تبیان، دستیار زندگی
همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها» صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیران و نمایندگان 43 کشور جهان در تهران آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار آغاز شد

همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها» صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیران و نمایندگان 43 کشور جهان در تهران آغاز شد.

پیشخوان خبر تبیان
همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، در مراسم گشایش این همایش دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حمید چیت چیان وزیر نیرو و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین 'هائون لیانشو' معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و 'عبدالرحمن العوضی' دبیر اجرایی سازمان منطقه ای حفاظت محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان(راپمی) شرکت کردند.

اهداف این همایش بین المللی که به میزبانی سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار می شود، فراخوان برای رسیدگی به چالش های ناشی از توفان های گرد و غبار و راهکارها و پیشنهادهای فنی و تخصصی برای حل این مشکل است که به صدور بیانیه ای توسط وزرا منتج می شود.

در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها، وزرا و نمایندگانی از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا حضور دارند

ایران از کشورهایی است که بیشترین آسیب در زمینه گرد و غبار را متحمل شده و تلاش بسیاری برای مقابله با این پدیده کرده است؛ این موضوع از جنبه ملی در دستور کار دولت قرار دارد و از جنبه بین المللی نیز حضور فعالانه و رایزنی های مسوولان کشور در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل، تصویب چهار قطعنامه را در این زمینه در پی داشته است.

نقش ایران در شکل گیری و تصویب چهار قطعنامه سازمان ملل به حدی بود که در بند هفت آخرین قطعنامه، از ایران تشکر شد و زمینه را برای برگزاری نخستین همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار در کشورمان فراهم کرد که بر این اساس، همایش با حضور 43 کشور که بیشترین تاثیر را از این پدیده گرفته اند، در سطح وزرا و کارشناسان در تهران برگزار می شود.

در واقع، جمهوری اسلامی ایران به واسطه پیگیری های بین المللی، پدیده گرد و غبار را به موضوعی جهانی تبدیل و کشورهای دنیا را نسبت به آن حساس کرد تا جایی که حتی کشورهای نه چندان گرفتار این پدیده نیز نسبت به حل آن احساس مسوولیت کنند.

در همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها، وزرا و نمایندگانی از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و امریکا حضور دارند.

پس از مراسم گشایش، دو نشست در سطح وزرا برگزار می شود که اعضا در این نشست نظرات و تجربیات خود در زمینه پدیده گرد و غبار را ارائه و به تبادل نظر خواهند پرداخت که خروجی آن، بیانیه ای با عنوان بیانیه تهران خواهد بود؛ در این بیانیه، مباحث همکاری های بین المللی، منطقه ای و ظرفیت سازی ها در این زمینه در آن درج خواهد شد.

بعد از آن چهار نشست فنی برگزار خواهد شد که اولین نشست بعدازظهر روز افتتاحیه با عنوان ' تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست گرد و غبار و خسارت های ناشی از آن'، ' شناسایی منابع، پایش، پیش بینی و اندازه گیری گرد و غبار'، 'سیاست گذاری، نوآوری، کنترل منابع و مباحث اقتصادی' و نشستی فنی و تخصصی در خصوص همکاری های منطقه ای و بین المللی، اقدامات و پاسخ ها برگزار می شود.

روز دوم همایش،13 تیرماه، متخصصان بین المللی از اهواز و کاشان بازدید خواهند داشت و از نزدیک با وضعیت اهواز و اقداماتی که در کاشان از جمله درختکاری انجام شده است، آشنا می شوند.

برگزاری سه نشست فنی و یک نشست جمع بندی از دیگر برنامه های این همایش است که تا 14 تیرماه ادامه دارد.


منبع : ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .