تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان برای کنترل رشد و بازیابی اتصالات عصبی از دست رفته میان سلول های عصبی نانولوله های کربنی را با نورون های پیوند زدند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از نانو لوله‌ های کربنی به عنوان پروتز اعصاب

استفاده از نانو لوله های کربنی به عنوان پروتز اعصاب

دانشمندان برای کنترل رشد و بازیابی اتصالات عصبی از دست رفته میان سلول‌ های عصبی نانو لوله‌ های کربنی را با نورون ‌های پیوند زدند.

براساس گزارش ساینس الرت، محققان نشان دادند می ‌توان از نانو لوله‌ ها را می ‌توان در نهایت ایمنی مورد استفاده قرار داد و امیدوارند بتوانند عملكرد عصبی را در افرادی كه از آسیب ‌های عصبی در رنجند احیا كنند. تلفیق نانو لوله‌ های كربنی با نورون ‌ها فواید غیر منتظره‌ ای نیز به همراه دارد.

این نانو لوله‌ ها از ویژگی‌ های قابل توجهی مانند رسانایی حرارتی عالی، مقاومت مكانیكی، و رسانایی الكتریكی برخوردارند. از این مواد برای ساخت سخت‌ ترین پارچه جهان، تراشه‌ های رایانه ‌ای با سرعتی دو برابر سرعت تراشه‌ های سیلیكونی و هم چنین ساخت سیاه ‌ترین ماده جهان استفاده شده‌ است.

از آنجایی كه این لوله ‌ها بسیار باریك،‌بلند و رسانا هستند،‌ بهترین گزینه برای پروتز‌های عصبی به شمار می ‌روند، و می ‌توانند عملكرد مسیرهای عصبی آسیب ‌دیده و سیستم‌ هایی كه با بدن انسان سطح مشترك اتصال دارند را احیا كنند.

محققان مدرسه بین ‌المللی مطالعات پیشرفته در ایتالیا در این پروژه جدید سطح نانو لوله‌ های كربنی را با كمك فرایند‌های شیمایی بهبود دادند تا این مواد به جوهر نانولوله‌ كربنی تبدیل شوند. این جوهر روی سطحی شیشه ‌ای ریخته شده و 350 درجه حرارت دید تا لایه ‌ای باریك از نانو لوله ‌های كربنی روی سطح شیشه ایجاد شود.

سپس نورون ‌ها از هیپو كامپ موش ‌های آزمایشگاهی برداشت شده و مستقیم روی سطح لایه كربنی قرار گرفت. پس از یك دوره كشت در دمای بدن، سلول ‌ها از نظر رسانایی و سازگاری با سلول ‌های كربنی مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان اطمینان دارند به این شیوه می ‌توان از نانو لوله ‌ها در نهایت ایمنی استفاده كرد زیرا به گفته آن ها این آزمایش اثبات كرده كه نانو لوله ‌ها با تركیب چربی‌ ها، به ویژه كلسترول كه سازنده غشای نورون‌ ها هستند تداخل پیدا نمی ‌كند.

محققان هم چنین دریافتند سلول ‌هایی كه روی بستری كربنی رشد پیدا می ‌كنند سریع تر از سلول‌ های عادی به بلوغ و تكامل می ‌رسند. به نظر می ‌آید نانو لوله ‌ها رشد نورون ‌ها و شكل ‌گیری سیناپس ‌های جدید را تسریع می ‌كنند. همین موضوع باعث شده تا دانشمندان نسبت به امكان استفاده از این مواد به عنوان پروتز‌های عصبی برای التیام نخاع  و سلول ‌های عصبی آسیب ‌دیده امیدوار شوند.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی