تبیان، دستیار زندگی
قرارداد نفتی با توتال در شرایطی امضا شد که دولت امریکا تلاش می کند اجماعی را علیه ایران بیافریند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی نوبخت، سخنگوی دولت از پیامدهای قرارداد «توتال»:

دیوار تحریم کاملاً فرو ریخت

قرارداد نفتی با توتال در شرایطی امضا شد که دولت امریکا تلاش می‌کند اجماعی را علیه ایران بیافریند

پیشخوان خبر تبیان
نوبخت

به گزارش تبیان، روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: طبق عملکرد خردادماه در تولید نفت برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها، تولید نفت خام از سه میلیون و 901 هزار بشکه در روز فراتر رفته است

جزئیات و کلیات مطرح شده درباره کابینه دوازدهم هم گمانه‌زنی است و اینکه آقای رئیس‌ جمهوری کارگروه‌هایی انتخاب کرده باشد، واقعیت ندارد

موضوع اعزام حجاج در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و اگر نظام در مجموع به این جمع‌بندی برسد که این کار انجام شود، آن وقت  از تریبون‌های نماز جمعه ته دل ملت را خالی کردن، مقابله با تصمیم نظام است

ما قدردان رسانه ملی بویژه بدنه این سازمان که انسان‌های شریف و زحمتکشی هستند، هستیم، اما انتقادهای ما به تیم سیاسی صدا و سیما باقی است و انتظار داریم رسانه ملی کار ملی انجام دهد

سخنگوی دولت قرارداد نفتی ایران با توتال را از نخستین ثمرات انتخابات 29 اردیبهشت خواند و گفت کسانی هستند که از رسیدن سود به ملت ناراحتند. محمدباقر نوبخت همچنین تأکید کرد که انتقادات دولت به تیم سیاسی صدا و سیما همچنان باقی است. به گفته او، تصمیم‌گیری درباره حج امسال هم تصمیم نظام است نه دولت به تنهایی. به گزارش «ایران»، نوبخت در نشست خبری دیروز با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال، آن را نخستین قرارداد نفتی پس از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام عنوان کرد و گفت: این قرارداد نشان داد اراده‌های شکل گرفته براساس تزریق نااطمینانی در فضای جمهوری اسلامی ایران بی اثر بوده و این قرارداد ارزشمند دیوار تحریم را کاملاً فرو ریخت.

نوبخـــــــــت با اشاره به دیگر قراردادهای پسابرجامی همچون خرید هواپیما و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: این اقدامات حاکی از این است که آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظاهر شدن است.

وی درعین حال، قرارداد با توتال را از نخستین ثمرات رخداد بزرگ سیاسی 29 اردیبهشت ماه دانست و درباره احتمال اعمال فشار امریکا و لغو این قرارداد، تصریح کرد: این حرف بی‌اساس است، زیرا این قرارداد در شرایطی امضا شد که دولت امریکا تلاش می‌کند اجماعی را علیه ایران بیافریند، اما با وجود چنین اراده‌ای در دولتمردان جنگ‌طلب امریکا، شرکت توتال فرانسه به همراه شرکای خود، طی فرآیندی در چارچوب تفاهمنامه جدید قراردادهای نفتی، قراردادی ۲۰ ساله با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد که این نشان از اراده این شرکت‌ها برای همکاری با ایران است.

نوبخت با اشاره به اینکه همه ایرانیان علاقه‌مند به منافع ملی باید از سرافکنده شدن امریکا خوشحال باشند، استناد به آنچه امریکایی‌ها می‌خواهند را قابل تأمل دانست و افزود: گروهی در کشور دلواپس منافع ملی هستند که باوجود تفاوت دیدگاه، برای آنان احترام قائلیم، اما گروه دیگری هستند که از اینکه سودی به ملت ایران برسد، ناراحت می‌شوند.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا تغییر در تحریم‌های اتحادیه اروپا نقض برجام است یا خیر نیز اظهار کرد: در کشور هیأت نظارتی تعریف شده که به طور مستند اجرای برجام را رصد می‌کند و آن مرجع تعیین می‌کند که برجام نقض شده است یا خیر. هرگاه این هیأت تشخیص دهد، ما بلافاصله از حقوق خود استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین از رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: طبق عملکرد خردادماه در تولید نفت برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها، تولید نفت خام از سه میلیون و 901 هزار بشکه در روز فراتر رفته است که نشان داد جمهوری اسلامی ایران به رغم اعمال تحریم‌ها، بعد از برجام موفق شد مجدداً تولید خود را به سقفی که از قبل داشت برساند و از این جهت به عنوان نقطه مثبت از آن یاد کرد.

معرفی و مجازات توهین کنندگان به رئیس جمهوری

سخنگوی دولت، اقدام برخی در توهین به رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و نایب رئیس مجلس در راهپیمایی روز قدس را سوء استفاده از حضور مردم در صحنه و انحراف از اهدافی که مردم برای آن به صحنه آمده بودند توصیف کرد و افزود: خوشبختانه دادستان تهران از این رخداد به عنوان «جرم مشهود» یاد کردند که مجازات آن تعیین شده و قوه‌ قضائیه نیز در حال بررسی موضوع است، طبیعتاً افرادی که این جرم مشهود را مرتکب شدند، باید معرفی و مجازات شوند.

نوبخت درباره مداحی حاشیه‌ساز نماز عید فطر در مصلای تهران نیز اظهار کرد: آیا یک نفر از مخالفین دولت می‌تواند ادعا کند که نمازگزاران بعد از 30 روز روزه‌داری آمده بودند تا غیر از خطبه‌های رهبرشان و تعبد کاری انجام دهند؟ اما یک شخصیت محترمی آمد و آقای رئیس ‌جمهوری را هجو کرد.

رسانه ملی کار ملی انجام دهد

نوبخـــــــــت با اشاره به دیگر قراردادهای پسابرجامی همچون خرید هواپیما و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: این اقدامات حاکی از این است که آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظاهر شدن است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه باتوجه به تحریف‌ صدا و سیما نسبت به دولت و رئیس جمهوری، آیا دولت راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی اختصاصی را در دستور کار دارد یا خیر، تصریح کرد: در صورت انتشار حتی یک خبر نادرست از سوی رسانه ملی یا هر رسانه دیگر،  همه دستگاه موظف به پاسخگویی بموقع و درست هستند و شورای اطلاع‌رسانی دولت و روابط عمومی دستگاه‌ها این وظیفه را برعهده دارند و هرجا هر نوع خبر غیرواقعی منتشر شود برحسب وظیفه به درستی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه نیازمند ابزار رسانه‌ای مؤثری برای اعلام اقدامات دولت هستیم، یک واقعیت است و به همین دلیل در دولت دوازدهم این نقیصه را که دلسوزان نیز خواهان آن هستند، برطرف می‌کنیم. دولت باید در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی هم ابزار لازم را داشته باشد و هم به دقت عمل کند، بنابراین اطلاع‌رسانی مصوبات دولت آن هم هفته‌ای یک بار کافی نیست و باید ابزارهای دیگری هم داشته باشیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به اینکه رئیس جمهوری در سخنان خود از مظلومیت کارکنان و انحصار سازمان صدا و سیما توسط برخی از افراد سخن به میان آورد، دولت چه برنامه‌ای برای جلوگیری از این کار دارد، گفت: ما قدردان رسانه ملی بویژه بدنه این سازمان که انسان‌های شریف و زحمتکشی هستند، هستیم، اما انتقادهای ما به تیم سیاسی صدا و سیما باقی است و انتظار داریم رسانه ملی کار ملی انجام دهد.

چالش‌ها بیشتر شده است

خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید امروز در مقایسه با سال 92 چالش‌های دولت بیشتر شده است یا کمتر که نوبخت پاسخ داد: در برخی موارد چالش‌ها بیشتر شده است و انتظار اصلاً این نیست.

وی با اشاره به اتفاقات روز قدس و عید فطر افزود: یک نفر از مخالفان و منتقدان دولت بگوید آیا مردمی که از یک ماه روزه‌داری در روز عید فطر در این هوای گرم و به عشق خطبه رهبری و دعای ایشان آمدند، آیا کسی برای کار دیگری آمده بود آن هم سوء استفاده از تریبون معنوی؟ نوبخت خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری و دولت در چنین چالشی قرار دارند و همه دیدیم و می‌دانیم چه گفته‌ها و سخنان نادرست و بدی علیه رئیس جمهوری در مناظره‌ها مطرح شد، اما 24 میلیون نفر در صف‌ها ایستادند و رأی دادند، آیا پاسخ مردم این است که از تریبون‌ها چنین موضوعاتی مطرح شود؟وی ادامه داد: از سوی دیگر این تنش‌ها از سوی دولت شناسایی شده است، اما انتظار داریم با هماهنگی بین قوا بتوانیم مطالبات جامعه و رهبری محقق شود.سخنگوی دولت درباره اعلام آتش‌بس سیاسی از سوی یکی از نمایندگان سابق مجلس و در ادامه اعلام آتش به اختیار درباره توتال، از سوی او گفت: لزومی ندارد هر حرفی را که از سوی یک فرد زده می‌شود، از طرف یک جریان سیاسی تلقی شود، اینکه آیا فرد چنین مطلبی را به عنوان نماینده جریان سیاسی خود گفته، به همان جریان سیاسی مربوط می‌شود.

توضیحات درباره نحوه بستن کابینه

نوبخت همچنین درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر ایجاد کارگروه‌هایی در دولت برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم، اظهار کرد: جزئیات و کلیات مطرح شده درباره کابینه دوازدهم هم گمانه‌زنی است و اینکه آقای رئیس‌ جمهوری کارگروه‌هایی انتخاب کرده باشد، واقعیت ندارد. وی افزود: سال ۹۲ این کار انجام شد، اما اکنون آقای رئیس ‌جمهوری شناخت دقیق‌تری دارد و به طرق مختلف نیز می‌تواند از نظرات صاحبنظران استفاده کند.

وی همچنین درباره احتمال سهم‌خواهی برای حضور در کابینه دوازدهم گفت: آنان می‌توانند خواسته‌هایشان را بیان کنند و آقای روحانی قطعاً معیارهایی دارد و خود را در برابر مردم و مطالبات آنان مسئول می‌داند.

حج امسال تصمیم نظام است

نوبخت درباره مسئولیت دولت در قبال زائران ایرانی که به حج تمتع مشرف می‌شوند نیز با بیان اینکه تصمیم به اعزام زائران حج تصمیم انحصاری دولت به معنای قوه مجریه نیست، بلکه تصمیم نظام است، خاطرنشان کرد: سال گذشته می‌خواستیم اعزام حجاج انجام شود اما طرف سعودی شرایط ما را در مذاکرات نپذیرفت، اما امسال آنها خواسته‌های ما را امضا کردند و با توجه به تحولات منطقه و عربستان قطعاً باید دقت بیشتری داشت. چراکه سلامت، امنیت و احترام زائران برای ما مهم است.

وی اضافه کرد: موضوع اعزام حجاج در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و اگر نظام در مجموع به این جمع‌بندی برسد که این کار انجام شود، آن وقت  از تریبون‌های نماز جمعه ته دل ملت را خالی کردن، مقابله با تصمیم نظام است. ما فایده هزینه را در نظر گرفتیم و اگر قرار است تغییری در تصمیم ایجاد شود و اگر کسی حرفی دارد، همین حالا به جای اینکه در میان مردم باعث ایجاد استرس شود، حرفش را به مسئولین مربوطه بزند.

نوبخت در ابتدای این نشست نیز با بیان اینکه تا ١١ تیرماه در مجموع ٥ میلیون و ١٨٠ هزار تن گندم به ارزش ٦ هزار و ٧٧٠ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است، اضافه کرد: ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد آن به کشاورزان پرداخت شده و ٣ هزار و ٥٧٠ میلیارد تومان نیز در دست پرداخت است. همچنین طبق آخرین گزارش به تاریخ ۱۲ تیرماه میزان تسهیلات پرداختی ۱۷ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان است که به ۲۵ هزار و ۳۵۱ واحد تولیدی پرداخت شد که به این ترتیب در راستای افزایش تولید و اشتغال در حال اقدام هستیم.

منبع: روزنامه ایران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .