تبیان، دستیار زندگی
نمایش لامبورگینی با درون مایه اجتماعی از 22 تیر ماه به مدت 10 شب در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«لامبورگینی» واکنش به چند پدیده اجتماعی است

نمایش «لامبورگینی» با درون مایه‌ی اجتماعی از ۲۲ تیر ماه به مدت ۱۰ شب در پردیس تئاتر «شهرزاد» به صحنه می‌رود.

پیشخوان خبر تبیان

تئاتر

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، سیامک صفری نویسنده، کارگردان و بازیگر این نمایش و ایده ابوطالبی طراح و مجری حرکات نمایشی، سهیل دانش اشراقی مدیر هنری پروژه، اشکان خطیبی و حمید صفت از بازیگران این تئاتر هستند. سیامک صفری در توضیحی درباره‌ی این نمایش گفت: «لامبورگینی» یک نمایش با مضامین اجتماعی است و دغدغه، مساله اجتماعی دارد و یک شب آدم‌هایی را روایت و به بیان رابطه و مسایل آنها می‌پردازد. اشکان خطیبی با اشاره به اینکه نمایش «لامبورگینی» اولین واکنش یک هنرمند حرفه‌ی نمایشی نسبت به چند پدیده اجتماعی است" افزود: مدتی است که چند پدیده اجتماعی بروز عینی پیدا کرده‌اند؛ یک از آنها پدیده گورخواب‌هاست که به شکل دراماتیزه شده  در این نمایش بدان اشاره شده است و دیگری پدیده پلاسکو است که چند خانوار درگیر آن شدند و در طول نمایش به این پدیده نیز پرداخته می‌شود.

او در ادامه گفت: مساله دیگر که بسیار عام است، موسیقی زیر زمینی ایران است که به عنوان "گفت اواز" یا "رپ" شناخته شده است، به همین دلیل حضور حمید صفت در این پروژه کاملا تعریف شده است.

اشکان خطیبی با اشاره به اینکه نمایش «لامبورگینی» اولین واکنش یک هنرمند حرفه‌ی نمایشی نسبت به چند پدیده اجتماعی است" افزود: مدتی است که چند پدیده اجتماعی بروز عینی پیدا کرده‌اند؛ یک از آنها پدیده گورخواب‌هاست که به شکل دراماتیزه شده در این نمایش بدان اشاره شده است و دیگری پدیده پلاسکو است که چند خانوار درگیر آن شدند و در طول نمایش به این پدیده نیز پرداخته می‌شود.

در ادامه کارگردان «لامبورگینی» هم  با بیان اینکه «دغدغه اصلی برای من موضوعات جامعه است» افزود: این یک متن عصبانی ولی شیرین است با این حال تخیلی نیست. این سه مضمونی که در نمایش وجود دارد به هم وابسته هستند و کاملا به هم مرتبط شده‌اند و لازم بوده که در کنار هم بیان شوند. سیامک صفری درباره ی علت نام گذاری این نمایش گفت: «لامبورگینی» مارک یک اتومبیلی است که نشان ثروت و قدرت است و نشان دهنده وجود فاصله‌های زیاد طبقاتی است، آرم آن یک آرم عصبانی است که به شیطانی بودن آن هم اشاره شده است و انتخاب این نام برای نمایش به همین دلیل بوده است.

نویسنده و کارگردان این اثر هنری علت انتخاب حمید صفت را برای حضور در این نمایش توصیف "شرایط اجتماعی در نمایش که ارتباط زیادی با این سبک موسیقی دارد" بیان کرد و گفت:  ما با اندیشه‌های سطح پایین، میخواهیم همه‌ی پدیده‌ها را توضیح بدهیم، در کلان شهرها اتفاقات بسیاری رخ می‌دهند، یکی از آنها تنوع و انواع موسیقی است.

حمید صفت درباره‌ی حضورش در این نمایش افزود: چون در این نمایش پدیده‌های اجتماعی را به چالش کشیده بودند و معضلات و دغدغه‌های جامعه را بیان می‌کند به آن وارد شدم.

اشکان خطیبی با بیان اینکه "حضور حمید صفت در این نمایش برای ارتباط با محتوای نمایش است و نه چیز دیگر، آشنایی ایشان با این معضلات اجتماعی را می‌توان از دلایل حضورش برشمرد. سیامک صفری با اشاره به اینکه تئاتر پدیده‌ای است که حضور ارگانیک دارد و به جامعه متصل است تاکید کرد: تئاتر وظیفه‌اش شوک دادن و یادآوری و دوباره به فکر انداختن است و بی‌تفاوت رد نشدن از کنار پدیده‌های اجتماعی است.

او با تاکید بر اینکه در این نمایش به علت و معلول‌های این پدیده پرداخته نشده است افزود: در این نمایش به محاسبات ریاضی و علت‌های این پدیده‌ها و معضلات اجتماعی نمی‌پردازیم بلکه می‌خواهیم این معضل را مطرح کرده و به نقد و چالش بکشیم.

اشکان خطیبی در پایان گفت: رسالت یک هنرمند در خصوص ادبیات نمایشی فارغ از اجرای نمایش مطرح کردن راه چاره نیست و با تلنگر زدن و یادآوری کردن از فراموش کردن آنها جلوگیری می‌کند. این یک نمایش مستند نیست ولی کاملا منطبق بر واقعیت است که به شیوه دراماتیزه شده و نمایش گونه اجرا می‌شود و می‌توان از آن به عنوان نقد اجتماعی نام برد.

آنچه در علت کوتاه بودن مدت اجرای این‌ نمایش (10 شب) مطرح شد، سفر سیامک صفری است که دست‌اندرکاران این تئاتر، امیدوار هستند،بتوانند اجرای آن را تمدید کنند.

منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .