تبیان، دستیار زندگی
ارزیابی راهبردی نگاهی کوتاه به حوادث و بررسی موضوعی آن به صورت خلاصه برای افزایش تحلیل نخبگانی و تصمیم سازان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایانی بر آغاز عربستان سعودی

ارزیابی راهبردی نگاهی کوتاه به حوادث و بررسی موضوعی آن به صورت خلاصه برای افزایش تحلیل نخبگانی و تصمیم سازان است.

بخش سیاست تبیان
عربستان

1. در سطح سیاسی دولت سعودی تغییرات گسترده ای صورت گرفت به طوری که حکومت از خاندان سعودی به خاندان سلمان رسید و بایستی شاهد تحولات جدیدی در عربستان بود. بر همین اساس ایت تغییر چند پیام آشکار دارد.

الف) جوان سازی عربستان مهمترین اولویت این تغییرات است. تا به امروز سنین بالای روسای نظام عربستان مانع از آن بود تا غربی ها به ویژه آمریکایی ها بر روی سیاست داخلی و خارجی آن اعتماد کنند. این جوان سازی موجب می شود سیاست های بلند مدت آمریکا در منطقه توسط یک فرد دنبال شود.

ب) سفر ترامپ به عربستان، موضع گیری ترامپ علیه قطر و واگذاری بخشی از سیاست های منطقه به عربستان نشان می دهد، دولت ترامپ به جمع بندی برای واگذاری ژاندارمی در خاورمیانه به یک کشور پس از شاهنشاهی ایران امید بسته و به جمع بندی لازم برای این واگذاری رسیده است. قرارداد 100 میلیارد دلاری تسلیحاتی و 400 میلیارد دلاری اقتصادی نشان از عظمت این واگذاری دارد.

در عملیات تروریستی تهران ( در ماه جاری) رسما مواضع مسئولان ایران، سرویس استخبارات عربستان را هدف قرار دادند. علی مطهری نائب رئیس مجلس نیز دست داشتن عربستان در این اقدام تروریستی را تایید نمود. چند روز قبل وزیر دفاع و حالا ولی عهد جدید عربستان رسما از کشاندن جنگ به داخل ایران گفت

2.  طرح مهار خارجی انقلاب اسلامی در چند فاز اجرا شد که بی نتیجه ماند. آمریکایی ها برای حفظ منافع خود ابتدا صدام را به جان امنیت ایران انداختند و با عقب نشینی صدام از خاک ایران، حضور نظامی را در اطراف مرز ایران آغاز کردند. در نتیجه با تشکیل دولت همراه با مقاومت و تهران در بغداد، رسما پروژه مهار مرزی نیز شکست خورد. فاز جدید مهار انقلاب اسلامی به  داعش واگذار شد و از داعش به عنوان یک حصار امنیتی - ایدئولوژی استفاده گردید. این طرح هم با یک دستاورد ضد آمریکایی همراه  و محور مقاومت از بعد نظامی به یک جنبش اجتماعی تبدیل شد. تشکیل حشد الشعبی، مقاومت در سوریه، فاطمیون و زینبیون به همراه ده ها گروه دیگر و الحاق ارتش عراق و سوریه در نوار مرزی پس از چهل سال اختلاف یک دستاورد بزرگ برای ایران و محور مقاومت بود. در کنار این فاز جدید ضد ایرانی با عنوان ام القریِ جهان اسلام و انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولی عهد جدید عربستان آغاز شد. احتمالا بایستی شاهد درگیری در سطوح مختلف میان ایران و عربستان بود. طرح جدید آمریکایی ها تقویت عربستان در برابر ایران است تا در زمانی که ایران در بدترین شرایط امنیت داخلی قرار دارد و احساس شود دولت و نظام تضعیف شده، اشتباه صدام تکرار گردد. این فاز دو مرحله مهم درگیری و اختلاف در داخل و ایجاد فضای ضد امنیتی در خارج برای یک حماقت نظامی پیش بینی می شود.

در جمع بندی کارشناسان اندیشکده پیش ببینی می شود عربستان به نمایندگی از آمریکا و محور غربی در چند ماه آینده اختلاف امنیتی خود را با ایران افزایش دهد. در عملیات تروریستی تهران ( در ماه جاری) رسما مواضع مسئولان ایران، سرویس استخبارات عربستان را هدف قرار دادند. علی مطهری نائب رئیس مجلس نیز دست داشتن عربستان در این اقدام تروریستی را تایید نمود. چند روز قبل وزیر دفاع و حالا ولی عهد جدید عربستان رسما از کشاندن جنگ به داخل ایران گفت. تمامی موارد و حجم دپوی تسلیحات در منطقه نشان از یک تحرک جدی ضد ایرانی است. اگر در داخل دستگاه های امنیتی - نظامی تضعیف شود، اختلاف سیاسی به یک اختلاف عمیق ایدئولوژی تبدیل گردد و گروه های سیاسی امنیت پایدار را با حواشی داخلی تضعیف کنند، بایستی احتمال تکرار اشتباه صدام اما این بار در یک ابعداد وسیع تر از سوی عربستان بود. باور پذیر شاید نباشد اما تسلیحات دفاعی صرفا یک ابزار بازدارنده هست. تصمیم به جنگ علیه یک کشور یا یک دولت مرکزی نیازمند یک باور است. اگر عربستان تصور کند ایران در یک نقطه ضعف عظیم داخلی قرار دارد و خواهان تغییر است این اشتباه را تکرار میکند. این را نباید فراموش کرد، عربستان به صورت جدی تعارض خود را با ایران افزایش داده و از منظر دیپلماسی دولت مردان جدید عربستان فاقد روابط معقول سیاسی هستند و رسما به ژاندارمی آمریکا منصوب شده اند.

منبع : اندیشکده مطالعات جهان اسلام