تبیان، دستیار زندگی
در حالی که طبق اعلام مسوولان سازمان حج و زیارت کشور، اعزام زائران حج تمتع 96 از حدود دو هفته دیگر آغاز می شود، اما همچنان شایعات پیرامون لغو سفر حج امسال ادامه دارد. آن قدر که دیروز نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و نیز سخنگوی دولت، در نشست هایی جداگا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه واکنش‌ها به شایعه تعطیلی حج 96 در جلسه سخنگوی دولت

نوبخت: باید دقت بیشتری در اعزام حجاج صورت بگیرد

در‌حالی‌که طبق اعلام مسوولان سازمان حج و زیارت کشور، اعزام زائران حج تمتع 96 از حدود دو هفته دیگر آغاز می‌شود، اما همچنان شایعات پیرامون لغو سفر حج امسال ادامه دارد. آن‌قدر که دیروز نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و نیز سخنگوی دولت، در نشست‌هایی جداگانه، بخشی از سخنان خود را به پاسخگویی درباره این شایعه اختصاص دادند.

پیشخوان خبر تبیان
نوبخت

به گزارش تبیان ، روزنامه صبح نو در یادداشتی نوشت: اگر تجمع چند روز پیش خانواده قربانیان فاجعه منا مقابل سازمان حج و زیارت و البته برخورد حراست این سازمان با دوربین صدا‌و‌سیما و شکسته شدن این دوربین را کنار ماجرای انتقال قدرت و جابه‌جایی ولیعهدهای سعودی بگذاریم و البته از گوشه‌و‌کنار هم زمزمه‌هایی از مخالفت برخی شخصیت‌های داخلی به برگزاری حج امسال را به آن اضافه کنیم، دلیل پیچیدن شایعه لغو حج امسال طی هفته‌های اخیر بیش از پیش روشن خواهد شد. هرچند دیروز سخنان دکتر «محمدباقر نوبخت» و حجت‌الاسلام «سیدعلی قاضی عسکر» ماجرای این شایعه را به سمت‌و‌سویی دیگر هدایت کرد.

انتقاد قاضی‌عسکر از موج خطرناک رسانه‌ای

سرپرست حجاج ایرانی از تکمیل شدن ظرفیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج خبر داد و گفت: «بر اساس تصمیم نظام، کارهای حج ۹۶ با قوت دنبال خواهد شد.»

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر دیروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، با اشاره به آمادگی تمامی بخش‌ها برای برگزاری حج امسال تأکید کرد: با وجودی که ظرفیت کاروان‌های حج تکمیل شده است و حتی گروهی هم به‌عنوان رزرو ثبت‌نام کرده‌اند، متأسفانه عده‌ای دنبال تحریک و فضاسازی علیه حج هستند.

سرپرست حجاج ایرانی موجی را که در داخل کشور علیه فریضه حج راه انداخته شده، بسیار خطرناک توصیف کرد و با اشاره به اینکه دیروز در دیداری دو ساعته با تعدادی از خانواده‌های شهدای منا، مطالبات آنها مطرح و توضیحات لازم ارائه شد، گفت: «در روزهای اخیر عده‌ای فضای تلخی علیه حج و سازمان حج و زیارت به وجود آورده و برخی رسانه‌ها در آستانه برگزاری حج، دنبال فضاسازی علیه این فریضه بزرگ و تاثیرگذار دینی هستند.» حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر این را هم گفت که براساس تصمیم نظام، کارهای حج ۹۶ طبق روال عادی با قوت دنبال خواهد شد. وی افزود: «تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت حج عربستان، همچنان با قوت در حال پیگیری است و مجموعه نظام باید پشتیبان تصمیم اتخاذ شده باشند تا این فضای منفی شکسته و جلوی تبلیغات علیه فریضه حج گرفته شود.»

تأکید سرپرست حجاج ایرانی خانه خدا بر اجرای آیین حج 96 توسط ایرانیان، البته در سویی دیگر و صدالبته با زبانی متفاوت و دوپهلو توسط سخنگوی دولت تأیید شد. نوبخت در نشست خبری‌اش با خبرنگاران رسانه‌ها، با ادبیاتی خاص راجع به برگزاری حج امسال سخن گفت. ادبیاتی که نشان می‌داد نقاط مبهمی در شیوه تصمیم‌گیری برای اعزام زائران پس از یک سال وقفه به آیین حج تمتع، هنوز وجود دارد.

