تبیان، دستیار زندگی
این روز ها هر یک از ما می توانیم به آسانی یک کانال تلگرام داشته باشیم و با کنترل و مدیریت آن با سایر افراد به صورت یک طرفه ارتباط برقرار کنیم. این قابلیت تلگرام باعث شده است تا شركت ها، فروشگاه ها و بنگاه های خبری از آن استفاده وسیعی ببرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت میز تلگرام

چند راهکار ساده و مفید برای مدیریت بهتر کانال های تلگرام

این روز‌ها هر یک از ما می‌توانیم به آسانی یک کانال تلگرام داشته باشیم و با کنترل و مدیریت آن با سایر افراد به‌صورت یک طرفه ارتباط برقرار کنیم. این قابلیت تلگرام باعث شده است تا شركت‌ها، فروشگاه‌ها و بنگاه‌های خبری از آن استفاده وسیعی ببرند.

بخش ارتباطات تبیان
تلگرام

رقابت و تبلیغات در كانال‌های تلگرامی و جذب مخاطب در آنها این روزها به یك موضوع مهم تبدیل شده است. اگر شما هم مدیر كانال تلگرامی هستید یا اینكه گروه‌ها و سوپرگروه‌هایی را مدیریت می‌كنید، با ترفندهای مدیریتی كانال‌ها و مسائل آنها آشنا شوید تا دامنه وسیع‌تری از مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار دهید.

- خودتان را معرفی كنید

تیتر گویاست و نیازی به تأكید بر این مطلب نیست؛ اینكه نام كانال شما با موضوع كانال مورد نظرتان همسو باشد كاملا منطقی و مهم است اما پیشنهاد می‌كنیم اگر می‌خواهید كانال تلگرام شما موفق‌تر باشد، همنام كانال تلگرام خودتان در سایر شبكه‌های اجتماعی هم سعی كنید حساب كاربری بسازید و از آنها برای معرفی كانال تلگرام‌تان بهره ببرید. راه‌های مختلفی برای معرفی كانال وجود دارد. اگر وب‌سایت دارید حتما لینكی به‌صورت لایت باكس و حین ورود به صفحه اول وب‌سایت از كانال قرار دهید و كانال تلگرامتان را به افراد و بازدیدكنندگان معرفی كنید. اگر فقط صفحه اینستاگرام دارید حتما سعی كنید آدرس كانال را در قسمت بیوگرافی قرار دهید. از بخش معرفی كانال در خود نرم‌افزار تلگرام نیز غافل نشوید و اطلاعات كامل و جذابی را برای مخاطبتان در این بخش قرار دهید تا مخاطب با شما بیشتر آشنا شود.

- پاسخگوی مخاطبتان باشید!

محتوا بخش اصلی و مهمی است كه می‌تواند به آسانی در نگهداری و حتی افزایش مخاطبان شما كمك شایانی كند، برای این كار بهتر است سعی كنید كانال شما بر حسب موضوعی كه به آن می‌پردازد پاسخگو باشد، تمامی مشتری‌ها یا مخاطبان بدانند كه زمینه كاری و محتوایی شما چیست و برایشان قابل درك باشد. برای مثال اگر كانالی برای معرفی محصولات شركت خودتان دارید؛ سعی كنید از موضوعات و اهداف خودتان عدول نكنید. از سوی دیگر مراقب باشید برای جذب مخاطب و افزایش آنها، دست به انتشار هر نوع مطلب یا محتوایی نزنید. ارزشگذاری به مخاطبان و اینكه در انتشار محتوا دقت كنیم از عواملی است كه باعث می‌شود تا بتوانیم اعتماد مخاطبین خودمان را جذب كنیم و در عین حال در حیطه موضوع مورد نظر خود تخصص و تبحر پیدا كنیم.

- مخاطب كیلویی نخرید!

در ابتدای مسیر و ایجاد كانال شما می‌توانید تا ۲۰۰ نفر را خودتان به فهرست مخاطبان اضافه كنید، توجه كنید تنها افرادی را كه حدس می‌زنید محتوای شما به آنها ربطی دارد را اضافه كنید، آن هم فقط یك بار! مطمئن باشید با اضافه كردن دو یا چندباره افراد نمی‌توانید آنها را وادار به ماندن در كانال كنید. این روزها خرید عضو كیلویی خیلی مرسوم است اما توجه كنید كه تنها پولتان را دور ریخته‌اید. اعداد نمایش داده شده در بالای صفحه تنها نظر ادمین‌ها را جلب می‌كند، ادمین‌ها هم افرادی نیستند كه برای شما مخاطب بیشتری جذب كنند، توجه كنید كه جلب مخاطب اصلی باید از طریق كاربران و معرفی و فورارد مطالب صورت بگیرد. سعی كنید با محتوای بجا و مناسب و مورد نیاز مخاطبتان، افراد را جذب و پیگیر مطالب كنید و با استفاده از تبلیغات صحیح در كانال‌های معتبر و دارای اعضای بیشتر، خودتان را به دیگران معرفی كنید.

