تبیان، دستیار زندگی
توصیه ما به مسافران تابستانی این است که از دستکاری سنگ ها و راهپیمایی بدون کفش برای جلوگیری از گزش مار سمی و عقرب خودداری نمایید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزش حیوانات در کمین مسافران تابستانی

توصیه ما به مسافران تابستانی این است که از دستکاری سنگ‌ها و راهپیمایی بدون کفش برای جلوگیری از گزش مار سمی و عقرب خودداری نمایید. همچنین برای پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به کودکان بپوشانید.

بخش سلامت تبیان

گزش عقرب

سنا بهمنش، رئیس مرکز اطلاع رسانی سموم سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: اگر چه سفر‌های تابستانی عموما پس از اتمام امتحانات دانش آموزی و دانشجویی و از دهه آخر خرداد ماه آغاز می‌شد، اما اوج سفر‌های امسال عملا پس از اتمام ماه مبارک رمضان و مصادف با عید فطر شروع و تا اوایل مهرماه بطول می‌انجامد.

طبیعی است که یکی از مقاصد همیشگی این سیر و سیاحت‌ها که جذابیت‌های زیادی دارد، تفرج در دشت و جنگل‌هاست و همه می‌دانیم که در طبیعت‌های بکر امکان بروز هر اتفاقی مثل گزیدگی از سوی جانوران و حشرات وجود دارد.

هر چه سریع تر فرد مار گزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کنید و زمان را برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید

توصیه ما این است که برای جلوگیری از گزش مار سمی و عقرب، از دستکاری سنگ‌ها و راهپیمایی بدون کفش خودداری نمایید. همچنین برای پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به کودکان بپوشانید.

گزش عقرب

تورم ناشی از گزش عقرب، عموما محدود به ناحیه گزش است و احساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش برای 4 تا 6 ساعت بوجود می‌آید و معمولا پس از 24 ساعت بهبود می‌یابد.

گزش عقرب می‌تواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود. با اینکه در گزش عقرب، علائم تهدیدکننده حیات و حوادث منجر به مرگ به ندرت رخ می‌دهد، ولی مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برای تزریق پادزهر برسانید.

گزش مار

گزش مار

در هنگام مارگزیدگی بیمار را آرام کنید و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کنید. عضو محل گزش مار را باید بی حرکت و هم سطح یا کمی پایین‌تر از سطح قلب نگه داشت.

در مارگزیدگی یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی مار (بویژه اگر محل گزیدگی در دست‌ها یا پا‌ها باشد) ببندید. هر 10 تا 15 دقیقه، به مدت یک دقیقه نوار را باز کرده و دوباره ببندید. این کار باید تا زمان آماده شدن پادزهر در بیمارستان ادامه یابد.

هر چه سریع تر فرد مار گزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کنید و زمان را برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید. همچنین از سرد کردن عضو مارگزیده با آب سرد یا یخ خودداری کنید.

اگر طی 5 تا 7 سال اخیر فرد مارگزیده، واکسن کزاز نزده است، به پزشک بگویید.

گزش زنبور

گزش زنبور

زنبور گزیدگی ممکن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبور قرمز بروز کند. از دستکاری کندوی زنبور‌ها خصوصا زنبورهای وحشی خودداری کنید. حمله و گزش دسته جمعی زنبور‌ها می‌تواند کشنده باشد.

نیش زنبورعسل ماده، به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در محل زخم باقی می‌ماند (همانند تصویر). بنابراین برداشتن سریع نیش از روی زخم، جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است.

اقدامات اولیه در گزش‌های معمولی زنبور بدین صورت است که محل زنبورگزیدگی را با آب و صابون بشویید. روی محل زنبور گزیدگی کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار دهید و به طور متوالی هر 15 دقیقه یک بار کیسه یخ را از روی پوست بردارید. از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب نمایید و از گرم کردن موضع بپرهیزید.

اگر فرد زنبورگزیده مشکل تنفسی داشت و یا تورم شدید و سریع در محل گزش بروز کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

در مناطقی که حشرات زیادی وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن مخصوصاً بدن کودک، کرم‌های دور کننده حشرات را بمالید. اما باید توجه داشت استفاده دائمی از این مواد سبب حساسیت بیشتر می‌شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.