تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص داخلی با اشاره به در پیش بودن سونامی سرطان در کشور، پیشنهاد کرد که هر شهروند باید سالانه دوبار آزمایش های غربالگری لازم را انجام دهد تا نسبت به تشخیص بیماری های نهفته زودتر اقدام شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالی دو بار آزمایش بدهید تا سرطان نگیرید

یک متخصص داخلی با اشاره به در ‌پیش ‌بودن سونامی سرطان در کشور، پیشنهاد کرد که هر شهروند باید سالانه دوبار آزمایش‌های غربالگری لازم را انجام دهد تا نسبت به تشخیص بیماری‌های نهفته زودتر اقدام شود.

بخش سلامت تبیان
آزمایش دادن

این پیشنهاد را رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی می‌گوید و ادامه می‌دهد: در كشورهای پیشرفته این كار انجام می‌گیرد و باید در كشور ما هم با كمترین هزینه آزمایش‌ها انجام شود.

دکتر ایرج خسرونیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار بالای فوتی مبتلایان به سرطان در كشور اظهار داشت: در دنیا از هر ۱۰۰هزار نفر بالغ بر ۱۸۰نفر مبتلا به سرطان می‌شوند ولی در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر بالغ بر ۱۳۵ نفر دچار سرطان می‌شوند. وی با اشاره به این آمار افزود: دلیل آمار فوتی كمتر ایران نسبت به میانگین جهانی این است كه نمودار سن جمعیتی ما جوان و میانسال است ولی در كشورهای صنعتی همچون ژاپن كه سن مردم‌شان بالاست میزان شیوع سرطان در آنها بسیار بیشتر از ایران است.

وی افزود: ژاپن كه هم‌اكنون آمار بیشترین ابتلا به سرطان را در جهان داراست، كمترین میزان مرگ‌ومیر بر اثر سرطان را نیز در دنیا دارد چرا كه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند.

دکتر خسرونیا افرود در ژاپن به‌عنوان كشوری پیشرو در مقابله با سرطان، فقط ۲۰ درصد از سرطان‌ها باعث مرگ می‌شود ولی متأسفانه در ایران این‌گونه نیست و ۹۰ درصد كسانی كه سرطان می‌گیرند می‌میرند؛ چون سرطان آن‌ها زود تشخیص داده نمی‌شود.

ژاپن كه هم‌اكنون آمار بیشترین ابتلا به سرطان را در جهان داراست، كمترین میزان مرگ‌ومیر بر اثر سرطان را نیز در دنیا دارد چرا كه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند.

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی با اشاره به اینكه سرطان یك بیماری سالمندی است و كشور ما در سال‌های آینده باید برای این بیماری فكر اساسی و سرمایه‌گذاری جدی در پیشگیری و درمان كند، بیان داشت: البته اگر هم در جامعه مشاهده می‌شود كه برخی در سنین جوانی نیز دچار سرطان می‌شوند به چند علت است كه از مهم‌ترین آن دخانیات و آلودگی هواست.

وی تصریح كرد: به‌دلیل مصرف بسیار سیگار و دخانیات و همچنین آلودگی هوا به‌طور میانگین سن ابتلا به سرطان در كشور ما ۱۰سال كمتر شده، یعنی افراد در سنین پایین‌تر دچار سرطان می‌شوند، كما اینكه عوامل سرطان دلایل بسیاری دارد و به هیچ عنوان برخی استدلال‌ها مبنی بر اینكه فلان عامل دلیل اصلی سرطان است علمی نیست چون سرطان عوامل بسیاری دارد كه مهم‌ترین آن سبك زندگی غلط است.

دکتر خسرونیا مصرف سیگار و دخانیات را از عوامل بسیار جدی ابتلا به سرطان عنوان كرد و گفت: در ۵۰ سال قبل در كشور، افراد بالای ۳۰ سال سیگار می‌كشیدند ولی امروز در میان نوجوانان و متعاقباً جوانان زیر ۳۰ سال شاهد استعمال سیگار و دخانیات هستیم.

منبع: افق خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.