تبیان، دستیار زندگی
ایجاد شغل در اقتصاد، طبیعتأ مکانیزم های متعددی دارد که هدفِ آن در ابتدا باید تأمین رفاه اجتماعی باشد تا رسیدن به یک سود منطقی و مناسب. این امر بدان معنی است که اگر شغل را برای جلوگیری از معضلات اجتماعی ایجاد کنیم در نهایت به سلامت روحی و جسمی جامعه کمک خو
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش کارآفرینی زنان در کاهش معضلات اجتماعی

ایجاد شغل در اقتصاد، طبیعتأ مکانیزم‌های متعددی دارد که هدفِ آن در ابتدا باید تأمین رفاه اجتماعی باشد تا رسیدن به یک سود منطقی و مناسب. این امر بدان معنی است که اگر شغل را برای جلوگیری از معضلات اجتماعی ایجاد کنیم در نهایت به سلامت روحی و جسمی جامعه کمک خواهیم کرد.

مهری رفعتی -بخش اجتماعی تبیان
نقش کارآفرینی زنان در کاهش معضلات اجتماعی
در دنیای امروز ما، برکسی پوشیده نیست که هدف از توسعه‌ی پایدار قطعأ دست‌یابی به بهتر شدن زندگی اجتماعی و در نهایت رفاه فردی در جامعه است. لذا یکی از موارد اصلی که باید مورد توجه قرار بگیرد ایجاد شغل پایدار به وسیله ّکارآفرینی است.

اگر شرایط اقتصادی و اجتماعی به کمک اشتغال‌زایی بیاید و راه را برای کار آفرینی در جامعه هموار سازد آنوقت می‌توان به سمت توسعه حرکت کرد. کارآفرینی در واقع راهی برای گذر از بیکاری و یک فراینده برای ایجاد ارزش جدید مادی و معنوی در جامعه با استفاده از محور تلاش فردی یا جمعی است که البته در این امر باید همه استعدادهای جامعه را به یک چشم نگاه کرد و در شرایط ایجاد شغل برای همه یکسان باشد. این مسئله به این معناست که کار آفرینی زن و مرد نمی شناسد و باید این شرایط برای هر دو جنس بصورت تساوی آماده باشد تا بتوانند تمام توان و دانش و تجربیات خود را در راستای اشتغال زایی با استفاده از متخصصین داخلی به کار بندند.

براساس آمارهای رسمی وضعیت اشتغال بانوان در کشور رو به رشد بوده و در حال حاضر به طور میانگین دو برابر مردان است. از دیگر سو و با توجه به جمعیت زنان و طبق آخرین اعلام‌ها نرخ بیکاری میان این قشر مخصوصأ دختران جوان از مرز 21 درصد نیز گذشته و در حدود 15 استان همانند ایلام، تهران، یزد، اصفهان، کردستان و ... این میزان به 47 درصد هم می‌رسد.

برخی معتقدند که کارآفرینی در میان بانوان؛ آسیب های فراوانی از جمله کم‌رنگ شدن نقش همسری و یا مادری را به همراه داشته است؛ حال آن که اگر با نگاهی کلی و همه‌جانبه به این مسئله نگاه کنیم درمی‌یابیم که این جریان بیش از آنکه آسیبی داشته باشد، سود دارد و اگر زنان کارآفرین با برنامه ریزی دقیقتری در این مسیر قدم بگذارند از مشکلات احتمالی نیز جلوگیری می‌کنند.

عرصه‌ی کارآفرینی زنان در جامعه‌ی امروزه باتوجه به گسترش فعالیت‌های اقتصادی این قشر و روی‌آوردن آنها به تحصیلات دانشگاهی در تمامی رشته‌ها بسیار گسترده‌تر از قبل شده است.

با توجه به اینکه بسیاری از زنان و دختران با وجود مشکلات مالی به اشتغال نیاز مُبرم دارند؛ اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد شاید شاهد معضلات اجتماعی گسترده ای در آینده باشیم که شایسته نظام مقدس اسلامی نخواهد بود و این مشکلات می‌توان روح جامعه را به سمت بیماری بکشاند. اما برای رسیدن به اشتغال و کاهش نرخ بیکاری مخصوصأ برای زنان چه راهکارهایی پیش روی ماست، موضوع بحث امروز ما خواهد بود که در ادامه می خوانید.

برای اشتغال بانوان چه باید کرد؟

ایجاد شغل در اقتصاد، طبیعتأ مکانیزم‌های متعددی دارد که هدفِ آن در ابتدا باید تأمین رفاه اجتماعی باشد تا رسیدن به یک سود منطقی و مناسب. این امر بدان معنی است که اگر شغل را برای جلوگیری از معضلات اجتماعی ایجاد کنیم در نهایت به سلامت روحی و جسمی جامعه کمک خواهیم کرد. بحث اشتغال زنان نیز از امور مهمی است که همواره در دولت‌ها از دغدغه‌های اصلی به حساب می‌آمده و لذا برای این امر از ایجاد شرایط مناسب برای اشتغالِ آسان و کم هزینه استفاده می‌شود.

به منظور کاهش نرخ بیکاری زنان می‌توان در ابتدا از ظرفیت و توان بالقوه آنها بهره جست؛ بدان منظور که اگر تسهیلاتی برای آنها با سود کم و بازپرداخت بلند‌مدت در نظر گرفته شود، باتوجه به ایجاد مشاغل گسترده‌ای که به توانایی‌های قشر زنان بر می‌گردد می‌توان شغل‌های زیادی را ایجاد کرد و تعداد بالایی از زنان را در آن بکار گرفت.

حائز اهمیت آن‌که زنان علاقه ویژه‌ای به وسایل تزئینی، صنایع دستی و فراگیری هنرهای ساخت آن دارند که به علت گستردگی این گروه شغلی و کم‌هزینه بودن ایجاد آن باید به زنان کارآفرینی که ایده‌های مناسب در این راستا دارند کمک نمود تا استعداد بالقوه آنها بالفعل شود. البته از نقش آموزش در اینجا نباید به راحتی گذر کرد و این امر می‌تواند به آن صورت باشد که زنان و دخترانی که ایده‌های برتری دارند بتوانند به راحتی این ایده ها را مطرح و جهت اجرای آن ایده، آموزش‌های لازم را توسط نهادهای ذیربط دریافت نمایند. همچنین اگر افراد شاخصی که در حوزه‌‌ی کارآفرینی زنان فعالیت دارند مورد تقدیر قرارگیرند حس انگیزه و اعتماد در آنها افزایش یافته و بی‌تردید موفقیت‎‌های بیشتری کسب خواهد کرد.

سود و زیان های کار آفرینی زنان

اگرچه تجربه ثابت کرده است که کارآفرینی زنان در ابتدا ممکن است سوددهی بالایی نداشته باشد اما به علت آنکه این قشر از جامعه با نگاه عمیق و بلندی که نسبت به مسائل دارند و همچنین پشت‌کار مطلوب، آینده خوبی در انتظار مشاغل آنها خواهد بود چراکه ارتباطات گسترده‌تری نسبت به مردان دارند و بهتر می‌تواند خدمات یا کالای تولیدی خود را به جامعه عرضه نمایند که این امر در نهایت به یک شبکه بازاریابی از نوع اجتماعی تبدیل می‌شود و سوددهی بلند‌مدت اما حائز اهمیتی را دربر دارد.

باید توجه داشت که در هر مسئله‌ای، مطلق وجود ندارد و به طور قطعی نمی‌توان گفت که کارآفرینی زنان مطلقا نتیجه‌ی بهتری نسبت به مردان دارد. شاید یکی از بزرگترین زیان‌های این نوع کارآفرینی؛ ایجاد مشغله‌ی فکری زیاد برای زنان باشد به طوری که حتی در مواقعی نقش‌های اجتماعی آنها از قبیل همسری و مادری تحت‌الشعاع کاری وی قرار بگیرد و او را از این نقش‌ها دور کند.

حس اعتمادپذیری در زنان در برخی مواقع از مردان بیشتر است به همین جهت برخی‌ها با سوء‌استفاده از این حس می‌توانند از آنها کلاهبرداری نمایند و فعالیت اقتصادیشان را با مشکل روبرو سازند.

باید توجه داشت که در هر مسئله‌ای، مطلق وجود ندارد و به طور قطعی نمی‌توان گفت که کارآفرینی زنان مطلقا نتیجه‌ی بهتری نسبت به مردان دارد.

البته اگر مسائلی از این قبیل رفع شود، در نهایت امر می‌توان گفت پدیده کارآفرینی زنان هم می‌تواند به نفع کل جامعه باشد و هم مزیتی برای خودشان که باید برای تسهیل در امور کارآفرینان چاره‌ای فراتر از آنچه هست اندیشید.

با چند بانوی برتر کار آفرین آشنا شوید

عرصه‌ی کارآفرینی زنان در جامعه‌ی امروزه باتوجه به گسترش فعالیت‌های اقتصادی این قشر و روی‌آوردن آنها به تحصیلات دانشگاهی در تمامی رشته‌ها بسیار گسترده‌تر از قبل شده است. لذا در همین راستا اواخر سال 1395 بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری برخی از نهادهای دیگر همانند معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و... همایشی را تحت عنوان نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار برگزار نمود که در آن به تعدادی از زنان برتر کار آفرین لوح تقدیر و جوایزی اعطاء شد. مرضیه سنوئی محصل (کارشناس شیمی) و مدیر عامل یک شرکت دارو سازی ، زهره صداقت سلطان آبادی (مدیر عامل یک مجموعه ای که همه پرسنل آن زنان بد سرپرست هستند، مرضیه مکرمی (مدیر مجموعه ای که 300 زن در آن اشتغال دارند و در زمینه توسعه خدمات کشاورزی فعالیت می کند)، دکتر فاطمه مقیمی (مدیر عامل یک شرکت حمل و نقل) و... از اسامی نام آشنای عرصه فعالیت و کار آفرینی زنان محسوب می شوند که در این همایش از آنها تقدیر بعمل آمد.