تبیان، دستیار زندگی
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به خودروی خود دلبستگی دارید و به دنبال به روز کردن سال به سال آن نیستید، باید برای تأمین قطعه آن از همین الان به فکر باشید. مخصوصاً خودروهایی که خط تولید آن متوقف شده است و قطعات آنها در لیست زیرخاکی ها رفته است. اگر ق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیابان شوش، محل لوازم نایاب خودرو

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به خودروی خود دلبستگی دارید و به دنبال به‌روز کردن سال به سال آن نیستید، باید برای تأمین قطعه آن از همین الان به فکر باشید. مخصوصاً خودروهایی که خط تولید آن متوقف شده است و قطعات آنها در لیست زیرخاکی‌ها رفته است.  اگر قطعه مورد نظرتان را در هیچ کجا پیدا نکردید به شما توصیه می‌کنم سری به منطقه شوش بزنید.

بخش اجتماعی تبیان
خودرو

منطقه‌ای که درآن دست نیافته‌ترین قطعات را می‌توان با قیمت پایین پیدا کرد. می‌خواهیم در این گزارش شما را به خیابان شوش ببریم و از حال و هوای آنجا برای‌تان بگوییم.

خیابان شوش یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است. خیابانی همانند چراغ برق که بورس قطعات نو و استوک است. شوش با بیش از 200 مغازه یکی از شلوغ‌ترین محل‌های کسب و کار پایتخت‌نشینان است. حتی کوچه و پس‌کوچه آن هم از قطعات مربوط به خودرو اشباع شده است.

هنگامی که وارد یکی از مغازه‌ها می‌شوید. بوی عجیب بنزین داخل مغازه، شما را یاد پمپ‌بنزین می‌اندازد. از فروشنده سؤال کردم بوی بنزین می‌آید! گفت بله، برای تمیز کردن قطعاتی که روغنی هستند از بنزین استفاده می‌کنم. تمام مغازه از قفسه‌های آهنی که بعضی از آنها زنگ زده بود چیده شده بود. مانند یک انباری هرچه که لازم داشتید پیدا می‌شد. برخی قفسه‌ها مرتب بودند و برخی درهم‌وبرهم. اما حال و روز مغازه‌داران قابل توصیف نیست. با اینکه خیابان شلوغ است و مغازه‌ها پر از قطعه، اما خرید و فروش قابل توجهی صورت نمی‌گیرد. رکود در بازار خودرو تأثیر خود را هم بر این بخش گذاشته است. تا حدی که برخی از آنها از حرف زدن با مشتری امتناع می‌کنند و سر و ته سؤال و جواب را یکی می‌کنند. اما هنگامی که می‌گوییم رکود، تصور نکنید فروشندگان دست روی دست و پا روی پا گذاشته‌اند و از مشتری خبری نیست. مشتری هست اما به قول خودشان کم است. فروشندگان از اینکه تعداد خریدارانش مثل گذشته نیست گلایه دارند و می‌گویند بازار راکد است و هر روز به این فکر هستند که چه زمانی سرشان شلوغ می‌شود.

شوش به آن تعریف‌هایی که شنیدید بسیار نزدیک است. دهان به دهان شنیدید که در منطقه شوش قطعات استوک به فروش می‌رسد و حتی قطعات دزدی را به راحتی می‌توان در آن پیدا کرد. قطعاتی که سارقان به این منطقه می‌آورند و به ازای آن پول کمی دریافت می‌کنند.

فرشید قاجار قیونلو

قطعات نو هستند یا استوک؟

معمولاً بیشترین سؤالی که خریداران از فروشندگان می‌پرسند، در مورد استوک یا نو بودن قطعات است. در این باره باید بگویم که بیشتر قطعات این خیابان کارکرده، اما در حد صفر هستند. در حقیقت شما برای یک قطعه سالم پول پرداخت می‌کنید.

قطعه سالم را از کجا بشناسیم؟

در این خیابان، قطعات خراب و معیوب هم پیدا می‌شود که برخی از فروشندگان، اینگونه قطعات را به عنوان قطعه سالم می‌فروشند. یکی از مهمترین نکات در مورد خرید قطعات دست دوم، شناخت سالم بودن قطعه خودرو است. اما این کار بسیار دشوار است. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر اطلاعات کافی در مورد قطعات خودرو ندارید، به تنهایی به خیابان شوش نروید. بهتر است با تعمیرکار متخصص برای خرید بروید و یا خرید لوازم را بر عهده تعمیرکار بگذارید.

به هنگام خرید دقت کنید!

در زمان خرید قطعه خودرو از خیابان شوش این نکته را در نظر داشته باشید که در این منطقه شعار جنس فروخته شده تعویض که هیچ، پس هم گرفته نمی‌شود. پس حتماً قطعه‌ای که برای خودرو خود تهیه می‌کنید، این اطمینان را داشته باشید که مناسب خودرو شما باشد. در غیر این صورت ضرر مالی خواهید کرد.


منبع: خودرو ضمیمه روزنامه ایران