تبیان، دستیار زندگی
عربستان سعودی جزئیات برنامه پنج ساله خود را برای رهایی از اقتصاد تک قطبی منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات برنامه پنج‌ساله اقتصادی عربستان

عربستان سعودی جزئیات برنامه پنج‌ساله خود را برای رهایی از اقتصاد تک‌قطبی منتشر کرد.

بخش اقتصاد تبیان
جزئیات برنامه پنج‌ساله اقتصادی عربستان

به گزارش  پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورونیوز عربستان سعودی قصد دارد ظرف مدت پنج سال آینده، درآمدهای غیر نفتی خود را تا سه برابر میزان فعلی افزایش دهد.

این گزارش می افزاید بر اساس برنامه جامع راهبردی هشتاد و چهار صفحه ای که «طرح تحول ملی» نام گرفته و اخیرا عربستان سعودی جزئیات آن را تشریح کرده است، این کشور در نظر دارد برای قطع وابستگی شدید به نفت و خروج از اقتصاد تک قطبی، با سه برابر کردن درآمدهای غیر نفتی خود، حجم آن را تا سال دو هزار و بیست به رقم صد و بیست و پنج میلیارد یورو افزایش دهد. برای دستیابی به اهداف تعیین شده در این طرح، ریاض، تسریع خصوصی سازی در بخش های مختلف همچون گردشگری و کشتی سازی را آغاز خواهد کرد و بدین ترتیب با اشتغالزایی در بخش خصوصی رقم آن را به چهار صد و پنجاه هزار فرصت شغلی خواهد رساند. بر اساس ارزیابی اولیه عربستان سعودی برای اجرای طرح مذکور شصت و سه میلیارد یورو هزینه خواهد کرد.

محمد الشیخ عضو شورای وزیران و از اعضاء شورای اقتصاد و توسعه این کشور به شهروندان عربستانی اطمینان داده است که تامین مالی طرح مذکور از محل اخذ مالیات نخواهد بود.

وی تصریح کرد:« دولت از درآمد شهروندان مالیات اخذ نخواهد کرد و در برنامه راهبردی به آن اشاره شده است؛ ولی در مقابل اخذ مالیات از کارگران خارجی و افراد مقیم در این کشور در دست مطالعه است.»

در حال حاضر هفتاد و سه درصد از اقتصاد عربستان وابسته به فروش و صادرات طلای سیاه است و این کشور با فشار ناشی از کاهش قیمت نفت مواجه شده است، موضوعی که این کشور را وادار کرده است برای جبران کسری بودجه بی سابقه خود متوسل به اقتصاد چند وجهی شود.

بر اساس آمار منتشر شده، کسری بودجه سال گذشته عربستان سعودی به رقم هشتاد و شش میلیارد و دویست میلیون یورو رسیده است. این کشور برای تامین مالی این مرحله از طرح باید لزوما به اخذ وام متوسل شود و همین امر بدهی دولتی عربستان را که در حال حاضر هفت ممیز هفت درصد است را به مرز سی درصد تولید ناخالص ملی کشور خواهد رساند. افزایش حجم صادرات غیر نفتی و به تبع آن افزایش درآمدهای غیر نفتی، مهیا کردن زمینه سرمایه گذاری خارجی و بالا بردن میزان سرمایه گذاری ها در عربستان از دیگر اجزای‌ تشکیل دهنده این طرح عنوان شده است. همچنین بر اساس طرح راهبردی عربستان، قرار است پنج درصد از سهام شرکت «آرامکو» فروخته شود و درآمد ناشی از آن به صندوق ذخیره ارزی سرمایه گذاری واریز گردد. شرکت «آرامکو» یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان است. گفته می شود شاهزاده محمد بن سلطان بن عبدالعزیر جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور مبتکر این طرح بوده است.
منبع : اندیشکده مطالعات جهان اسلام