تبیان، دستیار زندگی
توصیه می شود که داوطلبان، روز پیش از آزمون سراسری استراحت کنند؛ ولی در عین حال، ما نظر گروهی را که معتقدند روز قبل از امتحان نباید درس خواند، قبول نداریم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این چند روز به اندازه یک سال اهمیت دارد، بخش دوم

این چند روز به اندازه یک سال اهمیت دارد، بخش دوم

روز قبل از کنکور

توصیه م ی‌شود که داوطلبان، روز پیش از آزمون سراسری استراحت کنند؛ ولی در عین حال، ما نظر گروهی را که معتقدند روز قبل از امتحان نباید درس خواند، قبول نداریم. به نظر ما، افراد در روز و شب آخر، ضمن اینکه استراحت می‌کنند، نباید روال عادی درس خواندنشان را ترک کنند، استراحت در روز آخر، از خواندن مهم ‌تر است، ولی داوطلبان باید مرور را هم کنار نگذارند و نکته‌ های کوتاه و فرمول‌ هایی را که در طول این مدت یادداشت کرده‌اند، مرور نمایند؛ چون با انجام این کار، مثل این است که ذهنشان را برای رویارویی با آزمون سراسری آماده می‌کنند و درضمن استرس خود را نیز کاهش می‌دهند؛ با این وجود، همان گونه که قبلاً هم اشاره کردیم، هر شخصی با اطلاع و برخورداری از ویژگی‌ های شخصیتی خود می ‌تواند بهتر تصمیم بگیرد که روز قبل از کنکور  را چگونه بگذراند.

داوطلبان باید حتماً روز قبل از کنکور، حوزه امتحانی خود را مشخص کنند؛ زیرا انجام این کار کمک می ‌کند که انرژی ذهنی و جسمی آنان در روز امتحان، صرف جست و جو برای یافتن محل آزمون نشود؛ هم چنین تمام لوازم مورد نیاز مانند: مداد، پاک کن، تراش و ... را روز قبل از آزمون آماده کنند و سعی نمایند که حتماً زودتر از موعد در محل جلسه حاضر شوند؛ زیرا دیر رسیدن به جلسه آزمون، مقدار زیادی از انرژی را کاهش می ‌دهد و ممکن است که به دلیل فشار روحی دقایق اولیه امتحان، به انسجام فکری نرسند و وقت زیادی از آنان به هدر برود. بهتر است که شب قبل از آزمون سراسری، غذای ساده ای را میل نمایند و صبح زود از خواب برخیزند، دوش بگیرند و هنگام صبحانه، حتماً آبمیوه بنوشند و از خوردن شیر پرهیز نمایند.

نرمش را فراموش نکنید. ورزش، موثرترین راه پیشگیری از استرس و اضطراب است و ترکیب شیمیایی خون را، که بر اثر فشار‌های روانی و خستگی تغییر کرده است، بهبود می‌ بخشد.

در این روزها سعی کنید به انجام اموری بپردازید که موجب تقویت انرژی و رفع خستگی شما می‌ شود؛‌ به عنوان نمونه، تمرین تن آرامی را برای کاهش اضطراب خود انجام دهید. اگر آزمون شما بعد از ظهر برگزار می ‌شود، صبح آن روز بخوابید و خوب استراحت کنید.

وسایل خود را در جایی قرار دهید که براحتی، قبل از خروج از منزل به آن ها دسترسی داشته باشید؛ بدین ترتیب هنگام صبح، مجبور به گشتن و یافتن آنها نمی‌شوید و از بروز اضطراب بیهوده جلوگیری خواهید کرد.برای اینکه ۲۴ ساعت قبل از کنکور، ذهنتان مشغول آزمون نشده و مضطرب نباشید، بهتر است که این اوقات را همراه خانواده سپری کنید، به پیاده روی رفته یا ورزش سبک انجام دهید تا شب بتوانید راحت و بدون دغدغه و پریشانی بخوابید. خوب است که شب قبل از کنکور، پس از خواندن نماز، با خوردن یک غذای مقوی و کم حجم در حدود ساعت ۱۰ بخوابید؛ زیرا دیر خوابیدن کاملاً به ضرر شماست و خواب و استراحت کافی، باعث آرامش بیشتر و تثبیت بهتر دروس در ذهنتان می‌شود.

صبح روز آزمون، بهتر است که با صدای زنگ ساعت بیدار نشوید و این کار را به یکی از اعضای مطمین خانواده بسپارید تا شما را با آرامش بیدار کند و نیز تمام شب، نگران اینکه صبح خواب بمانید، نباشید. نماز صبح و صبحانه فراموش نشود. حتماً در صبحانه از مواد دارای قند، مثل کره و مربا یا عسل و چای شیرین یا آبمیوه شیرین استفاده کنید.

از کارت ورود به جلسه یک کپی تهیه کنید. ضمناً شماره داوطلبی خود را نیز در جایی نگهداری کنید. کارت ورود به جلسه، شناسنامه یا کارت ملی، چند مداد مشکی خوب و ساعت مچی خود را قبلاً آماده کرده و بموقع حرکت کنید. بهتر است که برای جلوگیری از اتلاف وقت و گم کردن راه، مسیر را قبلاً بررسی نمایید. از مداد اتود به هیچ عنوان استفاده نکنید؛ زیرا سرعت عمل شما را می‌گیرد و موجب اتلاف وقت می‌شود.

زمان حرکت را طوری تنظیم کنید که ترافیک و تصادف احتمالی باعث تاخیر شما نشود. پیاده ‌روی سریع قبل از آزمون (نه به اندازه‌ای که خسته شوید) باعث می ‌شود که جریان خون در بدن شما سریع‌تر جریان پیدا کند و با نشاط شوید و خون بیشتری به مغز شما برسد.

اگر ساعت غذا خوردن شما با آزمون، کمتر از یک ساعت فاصله داشته باشد، خون بدن شما به جای اینکه متوجه مغز شود، در معده صرف هضم غذا می ‌شود؛ بنابراین، ممکن است که در جلسه آزمون احساس سنگینی نمایید؛ پس با توجه به این نکته، زمان غذا خوردنتان را تنظیم کنید.

مداد و مداد پاک کن و مداد تراش خوب و تمیز و مناسب وساعت مچی دقیق را فراموش نکنید و چند عدد شکلات برای تنظیم قند خون در جلسه امتحان همراه داشته باشید و حتماً از آن استفاده کنید.

در جلسه کنکور

‌ممکن است که اولین لحظات شروع آزمون، سخت ‌ترین و اضطراب آورترین لحظات آن برای برخی از داوطلبان باشد. بسیار دیده‌اید که یک داوطلب با استعداد و با معلومات، به دلیل اضطراب زیاد نتوانسته به نتیجه‌ای که شایسته آن بوده است، دست پیدا کند. اگر در روز کنکور بتوانید دانش خود را هر چند اندک بدرستی روی پاسخنامه منعکس کنید، موفقیت بزرگی کسب کرده اید. به این نکته توجه داشته باشید که دانش شما در جلسه کنکور کم یا زیاد نمی ‌شود، اما تنها عاملی که به شما لطمه خواهد زد، این است که نتوانید در اثر اضطراب، آن چیزی را که می ‌دانید، روی کاغذ بیاورید؛ اما شما نباید اصلاً نگران شوید؛ زیرا با یک مدیریت صحیح می‌توانید بر این اضطراب غلبه کنید.توصیه ما به داوطلبان این است که لحظات قبل از شروع آزمون را به ذکر خداوند و خواندن دعاهای کوتاه بپردازند و به محض گرفتن دفترچه آزمون به خود تلقین کنند که خدا با آنان است و به نحو شایسته از عهده این امتحان بر خواهند آمد.

تنظیم وقت در جلسه آزمون، یکی از مسایل بسیار مهم است. بسیاری از داوطلبان، برای جلوگیری از کمبود وقت، ترتیب پاسخگویی به سؤالات را عوض می‌کنند؛ یعنی گمان می‌کنند که مثلاً درس شیمی را بهتر می‌توانند پاسخ بدهند؛ پس ابتدا به سراغ شیمی می‌‌روند و بعد به سراغ درس دیگر. این روش، اشتباه است؛ چون تنظیم سؤالات در آزمون، کاملاً سنجیده و حساب شده است. روش مناسب این است که سؤالات را به همان نحوی که در دفترچه تنظیم شده است، پاسخ دهید. بسیاری از دانش آموزان در جلسه آزمون سراسری، حتی اگر ساعت هم داشته باشند، نمی‌ توانند وقت پاسخگویی به هر درس را تنظیم کنند. برای تنظیم وقت جلسه کنکور، بهتر است که چند روز قبل از کنکور، بر مبنای زمانی که سازمان سنجش برای سؤالات هر درس اعلام می‌نماید، جدولی ترتیب دهید و زمان‌ها را قبل از شروع آزمون، روی برگه‌ای یادداشت کنید؛ به این ترتیب در هر لحظه می‌توانید موقعیت خود را ارزیابی کنید. داوطلبان باید اولاً هنگام تحویل گرفتن دفترچه آزمون به تمام سؤالات توجه نکنند؛ زیرا انجام این کار، آنان را دچار اضطراب می‌کند، و دوم اینکه، با توجه به زمان آزمون، از یک سو از عجله بیش از حد بپرهیزند، و از سوی دیگر، وقت زیادی را صرف سؤالی نکنند که توان پاسخگویی به آن را ندارند؛ بلکه باید این گونه سؤالات را علامت زده و به سراغ سؤالات بعدی بروند، و در پایان، در صورت اضافه آوردن زمان، روی این سؤالات فکر کنند؛ زیرا در این صورت، علاوه بر بالا رفتن اعتماد داوطلب به خاطر پاسخگویی به بیشتر سؤالات، فکرش بهتر کار می ‌کند و می ‌تواند روی سؤالاتی که به آن ها پاسخ نداده است، تمرکز بیشتری داشته باشد، و چه بسا به بسیاری از آن ها پاسخ دهد.

بهتر است که داوطلبان، هیچ درسی را کنار نگذارند و هم چنین تست ‌هایی را که بین سه گزینه از چهار گزینه آن به عنوان پاسخ صحیح، مشکوک هستند، با علامت منفی مشخص کرده و از آن ها رد شوند؛ اما اگر بین دو گزینه احتمال صحیح بودن را می ‌دهند و می ‌دانند که یکی از آن ها درست است، حتماً یکی را پاسخ بدهند. از آنجا که معمولاً اولین پاسخی که به ذهن داوطلبان می ‌رسد، پاسخ صحیح است، توصیه می ‌شود که داوطلبان، سؤالاتی را که در دفعه اول با اطمینان پاسخ داده ‌اند، در دفعه‌ های بعد نخوانند.

داوطلبان گرامی! شما تلاش خود را کرده ‌اید؛ پس با آرامش خاطر و توکل بر خداوند، با رعایت نکاتی که ذکر شد، در جلسه آزمون شرکت کنید و به یاد داشته باشید که خدا بهترین پشتیبان شماست. ما هم برای موفقیت شما دعا می‌کنیم.

ابتدا هر سؤال را مطالعه نمایید، هیچ درسی را کنار نگذارید و در هر درس به دنبال سؤال‌هایی بگردید که جواب آنها را می‌دانید. اگر در یک درس فقط سه یا چهار سؤال را پیدا کردید که می ‌توانستید به آن ها جواب دهید، امیدوار باشید، و‌ هرگز فکر نکنید که می‌توانید به تمام سؤالات یک درس جواب دهید؛ چون اگر قصد جوابگویی تمام سؤالات را داشته باشید، با دیدن چند سؤال وقت گیر و ابتکاری، مضطرب و آشفته خواهید شد. از همین حالا خود را آماده کنید که ممکن است به چند سؤال متوالی پاسخ ندهید. اگر پاسخ و حل تست را می‌دانید، به آن سؤال پاسخ دهید، ولی اگر حل سؤال از حد متعارف تست، وقت گیرتر است، آن را با یک ضربدرمشخص کنید و اگر سؤال برایتان مشکل است به طور قاطع آن را کنار بگذارید و با یک علامت منفی، آن را مشخص کنید. به این ترتیب، شما یک بار سؤالات را تا پایان مطالعه کرده و پاسخ سؤال ‌های ساده ‌تر را داده ‌اید.حتی اگر سؤالات مشکل از همان سؤال اوّل شروع شد، نگران نباشید؛ چون سؤالات براساس فصول کتاب تنظیم شده اند و در ادامه، حتما سؤالات ساده تری وجود دارد که براحتی می ‌توانید از عهده آن ها برآیید.

پس از یک بار پاسخگویی، به ساعت نگاه کنید؛ اگر زمان دارید، به سراغ سؤال ‌هایی بروید که با علامت ضربدرمشخص کرده‌اید، و آن ها را حل کنید. به محض اتمام زمان پیشنهادی برای درس مورد نظر، آن را رها کرده و به سراغ درس بعدی بروید. اگر هنوز سؤال‌ هایی مانده است که می ‌توانید آن ها را حل کنید، نگران نباشید. با اطمینان تست‌ های آن درس را رها کرده و به مبحث بعدی بپردازید؛ زیرادر این صورت، شما با وقتی که می ‌توانستید صرف یک یا دو تست وقت گیر نمایید، می‌ توانید چهار یا پنج تست دیگر را پاسخ دهید. به مباحثی که فرصت نکرده‌ اید، خوب بخوانید، فکر نکنید. این فقط مشکل شما نیست و بسیاری از داوطلبان، مانند شما مباحثی را نخوانده باقی گذاشته ‌اند.‌ فقط به این فکر کنید که‌ آموخته ‌هایتان را با آرامش روی پاسخنامه منعکس کنید.

تمام صفحات دفترچه سؤالات را بخوبی بررسی کنید و مراقب باشید که بعضی از صفحات یا بعضی از سؤالات را فراموش نکرده باشید. کلمه‌ای را از سؤال حذف نکنید؛ مثلا کلماتی از قبیل «معمولاً» یا «تا حدی» را که در جمله است، نادیده نگیرید؛ به علاوه، چیزی به سؤال اضافه نکنید. همیشه سؤال را جواب دهید؛ نه جنبه‌های دیگری را که خودتان در ذهنتان پرورانده‌ا ید. بهتر است که زیر کلماتی چون: «معمولاً»، «گاهی» یا «همیشه» را خط بکشید و در پاسخ دادن به اصل سؤال، به آن ها توجه داشته باشید. این نوع کلمات در امتحانات چند جوابی اهمیت خاصی دارد.

در عین سرعت داشتن در پاسخگویی، از شتاب زدگی بپرهیزید و خونسردی خود را حفظ کنید. اگر جوابی در اولین لحظه، مبهم به نظرتان می‌رسد، چند لحظه، وقت صرف آن کرده و سپس با استفاده از معلومات کلی خود بکوشید تا جواب درست را از میان آن استخراج کنید. همان طور که قبلاً اشاره شد، اگر باز هم رفع ابهام نشد، آن سؤال را علامت زده و موقتاً رها کنید؛ چون ضمن پاسخ دادن به دیگر سؤالات، نکات تازه‌ای به یادتان خواهد آمد و پس از رجوع به پاسخ متوجه خواهید شد که نکات تازه ‌ای می ‌دانید و آن گاه جواب دادن به آن برایتان آسان خواهد بود.

پاسخنامه‌‌ های سازمان سنجش به صورت ده تایی دسته بندی شده است؛ بنابراین، برای جلوگیری از اشتباه، در پایان هر ده تست، شماره سؤال را با شماره‌ هایی که در پاسخنامه علامت زده‌اید، مقایسه کنید تا اگر اشتباهی رخ داده باشد، با تصحیح ده تست آخر، آن را رفع کنید.

هرگز سؤالات را در دفترچه جواب ندهید تا بعداً آن را به پاسخنامه منتقل کنید. این روش، بسیار خطرناک است و ممکن است وقت تمام شود و شما فرصت نکنید که جواب‌ها را به پاسخنامه انتقال دهید. پس از پایان آزمون سراسری، با توکل به خدا و تلقین مثبتی که به خود و جهان پیرامونتان می‌دهید، اطمینان داشته باشید که نتیجه زحمات خود را دریافت خواهید کرد؛ پس دیگر به نتیجه کنکور فکر نکنید و سعی کنید که پس از آزمون، مدتی استراحت کنید؛ مطمین باشید که بهترین ‌ها برای شما رقم خواهد خورد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی