تبیان، دستیار زندگی
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهرتهران فهرست نامزدهای شهرداری تهران را اعلام کرد و گفت: چهارشنبه این هفته برای انتخاب شهردار تهران تصمیم گیری می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارشنبه سرنوشت ساز برای صندلی شهرداری

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهرتهران فهرست نامزدهای شهرداری تهران را اعلام کرد و گفت: چهارشنبه این هفته برای انتخاب شهردار تهران تصمیم‌گیری می‌کنیم.

پیشخوان خبر تبیان
شهرداری تهران

به گزارش تبیان به نقل از فارس ،سالاری با بیان اینکه قرار است در روز چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای برای بررسی گزینه‌های شهردار ‌آینده تهران برگزار شود، گفت: طبق برنامه زمانبندی شده در این روز قرار است هر کدام از منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران حداکثر سه گزینه برای شهرداری اعلام کند.

وی  در خصوص تعداد گزینه های مطرح شده برای شهرداری تهران از سوی اعضای شورا گفت: گزینه‌های احتمالی مطرح شده از سوی منتخبین با یکدیگر همپوشانی دارند و اعضا بر اساس شاخص‌ها گزینه‌ها را مطرح می‌کند.

مراحل انتخاب شهردار تهران

عضو شورای چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در جلسه روز چهارشنبه هر کدام از کاندیداها اگر 5 رأی بیاورند وارد مرحله دوم شده و باید در این مرحله برنامه ارائه  کنند.

وی با بیان اینکه اگر تعداد کاندیداها برای دور دوم زیاد باشد دوباره رأی‌گیری می‌کنیم تا افراد کمتری انتخاب و برنامه ارائه کنند.

نحوه رای گیری به کاندیدها

سالاری در پاسخ به این پرسش که هر منتخب شورا به چند نفر می‌تواند رأی‌ دهد، گفت: هنوز معلوم نیست که آیا هر عضو می‌تواند به یک نفر رأی دهد یا می‌تواند حداکثر به 7 نفر رأی دهد، قرا راست در روز چهارشنبه در این زمینه تصمیم‌گیری شود و تاکنون تصمیم قطعی در خصوص نحوه رأی‌گیری صورت نگرفته و تمام اتفاقات بسته به جلسه روز چهارشنبه است.

عضو شورای چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تعداد کاندیداها محدود باشد، گفت: تعدد کاندیدا نخواهیم داشت چرا که باید کاندیداهایی مطرح شده همتراز معاون رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان شاخص، استانداران و افرادی که در سطح ملی کار کرده‌اند باشد تا بتوانند کلانشهر تهران را به درستی اداره کنند.

از امضای میثاق نامه تا عدم خروج از شورا

وی در پاسخ به این پرسش که منتخبین پنجمین دوره شورا میثاق‌نامه‌ای امضا کردند و در خبرها آمده است که قرار است گزینه نهایی شهرداری از سوی کسانی که لیست امید را بسته‌اند مطرح شود و منتخبین فقط به آنها رأی دهند،‌گفت: میثاق‌نامه را امضا کرده‌ایم اما بحث این بوده که با توجه به اعتماد مردم به افرادی که رأی داده‌اند منتخبین در طول نمایندگی از شورا برای مشاغلی که منافات با کار شورا دارد، خارج نشوند.

سالاری ادامه داد: البته شورا شغل محسوب نمی‌شود همانطور که در شورای چهارم هم خیلی از اعضا در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات جزو هیأت رئیسه و غیره بوده‌اند.

به گفته سالاری، این میثاق‌نامه اخلاقی بوده است.

از نظر خواهی از احزاب تا تصمیم گیری نهایی

سالاری در پاسخ به این پرسش که فرصت برای انتخاب شهردار کوتاه است اگر در زمان لازم این کار انجام نشود آیا احتمال گذاشتن سرپرست برای شهرداری وجود دارد، گفت: قرار بود دو هفته پیش در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم اما طی صحبت‌هایی قرار شد دو هفته تأخیر بیندازیم تا ترکیب کابینه مشخص شود تا بتوانیم برای شهرداری بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

عضو شورای چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این بحث‌هایی که از بیرون مطرح می‌شود می‌خواهند فشارهایی وارد کنند اما 21 نفر عضو شورا در فضای خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند البته شاید احزاب و گروه‌های سیاسی لابی‌هایی انجام دهند و گزینه‌هایی مطرح کنند که ما گزینه‌های آنها را هم بررسی می‌کنیم ولی در نهایت اعضای منتخب فارغ از مسائل بیرونی شهردار را انتخاب می‌کنند البته ممکن است تک تک منتخبین نظرات سایر افراد یا حتی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را هم بگیرد اما در نهایت خودشان تصمیم می‌گیرند.

اعلام اسامی گزینه های احتمالی

وی در پاسخ به این پرسش که گزینه‌های نهایی چه کسانی هستند، گفت: هنوز گزینه نهایی برای شورا معرفی نشده است اما گزینه‌های مطرح مرعشی، محسن هاشمی، نجفی، مهرعلیزاده، حجتی، ترک‌نژاد، ترکان، حناچی، افشانی، علی‌اصغر احمدی، محسن نریمان، معصومه ابتکار،‌الهه کولایی، شریعتمداری، واعظ مهدوی، بی‌طرف، آخوندی، تقی‌زاده خامسی، اردکانیان، مرتضی حاجی، عبدالعلیزاده هستند که البته باید بگویند اسم این افراد در بین اعضا مطرح شده اما معلوم نیست که در روز چهارشنبه اسامی آنها به عنوان گزینه شهردار اعلام شود یا خیر.

سالاری اضافه کرد: روز چهارشنبه ساعت 8 صبح در ساختمان شورا جلسه‌ای برگزار می‌شود و در  این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

رایزنی با برخی از گزینه ها/منتظر مشخص شدن کابینه هستیم

عضو شورای چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که هنوز با گزینه‌های احتمالی مذاکره نکرده‌ایم،‌ گفت: ممکن است یکسری از افراد با تعدادی از گزینه‌ها رایزنی کرده باشند اما هنوز تکلیف مشخص نیست چرا که بسیاری از افراد مطرح قرار است در کابینه سمت بگیرند و مشخص نیست که آیا این افراد می‌توانند در شهرداری حضور یابند یا خیر.

وی ادامه داد: برخی از این افراد در حد معاون رئیس جمهور و وزیر در کابینه مطرح هستند لذا هنوز در حد پیش‌بینی هستیم و کار بسیار سخت شده است.

تاخیر در تصمیم گیری به خاطر چینش کابینه روحانی

سالاری در پاسخ به این پرسش که فرصت برای انتخاب شهردار کوتاه است اگر در زمان لازم این کار انجام نشود آیا احتمال گذاشتن سرپرست برای شهرداری وجود دارد، گفت: قرار بود دو هفته پیش در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم اما طی صحبت‌هایی قرار شد دو هفته تأخیر بیندازیم تا ترکیب کابینه مشخص شود تا بتوانیم برای شهرداری بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

شورای نگهبان زمان رسمی آغاز به کار را مشخص نکرد

عضو شورای چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هنوز معلوم نیست تاریخ اتمام کار شورا نیمه مرداد است یا نیمه شهریور البته عرفاً شورای چهارم باید در نیمه شهریور کارش به اتمام برسد چرا که 4 سال پیش در نیمه شهریور کارش را آغاز کرد ولی هنوز شورای نگهبان در این زمینه تصمیم نگرفته است و نمی‌دانیم فرصتمان تا کی است.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه گزینه‌ها مطرح می‌شود و در نهایت معلوم می‌شود گزینه‌ها تمایل دارند یا خیر.

منبع: فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .