کنیم.

وی شمار سایت‌های مجوزدار تا پیش از دولت یازدهم را مجموعاً 200 و تعداد آنها پس از آغاز به کار دولت یازدهم را بیش از دو هزار سایت ذکر کرد و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی مجموعاً برای 13 هزار نشریه و رسانه مجوز فعالیت صادر شده است که صدور 6 هزار مجوز آن در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبق قانون در زمان حاضر فقط می‌تواند صلاحیت‌های فردی را بسنجد، تصریح کرد: به خاطر نقص و خلأ قانونی، مشاهده می‌شود که دارندگان مدارک لیسانس مامایی، معدن، شیمی و غیره تقاضای نشریه سیاسی می‌کنند از همین رو از سه هزار و 800 مجوز صادره، امتیاز سه هزار مجوز به علت منتشر نشدن، براساس قانون لغو شده است.

وی همچنین به چند برابر شدن سرعت صدور مجوز نشریات در دولت یازدهم اشاره کرد و حوزه مدیریت خود را شایسته تشویق دانست و گفت: عدالت رسانه‌ای در این دولت تقویت شده است. صالحی امیری اضافه کرد: برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، نشریات و رسانه‌های شهرستانی در اولویت و حمایت یارانه‌ای نسبت به نشریات پایتخت قرار گرفته و حمایت و یارانه آنها را تا سه برابر افزایش داده‌ایم که این مهم در هیچ دوره‌ای وجود نداشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه هیچ مرزبندی سیاسی از طرف این وزارتخانه درباره مطبوعات وجود ندارد، تصریح کرد: تمامی نشریات به دور از هر گرایش و وابستگی سیاسی، مجوز دریافت می‌کنند. وی تصریح کرد: بر این باوریم که باید آزادی قلم  پاس داشته شود اما مرزهای قانونی را نیز باید رعایت کرد از همین رو ‌باید پاسخ‌های لازم  قبل از صدور مجوز برای نشریات، از دستگاه‌های سجلی و انتظامی دریافت شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در مسیر ارتباطی دائمی با متقاضیان هستیم، تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، نفی تبعیض بوده و هیچ‌کس بر دیگری در دریافت مجوز برتری ندارد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه هیچ فرد متقاضی امروز در سراسر کشور برای دسترسی به سامانه تقاضای مجوز نشریه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار مشکل نبوده و نیست، تصریح کرد: شخصاً تا به امروز حتی یک مورد تقاضای صدور مجوز نشریه‌ای را سفارش نکرده و نخواهم کرد.

منبع: ایران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .