تبیان، دستیار زندگی
تار پود اثر تازه حمید متبسم با صدای وحید تاج نیمه اول مردادماه امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران تهران اجرا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«خسرو و شیرین» در کاخ نیاوران

«تار و پود» اثر تازه حمید متبسم با صدای وحید تاج نیمه اول مردادماه امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران تهران اجرا می‌شود.

پیشخوان خبر تبیان

حمید متبسم

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، «تار و پود» عنوان تازه ترین اثر حمید متبسم آهنگساز موسیقی ایرانی است که ششم مرداد ماه با صدای وحید تاج در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران تهران اجرا می‌شود. این اثر بر اساس داستان عاشقانه خسرو و شیرین نظامی گنجوی ساخته‌شده است که با بیش از هفتاد دقیقه منسجم در دو بخش در حیاط هنر کاخ نیاوران روی صحنه خواهد رفت. حمید متبسم که پیش‌ از این، تور کنسرت «تار و پود» را در اروپا روی صحنه برده بود قرار است این بار در ایران و با صدای وحید تاج این اثر را به اجرا دربیاورد.

سمیرا گلباز نوازنده سه تار، بهار مدیری  نوازنده قیچک آلتو، ارسلان علیزاده نوازنده بربت و بهنام معصومی نوازنده سازهای کوبه‌ای عضای گروه را به سرپرستی و آهنگسازی حمید متبسم نوازنده سه تار و خوانندگی وحید تاج تشکیل می‌دهند.

فرشاد توکلی موسیقیدان و محقق موسیقی درباره این پروژه چنین نوشت: «تار و پود اقتباسی آزاد و موسیقایی است از منظومه‌ عاشقانه‌ خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی شاعر بزرگ قرن شش هجری (۱۲ و ۱۳ میلادی). خسرو و شیرین  شرح عشق و دلدادگی و ماجراهای دو شاهزاده‌ کهن مشرق زمین یعنی خسروپرویز فرزند هرمز چهارم امپراطور ایران و شیرین شاهدخت ارمنستان است. هرچه داستان نظامی شرح دلدادگی و عشقی است که نخوت و غرور انسان‌ها وصلش را از دسترس دور می‌سازد، روایت حمید متبسم شرح وصلی است که به یُمنِ عشقِ عمیق و پاکِ دو عاشق میسر می‌شود. عشقی بی‌پایان که غایتش یگانگی است و فصلی جز بهار ندارد. روایت متبسم نه از تغییر اشعار و داستان، که از گزینش خاصش از منظومه‌ی نظامی به دست می‌آید.

آغاز و پایانِ تار و پود ستایش عشق است به‌عنوان کانون و اساسِ هستی؛ گوهری که به گفته‌ نظامی تنها با اندیشه عمیق می‌توان به اهمیتش پی بُرد. پس از چنین دیباچه‌ای، متبسم به آغاز عشقِ خسرو و شیرین می‌پردازد. شاپور نقاش برجسته‌ و خردمندِ دربار به نحو بی‌نظیری شیرین را برای خسرو توصیف می‌کند. خسرو چنان از این وصف آشفته می‌شود که شاپور قول می‌دهد برای آنکه خسرو به مرادش برسد هر آنچه در توان دارد به کار گیرد.

آغاز و پایانِ تار و پود ستایش عشق است به‌عنوان کانون و اساسِ هستی؛ گوهری که به گفته‌ نظامی تنها با اندیشه عمیق می‌توان به اهمیتش پی بُرد. پس از چنین دیباچه‌ای، متبسم به آغاز عشقِ خسرو و شیرین می‌پردازد. شاپور نقاش برجسته‌ و خردمندِ دربار به نحو بی‌نظیری شیرین را برای خسرو توصیف می‌کند. خسرو چنان از این وصف آشفته می‌شود که شاپور قول می‌دهد برای آنکه خسرو به مرادش برسد هر آنچه در توان دارد به کار گیرد. پس به ارمنستان، جایی که عمه‌ی شیرین ملکه و فرمانروای آنجاست، می‌رود و با هنر خود نقش دقیقی از خسرو را به تصویر کشیده، بر سر راه شیرین و ملازمانش قرار می‌دهد. شیرین که چشمش بر نقش می‌افتد مبهوت می‌شود. بارها و بارها به آن نگاه می‌کند و هر بار بیشتر از پیش دل می‌بازد. عزم جزم می‌کند و به‌سوی تیسفون، شهری که خسرو در آن است، می‌تازد.

هم‌زمان، خسرو در انتظار و شوق دیدار شیرین با جمعی از نزدیکانش به‌قصد شکار به طبیعت می‌زند. در میانه‌ راه به چشمه‌سار و برکه‌ای می‌رسد که دستِ بر قضا شیرین در آن غبار راه از تن می‌شوید. خسرو که شیرین را نشناخته محو زیبایی زنی که در برکه است بر او چشم می‌دوزد. شیرین که گیسوهایش صورتش را پوشانده از وجود این غریبه بی‌خبر است. وقتی موهایش را کنار می‌زند خسرو را می‌بیند، اما به‌جا نمی‌آورد. او که مطمئن است دلش تنها برای خسرو می‌تپد از تأثیر چهره‌ این غریبه بر خود تعجب می‌کند و برای وفا به آنچه عشقش می‌داند لباس پوشیده، سوار بر اسب ازآنجا می‌رود.

پس‌ از این ملاقات، بار دیگری در شکارگاه دو عاشقِ مهجور با یکدیگر روبرو می‌شوند. این بار نام هم را می‌پرسند و چون یکدیگر را بازمی‌شناسند از اسب‌ها فرومی‌آیند و در وصال هم اشک شوق می‌ریزند. خسرو و شیرین چنان باهم و در هم می‌تنند که تشخیص‌شان از هم برای دیگران غیرممکن می‌شود. حمید متبسم داستان را با تصویری که درهم‌تنیدنِ این تار و پود می‌سازد به پایان می‌رساند؛ تصویر یگانگی عاشق و معشوق، که چیزی جز خودِ عشق نیست. و اینجاست که دوباره از اشعار ستایشگر عشق استفاده می‌کند و دفترِ تار و پود را باهمان بهاری که آغاز کرده بود می‌بندد؛ بهار عشق.»

کنسرت «تار و پود» اثر تازه حمید متبسم با اجرای وحید تاج به تهیه‌کنندگی سید محمدجواد معینی توسط موسسه فرهنگی هنری «نای و نی» ششم مردادماه در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار می‌شود.
منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .