تبیان، دستیار زندگی
مرور اتفاقات مهم سینما و تلویزیون در هفت روزی که پشت سر گذاشتیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته مشاجره

مرور اتفاقات مهم سینما و تلویزیون در هفت روزی که پشت سر گذاشتیم.

منیژه خسروی – بخش سینما و تلویزیون تبیان

نجمه جودکی

مشاجره هفته/بازغی ،جودکی و سوپر استار

پژمان بازغی این هفته مهمان برنامه «مردم گرام» شبکه سه بود. در بخشی از گفت و گوی نجمه جودکی با او بحث به سمتی رفت که مهمان از خودش دفاع کند و بگوید در ایران سوپراستار نداریم. مجری از محمد رضا گلزار مثال زد و بازغی توضیح داد که چرا به گلزار هم نمی توان لقب سوپر استار داد. بریده حرف های بازغی در شبکه های اجتماعی این ظن را ایجاد می کرد که او تماما علیه گلزار است. بازغی هم در یک پست اینستاگرامی توضیح داد ماجرا چه بوده و از گلزار عذرخواهی کرد. خانم جودکی در «مردم گرام» بحثی بیهوده دیگری درباره این که بازیگر نباید برنامه اجرا کند راه انداخت که بازغی جواب قانع کننده  ای به او داد. یک شب بعد روشنک عجمیان که جزو بازیگر-مجری ها دسته بندی می شود در برنامه «مهتاب» به شکل غیر مستقیم گفت جودکی اشتباه می کند.

دلخوری هفته/ دوئل مهدویان و اوج بر سر ایستاده در غبار

تا پیش از پخش قسمت اول «ایستاده درغبار» و اعمال تغییراتی محتوایی در نسخه سریالی فیلم،کسی از اختلاف محمد حسین مهدویان با سازمان اوج مطلع نبود، اما انتشار گزارشی در روزنامه هفت صبح مبنی بر انجام تغییرات در سریال ،مهدویان ازاختلافش با اوج پرده بردارد. او در پستی نوشت:«خیلی می پرسند که چرا حجرفی از نسخه سریال ایستاده در غبار نزدم . پاسخ ساده است. چیزی که هنوز خودم ندیدم را توصیه نمی کنم. نه اینکه نگذاشته باشند که ببینم، نه. خودم ترجیح دادم نبییم.» درپی انتشار این پست اینستاگرامی سازمان اوج در مقام پاسخ برآمد و روابط عمومی اش در متنی به اصطلاح صمیمانه و دوستانه جواب مهدویان را داد و اعلام کرد که او در مجموع زیر تعهداتش زده و پای نسخه سریالی «ایستاده در غبار» ایستاده است.

استقبال هفته/توجه مردم و منتقدان به «فروشنده»

این هفته دو اتفاق مهم برای فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی افتاد. فیلم در میدان بزرگ سن کوزیمتو شهر رم کشور ایتالیا اکران شد و مخاطبان زیادی به تماشای آن نشستند. این فیلم همچنین در فهرست ۲۵ وب سایت معروف «متاکریتیک» که بر اساس بالاترین امتیاز منتقدین سینمایی مرتب شده است با امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ در رتبه چهارم قرار گرفت.

نامشخص هفته/ حالا خورشید کی می آید؟

وضعیت پخش «حالا خورشید» کماکان نامشخص است. رضا رشیدپور  قرار بود ابتدای هفته به تلویزیون برگردد اما اعلام شد مشکل فنی مانع از پخش «حالا خورشید» شده او روز یک شنبه ویدئویی از خودش در کانال تلگرامی برنامه قرار داد و به خطر اینکه نتوانسته در روز مقرر برنامه را روی آنتن ببرد از مخاطبان عذرخواست. رشیدپور درباره اینکه دلیل این تاخیر چیست حرفی به میان نیاورد و فقط از مخاطبان درخواست کرد که باز هم صبر کنند. شبکه سه هم در پخش تیزرهای مربوط به برنامه‌های تابستان 96، تیزر «حالا خورشید» را با ذکر عبارت «بزودی» پخش کرد و ننوشت کی روی آنتن می رود.

دیالوگ های هفته

جلیل سامان/همشهری جوان/ 8 تیر: برای کاراکتر ناهید دنبال بازیگر خوب بودم؛ بازیگری که داریوش نتواند از او دل بکند. خیلی دنبال بازیگر گشتم. اول هم از چهره ها شروع کردم. چهره هایی که سن و ظاهرشان متناسب با این شخصیت باشد و بتوانم آن ها را بیاورم. مثلا به بهاره کیان افشار رسیدم ولی نتوانست بیاید اما هیچ گزینه دیگری نداشتم. دیگر چهره ها یا بینی شان عمل شده بود یا لب هایشان پروتز داشت یا قدشان کوتاه بود یا صدای شان را دوست نداشتم یا در نقش هایی شبیه به این بازی کرده بودند یا این که بازیگر خوبی نبودند.

بهمن فرمان آرا/ شرق/ 11 تیر: عباس‌جان اخیرا کتاب گفت‌وگوی تو و آیدین آغداشلو به نام «خانه‌ای با شیروانی قرمز» منتشر شده و چه کتاب مفرحی.آن شبی که برای اولین‌بار سر مزار دوست مشترکمان رفتیم و تو و آیدین بعد از آن به خانه من آمدید. گفتی که در دبیرستان روی نیمکتی می‌نشستی که آیدین روی نیمکت جلوتر می‌نشسته. گفتی او همیشه نقاشی می‌کرد و یک بار که متوجه شده بود تو برای دیدن نقاشی‌اش سرک می‌کشی دیگر نگذاشته بود که نقاشی‌اش را ببینی و من گفتم عباس می‌خواستی روی شانه‌اش بزنی و بگویی من عباس کیارستمی فیلم‌ساز بزرگ خواهم شد.

احسان کرمی/ هفت صبح/ 14 تیر : مجری خوب كسی است كه نداند چی می خواهد بگوید؛‌بلكه بداند درباره چی می خواهد حرف بزند. همه شوخی هایی كه در «خنداننده شو» می كنم ، بداهه است. برای یكی از آن ها هم طراحی نداشته ام. من درباره مدل اجرا چیز خاصی به رامبد نگفتم ، رامبد هم چیز خاصی نگفت. یك جور درك متقابل است. بخش مهمی از موفقیتم مدیون صدا و سیما است ؛‌در این شكی نیست منتهی این را اصلا دلیل نمی بینم كه از رادیو و تلویزیون انتقاد نكنم. من انتقاد كردم؛‌ ولی خیلی وقت ها تعریف ها و جابنداری هایم از رادیو و تلویزیون كرده ام اما اگر جایی احساس كنم این نهاد فرهنگی دچار مشكل است در حیطه كاری خودم به آن می پردازم.

علیرضا خمسه/ جام جم / 11 تیر: جمعه‌ای که گذشت من در برنامه «من و شما» در شبکه شما به عنوان مهمان حضور داشتم و در بخشی درباره دوستم آقای محسن تنابنده صحبت کردم.یک مطلب خصوصی آنجا مطرح شد و گفتم آقای تنابنده این‌قدر مرد دوست‌داشتنی و شریفی است که آرزو دارم ایشان بچه‌دار شود. همین موضوع در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پیچید و ظاهرا عده‌ای در همین فضا به آقای تنابنده برای پدرشدن در آینده‌ای نزدیک تبریک هم گفتند! برخی هم تلفنی با او تماس گرفتند و تبریک گفتند. آقای تنابنده هم با من تماس گرفت و گفت شما چه زمانی خبردار شدید که ما بچه‌دار شده‌ایم؟! گفتم یا من درست ادا نکردم یا درست ادا کردم و مطلب بخوبی منتقل نشده است.

یوسف تیموری/باشگاه خبرنگاران جوان/ 13 تیر: مدتی بنا به دلایل شخصی خارج از کشور بودم و به همین دلیل زمانی که در ایران حضور داشتم، فیلم سینمایی یا تله‌فیلم بازی می‌کردم. در واقع فرصتی برای حضور طولانی‌مدت در آثار تلویزیونی نداشتم. تا اینکه به ایران برگشتم؛ ابتدا قرار بود «زیر آسمان شهر» را کار کنیم که نشد و تصویربرداری سریال «پنچری» زودتر آغاز شد. به ‌تازگی بازی در فیلم سینمایی «پا تو کفش من نکن» را هم به پایان رساندم. امیدوارم به روزهای خوب سریال سازی در گذشته برگردیم. به هر حال مشکلات در این مدت به مسائل مختلفی بستگی داشت. نبود بودجه لازم، نبود نویسندگان خوش‌ذوق و ... باعث شد تا جای خالی آثار طنز شبانه دیده شود.

شبنم مقدمی/ خبر آنلاین/ 14 تیر: من واقعاعلاقه‌مندم که اگر کاری برای سینمای کودک از دستم برمی‌آید انجام دهم. کاری که از دست من به عنوان بازیگر برمی‌آید این است که اگر فیلمنامه قابل قبول از طرف یک تیم حرفه‌ای به من ارائه شود، بپذیرم که بازی کنم. فکر کنم اشکالی نداشته باشد که اگر ما یک مقدار کمتر به منافع مالی‌مان توجه کنیم. من آدم ثروتمندی نیستم ولی معتقدم اگر شعار می‌دهیم و انتظار داریم اتفاق خوبی در سینمای کودک بیفتد و اگر فکر می‌کنیم می‌توانیم در این راه قدمی برداریم، نباید دریغ کنیم.جذابیت «شکلاتی» که در این است که مختص کودک ساخته شده.