حركت اصلاحطلبانه پیامبر اعظم(ص) براساس فطرت، وجدان و عقل بود
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حركت اصلاحطلبانه موفقیتآمیز پیامبر اعظم(ص) و توجه ایشان به بحث علمآموزی به عنوان اولین پایههای شكلگیری تمدن اسلامی گفت: حركت اصلاحی پیامبر(ص) براساس فطرت، وجدان و عقل نجاتبخش بشریت بود.
حجتالاسلام محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم رمز حركت اصلاحطلبی موفقیتآمیز پیامبر اعظم (ص) در دوران جاهلیت را نشات گرفتن آن از درون فطرت الهی انسانها دانست و گفت: حركت اصلاحی پیامبر (ص) براساس فطرت، وجدان و عقل بود كه مردم را از جاهلیت، پرستش بت و رفتار براساس آداب و رسوم خرافی به سمت پروردگار یكتا رهنمون كرد.
وی با استناد به تاریخ اسلام، اظهار داشت: پیامبر اكرم(ص) حركت روشنگرانه خود را برای مبارزه با شرك و هدایت انسانها به سوی توحید در ذات و صفات الهی از مكه آغاز كرد و در ادامه این حركت پس از ورود به مدینه مردم را به سمت توحید اجتماعی، عملی و افعالی دعوت نمود تا از قبیلهگرایی، تفرقه و گروه بازی دست برداشته و به سمت عبادت پروردگار و رسیدن به وحدت در مساجد حركت كنند.
حجتالاسلام غرویان حركت روشنگرانه رسول اكرم(ص) و توجه ایشان به علمآموزی را اولین پایههای شكلگیری تمدن اسلامی خواند و تصریح كرد: پیامبر اعظم (ص) با ذكر جملاتی چون ''انا مدینه العلم و علی بابها'' به ارائه الگوهایی از روشنفكران و عالمان زمان، برای تشویق و ترغیب مردم به علمآموزی میپرداخت و آنها را به كسب دانش از طریق اهل بیت(ع) دعوت میكرد.
استاد حوزه علمیه قم با تاكید بر اینكه روشنفكری حقیقی باید بر سه عنصر عقلگرایی، فطرتگرایی و دعوتخواهی استوار باشد، اظهار داشت: اگر این سه عنصر اصلی در حركت روشنفكری در نظر باشند، حركت اسلامی است و پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) در همین راستا حركت میكردند، امروز نیز تنها راه رهایی روشنفكری جامعه ما از بیماری كه رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاكید دارند، پیروی از همین سه اصل اساسی میباشد.