تبیان، دستیار زندگی
معاون رئیس جمهور گفت: پس از حفظ سرزمین و امنیت اولویت دولت ارائه خدمات عمومی است ، و ما برای ارائه خدمات با کیفیت تلاش می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انصاری:ارائه خدمات عمومی اولویت دولت است

معاون رئیس جمهور گفت: پس از حفظ سرزمین و امنیت اولویت دولت ارائه خدمات عمومی است ، و ما برای ارائه خدمات با کیفیت تلاش می کنیم.

پیشخوان خبر تبیان
انصاری

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا ، جمشید انصاری در همایش ملی تعالی خدمات عمومی اظهار کرد: اساسا برای دولت ها وظایفی از جمله ارائه خدمات مورد نیاز مردم  در نظر گرفته اند. ما چه دراسناد بالا دستی و چه در تکالیف قانونی یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین تکالیف حاکمیت در قبال مردم را معطوف به ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: آموزش،بهداشت و درمان،تامین اجتماعی مردم و زیر ساخت های اجتماعی مستقیما بر عهده دولت قرار گرفته است. طی سالهای گذشته تلاش شده حجم مداخلات دولت در این امور را کاهش دهیم چرا که گاهی وقت ها خیلی حجم دخالت هایمان نسبت به کشورهای دیگر بیش تر است .

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: از ١٨ وزارت خانه ١٢ وزارت خانه مستقیما در عرصه عمومی فعالیت می کنند،که میزان بسیار بالایی است. خدمات عمومی تعاریفی دارد، بیان می شود که فعالیت های عام المنفع که از طریق نهادهای عمومی و یا خصوصی تحت نظر دولت ارائه می شود یعنی خدمات عمومی .

وی سپس گفت: هم در ارائه خدمات و هم در شیوه ارائه طی این سی و چند سال بعد از انقلاب شاهد تغییرات عمده ای در مفهوم و  ارائه خدمات عمومی  بودیم .

آموزش در قانون رایگان است اما در تامین اجتماعی آمده است دولت با مشارکت مردم موظف است که تامین اجتماعی را به جای آورد. هرچی دولت به سمت دولت رفاه می رود میزان مشارکت مردم در این حوزه افزایش پیدا می کند

انصاری در ادامه با بیان اینکه باید به اصول علمی در حوزه خدمات عمومی توجه کرد گفت: اصل برایری و بی طرفی اولین اصل در این حوزه است، همه افراد حق دارند به صورت برابر از حقوق شهروندی بهرمند شوند بدون آنکه دین مذهب نگرش سیاسی فکری و فرهنگی آنان در نظر گرفته شود .

وی ادامه داد: اصل دوم استمرار و تداوم آن است. هر دولتی که شکل می گیرد باید برنامه ریزی روشنی برای استمرار ارائه خدمات را ادامه دهد؛ چرا که این خدمات تعطیل بردار نیستند. حتی در بعضی از حقوق اساسی ماهم به همین موضوع اشاره می شود، مثلا در قانون آمده ما یک روز نمی توانیم بدون مجلس یا رئیس جمهور باشیم . حتی در نحوه حضور کارکنان دولت هم آمده که کارمند در زمان مرخصی باید اسم کارمند دیگری را بنویسد و او هم بپذیرد که کارهای او را انجام می دهد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین گفت: اصل بعدی ، اصل روز آمد بودن قانون اساسی است، این خق مردم است که از روزآمدترین خدمات بهروند شوند، تا کیفیت خدمات ارائه شده به مردم بالا باشد.

وی افزود: اگر از حفظ سرزمین و تامین امنیت که اصل حکومت ما است بگذریم ارائه خدمات به مردم در اولویت کار دولت است، به همین علت است که توسعه اقتصادی ما به تدریج اتفاق می افتد اما همواره خدمت و آموزش ارائه می شود.

انصاری با اشاره به اصل رایگان بودن ارائه خدمات گفت: آموزش در قانون رایگان است اما در تامین اجتماعی آمده است دولت با مشارکت مردم موظف است که تامین اجتماعی را به جای آورد. هرچی دولت به سمت دولت رفاه می رود میزان مشارکت مردم در این حوزه افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: معمولا دولت ها با توجه به بروکراسی عظیمشان برخی مواقع بیشتر منابعشان صرف هزینه بروکراسی می شود. کاهش هزینه های نظام اداری به عنوان یک اصل در دولت های جدید در نظر گرفته می شد، این اجازه را نداریم که هزینه ارائه خدمات را انقدر بالا ببریم که توجیه نداشته باشد .

معاون رئیس جمهور در پایان گفت: چه در تامین هزینه ها و چه درارائه آن راه طولانی را آمده ایم و راه طولانی هم در پیش داریم.

منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .