تبیان، دستیار زندگی
یوتیوب، در دانشگاه ها رفع فیلتر می شود؛ این موضوع البته هنوز قطعی نیست اما احتمال آن باتوجه به اخبار منتشره داده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یوتیوب رفع فیلتر می‌شود

یوتیوب، در دانشگاه‌ها رفع فیلتر می‌شود؛ این موضوع البته هنوز قطعی نیست اما احتمال آن باتوجه به اخبار منتشره داده می‌شود.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش ارتباطات تبیان
یوتیوب رفع فیلتر می‌شود

امروزه یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی که بخش اعظمی از آن مربوط به محتوای ویدئویی می باشد، "یوتیوب" (YouTube) است. یوتیوب بنا به دلایل متعددی از جمله انتشار محتوای مخالف با فرهنگ و دین کشورمان، در ایران سال هاست که فیلتر شده است اما اخیرا و طبق آخرین خبرها؛ نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در كارگروه فیلترینگ این موضوع را به‌شدت دنبال کرده اند تا شاید بتوان آن را رفع فیلتر و از برخی از محتواهای آن که با فرهنگ ما مغایرات کمتری دارد استفاده علمی و پژوهشی نمود. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود كه دسترسی به پرآوازه‌ترین سایت آپلود ویدئو در جهان در دانشگاه‌های كشور باز شود.

در این سایت كه پس از گوگل دومین سایت پربیننده جهان محسوب می‌شود، انتشار محتوای جنسی، سوءاستفاده از جانوران، فیلم‌های دارای شوك و... ممنوع است. با این همه شواهد زیادی وجود دارد كه نمی‌توان منكر سوءاستفاده برخی گروه‌ها از امكانات این سایت علیه باورهای مذهبی و ملی كشورهای دیگر شد.

بر همین اساس دسترسی به این سایت در بسیاری از كشورها بومی شده و در برخی كشورها به‌طور كلی مسدود است. علاوه بر ایران كشورهایی مانند چین، تایلند و تركیه، برزیل و امارات یوتیوب را فیلتر كرده‌اند. نتیجه طبیعی این اقدام، محدودیت دسترسی به بسیاری از فیلم‌های ارزشمند این سایت است كه در حوزه‌های علمی، تاریخی، گردشگری و... می‌تواند بسیار مفید باشد.

ما امكان حضور در فضایی مثل توییتر یا فیس‌بوک را از كاربران ایرانی گرفته‌ایم و راه را برای تلگرام باز كرده‌ایم.

آیا ایجاد دسترسی به این سایت در دانشگاه‌ها، می‌تواند گام اول برای تجدیدنظر درباره سیاست‌های فیلترینگ در ایران باشد؟! سیاست‌هایی كه اگرچه در اصول خیلی‌ها با آن موافقند اما در جزئیات و اجرا انتقاد‌های جدی هم مطرح است.

توییتر در ایران

یك نمونه دیگر از سایت‌های پرآوازه اما پركاربرد كه در ایران فیلتر شده، "توییتر" است. نقش این سایت در حوادث سال88 باعث شد دسترسی به آن برای همیشه مسدود شود. اما با فاصله گرفتن از آن سال‌ها، اندك اندك نه‌تنها مردم و كاربران عادی بلكه مسئولان و مدیران ارشد و حتی میانی دولتی با راه‌اندازی صفحات رسمی و تأییدشده به این شبكه اجتماعی پیوستند. محمدجواد ظریف و حسن روحانی در روزهای مذاكرات هسته‌ای به‌طور جدی از این شبكه استفاده می‌كردند. چنین وضعیتی باعث شده بسیاری از كارشناسان این پرسش را مطرح كنند كه «وقتی همه در توییتر هستند، چرا فیلترش می‌كنیم؟»

