تبیان، دستیار زندگی
شیخ صالح بن عواد المغامسی امام جماعت مسجد قبا در عربستان در یکی از سخنرانی های خود به اظهار نظر درباره صیغه صلوات بر پیامبر و مصداق آل محمد در صلوات پرداخت و گفت: ذکر آل محمد در صلوات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر قابل تامل شیخ عربستانی درباره صلوات بر پیامبر و مصداق آل محمد(ص)

شیخ صالح بن عواد المغامسی امام جماعت مسجد قبا در عربستان در یکی از سخنرانی های خود به اظهار نظر درباره صیغه صلوات بر پیامبر و مصداق آل محمد در صلوات پرداخت و گفت: ذکر "آل محمد" در صلوات واجب است و مصداق "آل محمد" را اهل بیت پیامبر(ص) است .

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

صلوات، صلوات بر پیامبر، صلوات بر اهل بیت،

شیخ صالح بن عواد المغامسی از مبلغان اسلامی، استاد دانشکده تربیت دانشگاه طیبة و امام جماعت مسجد قبا در عربستان در یکی از سخنرانی های خود به اظهار نظر درباره صیغه صلوات بر پیامبر و مصداق آل محمد در صلوات پرداخت.

المغامسی در سخنان خود به حدیثی اشاره کرد که روزی مردم از پیامبر(ص) پرسیدند ما می دانیم چگونه به شما سلام کنیم، اما چگونه باید بر شما صلوات بفرستیم؟ پیامبر(ص) در پاسخ آنها فرمود بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلیت علی آل ابراهیم انک حمید مجید و بارک علی محمد و آل محمد کما بارکت علی آل ابراهیم فی العالمین انک حمید مجید».

وی پس از بیان این روایت افزود: همان طور که حنفی ها گفته اند ما نیز از لحاظ فقهی بر این باوریم که این صیغه و جملات که ذکر شد صیغه تام و کامل صلوات بر پیامبر است که برای اختصار می توان گفت: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد». همان طور که حنفی ها نیز بر این باورند و صحیح بخاری هم بر آن تاکید دارد و معلوم می شود این خود پیامبر است که عبارت "آل محمد" را در صلوات گنجاند.

امام جماعت مسجد قبا ادامه داد: اما در مورد مصداق "آل محمد" علما اختلاف نظر دارند که منظور از آل محمد چه کسانی هستند و برای آنها مصادیقی همچون پیروان محمد، مؤمنان، امت محمد و اهل بیت ایشان ذکر کرده اند که البته مصداق قطعی "آل محمد" از نظر من همان اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم هستند که به این نظریه هم اطمینان دارم و آنها همان اصحاب کساء هستند که 5 نفر و به جز پیامبر 4 نفرند که علی و فاطمه و حسن و حسین هستند و روزی پیامبر آنها را زیر عبای خود جای داد و گفت: خداوندا اینها آل من هستند پس بر آنها درود بفرست.

اما در مورد زمان صلوات، باید گفت بر این ذکر در شب و روز جمعه تاکید شده و پیامبر(ص) فرموده در شب و روز جمعه بسیار بر من صلوات بفرستید که صلوات شما هرجا که باشم به من می رسد. از پیامبر پرسیدند: چگونه صلوات ما به شما برسد زمانی که شما در قبر پوسیده شده ای؟ پیامبر فرمود: خداوند خوردن پیکر انبیا را بر زمین حرام گردانده است.


منبع: خبرگزاری «حوزه»

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.