تبیان، دستیار زندگی
انجام بعضی از فعالیت ها در حین کار، داشتن برنامه منظم ورزشی و رژیم غذایی مناسب به سالم نگه داشتن مفاصل و همین طور تسکین درد مفاصل کمک بسزایی می کند. در این نوشتار اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های سالم نگه داشتن مفاصل

انجام بعضی از فعالیت ها در حین کار، داشتن برنامه منظم ورزشی و رژیم غذایی مناسب به سالم نگه داشتن مفاصل و همین‌طور تسکین درد مفاصل کمک بسزایی می کند. در این نوشتار اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.

بخش سلامت تبیان
مفاصل

تحرک داشتن

این قانون طلایی سلامت مفاصل است: تحرک بیشتر، خشکی و سفتی کمتر مفاصل را در پی خواهد داشت. خواه شما در حال مطالعه، کار، و یا تماشای تلویزیون باشید بهتر است وضعیت خود را تغییر دهید. از میز کار و یا صندلی بلند شوید و فعالیتی داشته باشید.

اول ایمنی

مچ بند و زانو بند دوست شما هستند. بنابراین بسته به زمانی که ورزش‌هایی مانند اسکیت یا ورزش‌هایی ارتباطی مانند تنیس انجام می‌دهید، از مچ بند و زانو بند مناسب استفاده کنید. اگر مفاصل شما قبلاً درد داشته‌اند، استفاده از مچ بند هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند تنیس و گلف می‌تواند کمک کننده باشد.

سایز شما تحت تأثیر برخی از فشارها روی،  زانو و کمر است. حتی اندکی کاهش وزن نیز می‌تواند کمک کند. هر نیم کیلو کاهش وزن شما دو کیلو فشار را از روی زانو برمی‌دارد. از پزشک خود بپرسید برای شروع، کدام روش برای شما بهترین روش است.

قبل از ورزش حرکات کششی انجام ندهید

انعطاف پذیری کمک می‌کند بهتر حرکت کنید. سعی کنید روزانه یا حداقل سه بار در هفته حرکات کششی انجام دهید. اما این کار را هنگامی که عضلات سرد هستند انجام ندهید. ابتدا به مدت ده دقیقه نرمش سبک، مانند پیاده روی، شل کردن مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و اطراف آنها را انجام دهید.

تأثیر ورزش

کدام ورزش خوب است؟ بهترین انتخاب‌ها، فعالیت‌هایی هستند که به مفاصل شما ضربه وارد نکنند، مانند راه رفتن، دوچرخه سواری، شنا، و تمرینات قدرتی.

انعطاف برخی از عضلات

قوی‌تر شدن موجب بهتر شدن پشتیبانی مفاصل می‌شود. حتی اندکی قدرت بیشتر تفاوت ایجاد می‌کند. یک فیزیوتراپیست یا مربی معتبر می‌تواند به شما نشان دهد چه حرکاتی و چگونه آنها را انجام دهید. اگر مشکلات مفصل دارید، از حرکات سریع و تکراری جلوگیری کنید.

روی انعطاف خود کار کنید

آیا مفاصل شما بیش از حد سفت و غیرقابل انعطاف هستند؟ حتما می خواهید تا آن‌جا که ممکن است “بازه حرکتی” خود را افزایش دهید. بازه حرکتی یعنی میزان استانداردی که مفاصل در جهات مختلف حرکت میکنند. پزشک یا درمانگر فیزیکی می‌تواند تمریناتی را برای بهبود این وضعیت توصیه کند.

قسمت مرکزی بدن خود را قوی کنید

برای حفاظت از مفاصل، از گردن به پایین تا زانوهای خود، صاف بایستید و صاف بنشینید. برای بهبود وضعیت خود، پیاده روی کنید. هر چه سریع‌تر پیاده روی کنید، ماهیچه‌های شما برای حفظ قامت راست سخت تر کار می‌کنند. شنا نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

عضلات قسمت مرکزی (شکم، پشت و ران) و پشت به تعادل شما کمک می‌کنند، بنابراین کمتر احتمال می‌رود سقوط کنید یا دچار آسیب شوید. تمرینات تقویتی قسمت مرکزی بدن (شکم، پشت و ران) را به روال خود اضافه کنید. پیلاتس و یوگا بهترین تمریناتی هستند که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

محدودیت‌های خود را بدانید

داشتن مقداری درد عضله بعد از ورزش طبیعی است. اما اگر بیش از ۴۸ ساعت درد شما طول بکشد، ممکن است به مفاصل شما بیش از حد فشار وارد شده باشد. دفعه بعد فشار زیادی به آنها وارد نکنید. کار کردن در حین داشتن درد ممکن است به آسیب یا صدمه منجر شود.

خوردن ماهی برای کاهش التهاب

اگر به خاطر آرتریت روماتوئید درد مفاصل دارید، بیشتر ماهی بخورید. انواع ماهی‌های چرب آب سرد مانند ماهی آزاد و ماهی خال خالی منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ ها می‌توانند مفاصل را سالم و التهاب را پایین‌تر نگه دارند، التهاب علت درد مفاصل و حساسیت به لمس در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید است.  اگر ماهی دوست ندارید، به جای آن کپسول روغن ماهی را امتحان کنید.

حفظ قدرت استخوان‌ها

کلسیم و ویتامین D می‌توانند به شما کمک کنند قدرت استخوان‌ها را حفظ کنید. محصولات لبنی بهترین منبع کلسیم هستند، اما گزینه‌های دیگر سبزیجات سبز برگ دار مانند کلم بروکلی و کلم پیچ هستند. اگر به اندازه کافی کلسیم را از غذا دریافت نمی‌کنید، با پزشک خود در مورد مکمل‌ها مشورت کنید.

حواس‌تان به وضعیت خود باشد

برای حفاظت از مفاصل، از گردن به پایین تا زانوهای خود، صاف بایستید و صاف بنشینید. برای بهبود وضعیت خود، پیاده روی کنید. هر چه سریع‌تر پیاده روی کنید، ماهیچه‌های شما برای حفظ قامت راست سخت تر کار می‌کنند. شنا نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

حمل بار را کاهش دهید

هنگام بلند کردن و حمل بارهای سنگین به مفاصل خود توجه داشته باشید. کیسه‌های خرید را به جای اینکه با دستان خود حمل کنید روی بازوهای خود بگیرید تا ماهیچه‌های بزرگتری وزن را تحمل کنند.

تسکین درد

کمپرس یخ (خنک کردن) رایج است و درد را تسکین می‌دهد. یخ قسمت آسیب دیده را بی حس می‌کند و تورم را برطرف می‌کند. اگر مفصل دردناک دارید، از یک بسته یخ پیچیده شده در حوله استفاده کنید. بسته یخ را تا ۲۰ دقیقه در هر بار روی مفصل قرار دهید. همچنین می‌توانید کیسه سبزیجات منجمد پیچیده شده در حوله را امتحان کنید. هرگز یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید.

مصرف مکمل

در مورد مصرف مکمل ابتدا اطلاع پیدا کنید. فروشگاه‌ها پر از محصولاتی هستند که به شما قول می‌دهند درد مفاصل را تسکین می‌دهند. طبق تحقیقات گلوکوزامین و SAM-e دارای بهترین تاثیر هستند. اگر می‌خواهید مکملی را امتحان کنید با پزشک خود مشورت کنید، بنابراین در مورد اینکه چه محصولی بی خطر است و اینکه چه تاثیری روی داروهای شما یا شرایط سلامتی شما می‌گذارد، مطلع می‌شوید.

درمان صدمات مفصل

صدمه به مفصل می‌تواند به فروپاشی غضروف در مفاصل شما منتهی شود. در صورتی که صدمه دیدید، برای درمان فوراً به پزشک مراجعه کنید. سپس مراحل جلوگیری از آسیب بیشتر را انجام دهید. ممکن است نیاز به جلوگیری از فعالیت‌هایی داشته باشید که فشار بیشتری به مفصل شما وارد می‌کنند و یا مجبور شوید از زانو بند و مچ بند برای ثبات آنها استفاده کنید.

منبع:افق خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.