- دقت در ارسال داشته باشید

محتوا بخش اصلی و مهمی است كه می‌تواند به آسانی در نگهداری و حتی افزایش مخاطبان شما كمك شایانی كند، برای این كار بهتر است سعی كنید كانال شما بر حسب موضوعی كه به آن می‌پردازد پاسخگو باشد، تمامی مشتری‌ها یا مخاطبان بدانند كه زمینه كاری و محتوایی شما چیست و برایشان قابل درك باشد

تمامی افرادی كه از تلگرام استفاده می‌كنند با موبایل به چك كردن كانال‌ها می‌پردازند و از اینترنت همراه استفاده می‌كنند، ارائه محتوای با حجم سنگین، اكثر مواقع بی‌فایده است و ارسال‌های متنی شما بازخورد خیلی بیشتری دارد. پس سعی كنید از ارسال محتواهایی كه حجم آنها زیاد است و مخاطب علاقه‌ای به استفاده از آنها ندارد بپرهیزید. ارسال مطالب كانال‌های دیگر، مخاطبان شما را به مرور به آن كانال‌ها سوق می‌دهد و كانال شما را یك كپی كار با مطالب تكراری نمایش می‌دهد. سعی كنید این مورد را به حداقل برسانید و خودتان تا حد امكان تولید‌كننده محتوا باشید. البته انتشار محتوای كانال‌های دیگر برای تبادل عضو و افزایش اعضا را هر چند وقت یك‌بار تجربه كنید. تلاش كنید به‌صورت مداوم حتی با تعداد كمی مخاطب پیگیر كار كانال خود باشد و مطمئن باشید تداوم كار و ارائه محتوای با مضمون مناسب و ارزشمند هم برای جذب مخاطب نیاز به وقت گذاشتن دارد. علاوه بر این باید به این موضوع دقت داشته باشید كه با راه‌اندازی یك كانال، شما مسئولیت مهمی پیدا می‌كنید كه چه محتوایی را منتشر می‌كنید. پس در تولید محتوا و ارسال آنها با دقت و توجه بیشتری عمل كنید.

- ترفندها را به‌كار ببندید

استفاده از ترفندهای جدید و موجود در فضای تلگرام به شما كمك می‌كند تا بیشتر و آسان‌تر، مخاطب برای خودتان جذب كنید. یكی از این مهارت‌ها، هشتگ‌زدن برای مطالب است. هشتگ‌ها عناصر خوبی هستند كه می‌توانند در دسترسی آسان‌تر به مطالب توسط كاربران و مخاطبان مؤثر باشند.سعی كنید حتما در انتهای هر پیام آدرس تلگرام را ذكر كنید، این كار، هم یك شمایل خاص به پست‌های شما می‌دهد و هم می‌تواند درصورت فوروارد مطالب شما توسط مخاطبان، كاربران جدید را به كانال شما راهنمایی كند.

- وقت‌شناس باشید

ادمین‌های كانال‌ها گاهی اوقات پرانرژی هستند و محتواهای مناسب و خوبی را طی یك بازه كوتاه ارسال می‌كنند، توجه كنید كه كاربران، مثل شما مدام و در لحظه كانال شما را چك نمی‌كنند، وقتی هم در اعلان‌ها می‌بینند كه پیام جدیدی در كانال شما دارند، شاید در شرایط مساعد فقط دو مورد انتهایی را مطالعه كنند. پس سعی كنید ارسال‌ها را در طول روز پخش كنید و از ارسال یكجای محتواها در یك‌ساعت خاص بپرهیزید و یك برنامه زمانبندی منظم برای انتشار خودتان تنظیم كنید.گاهی اوقات وقتی كانال، شمار زیادی از افراد را به‌خود جذب می‌كند، مسئولیت شما به‌عنوان مدیر كانال افزایش پیدا می‌كند و باید دقت كنید كه اعضا را حفظ كنید و محتوا را به‌درستی مدیریت كنید! نباید كانال بدون مطلب بماند و گاهی نیاز به زمانبندی كردن كانال پیدا می‌كنید. بدین صورت می‌توانید از اپلیكیشن‌های همیار استفاده كنید و با زمانبندی دقیق، كاری كنید كه مطالب كانال به‌موقع و در فواصل زمانی مناسب به‌دست كاربران برسد. البته همیارها یا روبات‌های مدیر كانال، می‌توانند كارهای زیادی برای شما انجام دهند كه به‌تناسب نوع ارائه‌دهنده خدمات آنها با هم فرق می‌كند.


منبع:روزنامه همشهری / شماره 7113-محمدابراهیم یزدانی