تبیان، دستیار زندگی
چطور بدون هزینه یا با هزینه خیلی کم، مصرف برق مان را کاهش دهیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعت شلوغی

چطور بدون هزینه یا با هزینه خیلی کم، مصرف  برق مان را کاهش دهیم؟

بخش اقتصاد تبیان
برق

معمولا ما اطلاعات درستی درباره مصرف برق نداریم و به‌همین دلیل این انرژی گرانبها را به‌راحتی از دست می‌دهیم. مثلا آیا می‌دانید کشور ما حدود یک‌درصد جمعیت جهان را دارد، ولی حدود ۲درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کند؟

یا مثلا آیا می‌دانید كه سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز برای تولید هر كیلووات برق حدود ۱۰۰۰ دلار است و هزینه سوخت نیروگاه برمبنای قیمت‌های جهانی در طول عمر ۳۰‌ساله حدود ۴ برابر هزینه سرمایه‌گذاری اولیه است؟ دانستن همین موضوعات باعث می‌شود كه صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق را جدی بگیریم. یادمان باشد كه پرمصرف‌ترین ماه‌های مصرف برق از همین روزهای گرم بهار شروع می‌شود و تا اواسط شهریور ادامه دارد. روش‌هایی هستند كه هزینه چندانی ندارند اما باعث كاهش چشمگیر مصرف برق می‌شوند. در این صفحه سراغ معرفی همین روش‌های ساده رفته‌ایم.

- كولرهایتان را بهینه كنید

یكی از مشكلات در افزایش مصرف برق كه معمولا به آن توجه نداریم، همین وسایل اضافه برقی هستند كه معمولا آنها را فراموش می‌كنیم. بهترین راه برای كنترل این وسایل استفاده از كلیدهای تایمردار است

یكی از پرمصرف‌ترین لوازم در فصل گرما، كولرها هستند. شاید فكر كنید كولر بالای پشت‌بام است و هوا هم گرم‌شده و كاری نمی‌شود برایش كرد اما اینطور نیست؛ برای بهینه‌كردن عملكرد كولرها می‌توانید سایه‌بانی روی كولرها قرار دهید. این كار باعث خنك‌تر‌شدن خانه می‌شود و در حقیقت شما به‌جای اینكه از دور تند كولر استفاده ‌ و برق بیشتری مصرف كنید، از دور كند استفاده خواهید كرد. سرویس كولر، روغن‌كاری متناوب، تعویض بموقع تسمه و پوشال‌های آن هم در بهینه كاركردن كولر تأثیر زیادی دارد. هنگام خروج از خانه، سیستم‌های سرمایشی را حتما خاموش كنید. حواستان به كولرهای گازی هم باشد. بهتر است درجه دمای كولرهای گازی 2تكه (اسپیلت) در فصول گرم روی 25درجه تنظیم شود. این درجه برای خنك نگه‌داشتن خانه كفایت می‌كند. در ضمن حتما در برخی از ساعات خنك مثل صبحگاه، این وسایل سرمایشی را خاموش كنید.

- حواستان به پرمصرف‌ها باشد

در هر خانه‌ای وسایلی هستند كه جزو پرمصرف‌ها به‌حساب می‌آیند؛ مثل ماشین‌لباسشویی، ماشین‌ ظرفشویی، اتو، تلویزیون، لوازم صوتی و تصویری و... . كارشناسان می‌گویند كه صرف خاموش‌بودن این دستگاه‌ها كفایت نمی‌كند بلكه باید آنها را از برق جدا كنید. در غیراین صورت این لوازم در حالت آماده به‌كار (Stand by)، مقداری برق مصرف می‌كنند. راهكار ساده هم این است كه یك سیم رابط دارای كلید در سر راه سیم برق آنها قرار دهید و هر وقت خواستید جریان برق را به‌راحتی قطع كنید. نكته مهم دیگر درباره این پرمصرف‌ها، استفاده‌ كمتر از آنهاست.

- ساعت اوج مصرف را بشناسید

یك نكته ضروری برای كاهش مصرف برق در فصل گرما این است كه ساعات اوج مصرف را بشناسید. استفاده از وسایل برقی در این ساعات، هزینه مصرف شما را چندین برابر می‌كند و البته به سیستم برق‌رسانی كشور هم فشار بیشتری وارد می‌كند. حالا ساعات پیك مصرف چه زمانی است؟ ساعت پیك بار روز در تابستان از 11تا 16و ساعت پیك بار شب بین ساعات 19تا 23 است. در ساعات اوج مصرف چه باید كرد؟ حداكثر استفاده از روشنایی طبیعی در طول روز و استفاده از لامپ‌های كم‌مصرف و استفاده نكردن از وسایل برقی پرمصرف از جمله مهم‌ترین كارهاست.

- تعویض‌های فوری لازم است

قطعا استفاده از لوازم برقی با درجه مصرف A و بالاتر بسیار اهمیت دارد اما خب قرار نیست ما پیشنهاد بدهیم كه همین امروز برای كاهش مصرف برق، همه وسایل برقی خانه‌تان را تعویض كنید. به جای آن پیشنهاد می‌دهیم سراغ تعویض چیزهایی بروید كه هزینه زیادی روی دست‌تان نمی‌گذارد اما اثر چشمگیری در كاهش مصرف برق دارد. ازجمله مهم‌ترین وسایلی كه باید به فكر تعویض فوری آنها باشید لامپ‌ها هستند. لامپ‌های قدیمی بیشتر انرژی خود را به‌صورت گرما می‌سوزانند تا اینكه نور تولید كنند. آنها را با لامپ‌های LED یا فلورسنت جایگزین كنید؛ مثلا اگر در خانه از ۲ لامپ كم‌مصرف ۲۰ وات به جای ۲ لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات استفاده شود هزینه برق مصرفی خانوار در یك سال حدود ۱۲ هزار تومان كاهش می‌یابد. LEDها هم با اینكه كمی گران‌تر هستند اما در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه خانواده می‌شوند.

- به فكر اضافه‌ها باشید

یكی از مشكلات در افزایش مصرف برق كه معمولا به آن توجه نداریم، همین وسایل اضافه برقی هستند كه معمولا آنها را فراموش می‌كنیم. مثلا حواسمان نیست و درست در ساعات اوج مصرف، لامپ‌های راه‌پله‌ها یا پاركینگ و یا جاهای دیگر روشن مانده است. بهترین راه برای كنترل این وسایل استفاده از كلیدهای تایمردار است. اگر لامپ بیرون خانه را شب‌ها به‌خاطر مسائل امنیتی روشن نگه‌می‌دارید می‌توانید به جای لامپی كه همه شب بی‌وقفه روشن می‌ماند، از لامپ‌های چشمی استفاده كنید كه سنسور حركتی دارد. لامپ‌های تزئینی حیاط و بیرون خانه را خاموش كنید. لامپ‌های حیاط را با لامپ‌های خورشیدی جایگزین كنید كه در طول روز با نور خورشید شارژ شده و در شب روشن می‌مانند. خاموش‌كردن لامپ اتاق‌هایی كه از آنها استفاده نمی‌كنید هم كه گفتن ندارد. هنگام روز هم روی روشنایی بیرون حساب كنید و بی‌خودی لامپ روشن نكنید.

-عایق‌بندی برای تابستان هم هست

عایق‌بندی زمان نمی‌شناسد. نگه‌داشتن هوای گرم یا سرد در خانه، برحسب فصل، راهی مهم برای صرفه‌جویی در انرژی است. درز درها و پنجره‌ها را بگیرید. یك پرده نازك می‌تواند، هم نور كافی خانه‌تان را تأمین كند و هم به میزان زیادی از ورود گرما به داخل خانه جلوگیری كند. اگر از كولر گازی استفاده می‌كنید از آنها فقط در یك یا 2اتاق خانه استفاده كنید كه بیشتر زمان خود را در آن می‌گذرانید. درهای آن اتاق‌ها را ببندید.

منبع : روزنامه همشهری /مهدی واعظی