نوبخت: باید دقت بیشتری کرد

«‌با توجه به تحولات منطقه و رخدادهای عربستان باید دقت بیشتری کرده و موارد امضا شده را بررسی کنیم چرا که احترام به امنیت و سلامت زائران برای ما مهم است. »

سخنگوی دولت دیروز، با اشاره به حرف و حدیث‌های موجود درباره شایعه لغو حج امسال، تصمیم‌گیری درباره آن را  به تلاش‌های برخی برای «بدهکار کردن دولت» نسبت داد.  نوبخت، درباره اعزام حجاج ایرانی و مسوولیت‌پذیری دولت گفت: «موضوع اعزام زائران به حج در این فضا تصمیم و اقدام دولت نیست. برخی تلاش می‌کنند دولت بدهکار شود. از همین الان شروع کردند به طرح این مسائل که اتفاقاتی رخ می‌دهد. این اعزام‌ها تصمیم نظام است.»

سخنگوی دولت از سخنان برخی درباره موضوع برگزاری حج امسال هم، این طور انتقاد کرد: «موضوع اعزام زائران ایرانی به حج با توجه به شرایط کنونی تصمیم خاص دولت به معنای قوه مجریه نیست و اگر نظام به جمع‌بندی برسد، همه باید کمک کنیم و دیگر نباید از برخی تریبون‌ها از جمله نماز جمعه سخنانی گفته شود که موجب استرس مردم شود. موضوع اعزام زائران به حج در چنین فضایی تصمیم خاص دولت به معنای قوه مجریه نیست. اگر کسی حرفی دارد مطرح کند، تا تصمیم‌گیری شود.»

اشاره او به سخنان دوماه پیش آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه بود که گفته بود: «به آقایان عرض می‌کنم که به وعده‌های رژیم آل‌سعود اعتماد نکنند و با یک حرفشان خوشحال نشوند، چرا که هنوز جراحت حادثه غمبار منا در قلب‌های ما التیام پیدا نکرده است و باید تضمین کنند که در برابر کوچک‌ترین خطری حتی برای یکی از حجاج جوابگو خواهند بود. اگر امنیت سفر فراهم نباشد این سفر واجب نیست. مسوولان پیش بینی‌های لازم را انجام دهند و به رژیم سفاک آل سعود اعتماد نکنند چرا که اعتقادات و عملشان خطرناک است و نوکر آمریکا هستند.»

سخنگوی دولت البته دیدگاه متفاوتی با حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر درباره شایعه‌های لغو حج امسال داشت و آن را ناشی از تفاوت دو دیدگاه دانست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در رابطه با اعزام زائران دو دیدگاه وجود دارد،گفت: «برخی معتقدند توافقات را انجام داده‌ایم و بنابراین ضرورتی ندارد مردم را از این فریضه الهی محروم کنیم و عده‌ای معتقدند با توجه به ناامنی‌هایی که وجود دارد، باید مراسم حج تعطیل شود.» نوبخت البته اشاره‌ای هم به اوضاع فعلی و جابه‌جایی قدرت در میان سعودی‌ها کرد و گفت: «‌با توجه به تحولات منطقه و رخدادهای عربستان باید دقت بیشتری کرده و موارد امضا شده را بررسی کنیم چرا که احترام به امنیت و سلامت زائران برای ما مهم است. »

او با اشاره به اعزام نشدن زائران ایرانی به حج در سال گذشته و کارشکنی سعودی‌ها گفت: «‌ما سال گذشته هم آمادگی اعزام حجاج را داشتیم اما طرف سعودی همکاری نکرد. با تمام این اوصاف باید دقت بیشتری کرد.» به نظر می‌رسد حلقه مفقوده تصمیم‌گیری در‌باره اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج امسال را باید در سخنان سخنگوی دولت پیدا کرد. جایی که شائبه ناهماهنگی نهایی و در نتیجه شایعه لغو حج امسال را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

منبع: صبح نو

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .