تبیان، دستیار زندگی
ست   برنامه‌ریزی مناسب و تسلط روحانیان هلندی به زبانهای بومی و نیز تشخیص صحیح نیازهای روز مردم مسلمان، از مهم‌ترین عامل‌های جذب مسلمانان هلند از قومیت‌های مختلف به مساجد این كشور است.  استفاده از رو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بومی‌بودن مبلغین مهم‌ترین عامل جذب مردم در تبلیغ است

برنامه‌ریزی مناسب و تسلط روحانیان هلندی به زبانهای بومی و نیز تشخیص صحیح نیازهای روز مردم مسلمان، از مهم‌ترین عامل‌های جذب مسلمانان هلند از قومیت‌های مختلف به مساجد این كشور است.

استفاده از روحانیان بومی مسلط به زبان هلندی مانند آهن‌ربایی موجب جذب مسلمانان از نژادهای مختلف به مسجد دارالهجره شهر روتردام شده است.
عبدالناصر یوسف متولی وسرپرست این مسجد در این باره به اسلام‌آن‌لاین گفت: وعظ و خطابه توسط روحانیان بهترین شیوه برای تبلیغ دین و تشویق به عبادت در هلند است.
و افزود: این مسجد موجب جذب مسلمانان تركیه تبار، عرب زبان، آسیایی، هندی آفریقایی و بالكانی كه در شهر روتردام زندگی می‌كنند، شده است.
یكی از نمازگزاران مسجد روتردام می‌گوید: در این مسجد برای اجرای مراسم‌های معمول از زبان‌های قومیت‌ها و نژادهای مختلف استفاده می‌شود و‌ این امر باعث شده است ما به طور مداوم در این برنامه‌ها شركت كنیم و استفاده‌های فراوانی از آن ببریم.
لازم به ذكر است، مسجد دارالهجره شهر روتردام كه در اوایل دهه 1990 م. تاسیس شد، هم اكنون به خاطر وجود روحانیان بومی و برنامه‌های منسجم و مطابق با نیاز مخاطبان كانون توجه اكثر مسلمانان این شهر است.
یكی دیگر از نمازگزاران این مسجد، علت حضور مستمر خود را زبان خطبا می‌داند و می‌افزاید: یك روز جمعه به این مسجد آمدم و از اینكه دیدم امام جمعه خطبه‌اش را به زبان مردم هلند می‌خواند بسیار لذت بردم و از آن زمان تا كنون مرتب در مراسمات این مسجد شركت می‌كنم و از سخنرانی‌های موجود استفاده می‌برم.
عبدالناصر یوسف، متولی وسرپرست مسجد دارالهجره با اشاره به آشنایی كامل روحانیان بومی با ارزش‌ها و آداب و رسوم مردم هلند تأكید كرد: به دلیل همین آشنایی‌ها این روحانیان نقش بسزایی در راستای ایجاد پیوند و اتحاد میان مسلمانان هلند دارند و این امر قابل تحسین و تقدیر است. این روحانیان با توجه به تسلطشان به زبان هلندی قادرند به راحتی با جوانان مسلمان ارتباط برقرار كرده و ضمن شناسایی و تشخیص مشكلاتشان در جهت رفع آن كمك كنند.
در سال 2005 مسئولان دولتی موافقت نامه‌ای را با دانشگاه‌های داخلی امضا كردند كه طبق آن این دانشگاه‌ها به آموزش روحانیان خارجی در امور مورد نیاز خود بپردازند.
مسجد دارالهجره از برنامه‌هایی كه باعث افزایش سطح اعتقادی و حفظ اتحاد و یكپارچگی مسلمانان هلند می‌شود حمایت می‌كند. در همین راستا آموزش روزانه و هفتگی زبان عربی توسط اساتید مسلمان از برنامه‌های این مسجد است. یكی دیگر از فعالیت‌هایی كه در این مسجد انجام می‌شود، تشكیل جلسات اسلام‌شناسی برای غیرمسلمانان هلندی و نیز برپایی هفته‌ای سه روز كلاس معرفی اسلام برای معلمین دینی غیر مسلمان است.
این مسجد همچنین درصدد راه اندازی یك سایت اینترنتی برای ارایه خدمات به اقلیت مسلمانی است كه سعی در آشنا كردن غیرمسلمانان با اسلام دارند.
زنان مسلمان نیز به طور گسترده در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی این مسجد شركت می‌كنند. یكی از زنان فعال در این مسجد در این زمینه گفت: ما قبلا فقط برای نماز خواندن به مسجد می‌آمدیم، اما اكنون علاوه بر شركت در كلاس یادگیری زبان عربی در فعالیت‌های دیگر این مسجد نیز شركت و برای معرفی اسلام به غیرمسلمانان تلاش می‌كنیم.
طبق یك برآورد رسمی، جمعیت مسلمانان روتردام حدود 80 هزار نفر، تقریبا معادل یك هشتم جمعیت این شهر است. در این شهر 30 مسجد، 5 مدرسه اسلامی و 2 دانشگاه اسلامی وجود دارد.
همچنین یك میلیون از جمعیت 16 میلیونی هلند را مسلمانان تشكیل می‌دهند. در این كشور بیش از 300 مسجد، 1000 مركز فرهنگی اسلامی دو دانشگاه اسلامی و 42 آموزشگاه آمادگی ویژه مسلمانان وجود دارد.