تبیان، دستیار زندگی
ست   همایش علمی''نیاز به فقه در دنیای معاصر''با هدف كنكاش در عرصه فقه كاربردی و ضرورت پاسخگویی آن به نیازهای جامعه بشری، با حضور طلاب و فضلا و سخنرانی حجت الاسلام علی دوست از اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی نهفته در متون دینی پاسخگویی نیازهای جهان است

همایش علمی''نیاز به فقه در دنیای معاصر''با هدف كنكاش در عرصه فقه كاربردی و ضرورت پاسخگویی آن به نیازهای جامعه بشری، با حضور طلاب و فضلا و سخنرانی حجت الاسلام علی دوست از اساتید حوزه علمیه در تالار همایش مدرسه علمیه معصومیه برگزارشد.

وی با تبیین معانی مختلف فقه گفت: فقه دانش و مجموعه قواعدی است كه ما را قادر می سازد، از منابع اسلامی، چون قرآن، حدیث، اجماع وعقل، گزاره ها و احكام الهی را استخراج كنیم و با این هدف در مقاطع تحصیلی حوزه، با عملیات استنباط جهت پاسخگویی به نیازها، آشنا شویم.

حجت الاسلام علی دوست با اشاره به جاودانگی جامعیت و جهانی بودن دین اسلام، بر ضرورت اجتهاد در پاسخگویی به حوادث جهان امروز تاكید نمود و افزود: مسلما در ضرورت استنباط، اشكالی وجود ندارد و با اندك تامل و تفكری همه می پذیرند كه چنین نیازی همواره در جوامع وجود داشته است و حوزه درسی امام صادق''ع''و امام باقر''ع'' حوزه اجتهاد بود، بطور كلی می توان گفت: استنباط با اسلام پیدا شده و با اسلام ادامه خواهد یافت.

سخنران همایش، اجتهاد و قدرت استنباط را از اصول اندیشه و فهم و فكر دانست و آن را برای تمام گرایش های حوزوی و علوم انسانی به عنوان اصلی ضروری برشمرد و افزود:‌فقه به اصلاح نظام ها می پردازد و خود قادر است ساختار ارائه دهد.

وی گفت: در اسناد و متون اسلامی، انرژی نهفته فراوانی وجود دارد كه اگر كسی بتواند آن را باز كند و نقش منابع مختلف را بطور فنی بررسی نماید در این صورت قادر خواهد بود به تمام حوادث واقع شده در جهان پاسخ مناسبی ارائه دهد.