باید توجه داشته باشیم که اکثر صاحب نظران این عرصه، معتقدند که شرایط جامعه ما تغییر كرده و باید تصمیم‌مان را عوض كنیم. باید به میزان و نحوه ی تاثیرگذاری این شبکه اجتماعی بر برخی تحولات جهان اعتراف نمود به طور مثال در فاجعه منا این كاربران سعودی بودند كه با توییت‌های فراوان، زائران ایرانی را مقصر جلوه دادند پس ما هم می توانیم از این فضا به نفع اهداف جمهوری اسلامی ایران و اشاعه ی فرهنگ اسلامی در

در آن فضا اگر قرار بود كسی دفاع كند و پاسخ بدهد، چگونه باید این كار را انجام می‌داد؟ نمی‌شود شما دست و پای نیروهای خودی را ببندی و از آنها توقع داشته باشی در جنگ نرم با حریف مبارزه كنند. حتی اگر موانعی برای حذف كامل فیلترینگ هست، باید این كار را با دسترسی محدود آغاز كرد. مثلا برای خبرنگاران و رسانه‌ها. درحقیقت ما می‌توانیم نوعی از فیلترینگ هوشمند را به‌كار ببریم كه همه كاربران را با یك چشم نبیند. نوعی از فیلترینگ هوشمند كه به جای محتوی مبتنی بر مخاطب است.»

اسماعیل رمضانی، پژوهشگر ارتباطات و نویسنده مجموعه كتاب‌های سواد رسانه‌ای نیز در این‌باره می‌گوید: «وقتی ما سایتی را به‌طور رسمی فیلتر كرده‌ایم و مسئولان، مدیران، ستاره‌های سینما، ورزشكاران و... با فیلترشكن از آن استفاده می‌كنند، در حقیقت قبح فیلترینگ را شكسته‌ایم. آن وقت نوجوان ما حق دارد فكر كند فیلترینگ كار كاملا اشتباهی است و به‌خودش حق بدهد از فیلترشكن استفاده كند. وقتی به چنین نتیجه‌ای رسید، دیگر ما نمی‌توانیم كنترل كنیم كه از فیلترشكنش حتما برای توییتر و یوتیوب استفاده كند.»

دكتر محمدرضا جوادی‌یگانه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات هم معتقد است باید توییتر رفع فیلتر شود. او هم معتقد به لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های فیلترینگ است و می‌گوید: «ما امكان حضور در فضایی مثل توییتر یا فیس‌بوک را از كاربران ایرانی گرفته‌ایم و راه را برای تلگرام باز كرده‌ایم. توییتر محل حضور كاربرانی از همه جهان است. اگر ایرانی‌ها در این شبكه حضور داشتند می‌توانستیم از ظرفیت‌شان استفاده كنیم. هیچ‌كدام از این محیط‌ها یعنی تلگرام و توییتر متعلق به ما نیستند اما در توییتر ما هم می‌توانیم اثرگذاری كنیم درحالی‌كه تلگرام چنین قابلیتی به ما نمی‌دهد.»

اما و اگر‌های تجدیدنظر

تغییر سیاست‌های فیلترینگ در ایران همیشه همراه با اما و اگر‌هایی بوده است. نهاد‌های نظارتی دغدغه‌های خودشان را دارند و البته شواهدی هم دارند كه نشان می‌دهد باید در برخی موارد نگران بود. اما فیلترینگ هوشمند راهی است كه خود تكنولوژی پیش پای این مانع گذاشته است. هم‌اكنون براساس همین شیوه بسیاری از صفحات نامناسب در اینستاگرام مسدود هستند و اگر ایران به سمت استفاده از این شیوه نمی‌رفت، شاید هم‌اكنون دسترسی به این شبكه اجتماعی نیز مسدود بود. البته وزیر ارتباطات پیش از این به صراحت گفته بود: «اجرای موفق فیلترینگ هوشمند اینستاگرام به‌معنای رفع فیلتر فیس‌بوك و یوتیوب نیست.» اما شاید بتوان امیدوار بود خبری كه حالا درباره تجدیدنظر درباره دسترسی به یوتیوب در دانشگاه‌ها منتشر شده، مقدمه‌ای برای تجدیدنظر در این زمینه باشد.
منابع : همشهری آنلاین / ایتنا