تبیان، دستیار زندگی
دانستنی هایی در رابطه با جانوران وجود دارد که به طور حتم از بسیاری از آن بی اطلاع هستیم در این بخش به نکاتی از انواع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

دانستنی هایی در رابطه با جانوران وجود دارد که به طور حتم از بسیاری از آن ها بی اطلاع هستیم در این بخش به نکاتی از انواع ماهی ها می پرداریم. در این مطلب هم با ما همراه باشید:

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

1. چشم ماهی ماشه دار

یکی از غذاهای مورد علاقه ماهی های ماشه دار، جوجه تیغی دریایی است؛ اما خوردن جوجه تیغی به دلیل تیغ هایش کار راحتی نیست. ممکن است یکی از تیغ ها توی چشم ماهی برود. خوشبختانه چشم های ماهی ماشه دار به نسبت دیگر ماهی ها، بالای سرش است؛ بنابراین می تواند با چشم های دور از دسترسش خوش باشد!

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

2. چشم سفره ماهی

وقتی سفره ماهی از تخم بیرون می آید، در هر طرف سرش یک چشم دارد؛ اما وقتی رشد می کند، یک چشم به آرامی به سمت دیگر حرکت می کند! این ویژگی برای سفره ماهی عالی است. او بیشتر عمرش را روی بستر دریا به یک سمت می خوابد و با هر دو چشمش دنبال چیزی برای خوردن است.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

3. چشم ماهی گوبی

ماهی گوبی با چشم هایی که روی سرش است، بیشتر شبیه قورباغه است تا ماهی؛ اما این چشم ها بسیار کاربردی اند چون گوبی ها می توانند روی آب بیایند و در جستجوی غذا شنا کنند. آن ها فقط چشم هایشان را از سطح آب بیرون می آورند و زیر چشمی مراقب شکارچی ها هم هستند.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

4. چشم کوسه سرچکشی

روزگاری دراز سر عجیب و غریب کوسه سرچکشی یک راز بود؛ اما دانشمندان دلایلی برای چکشی بودن سر آن ها پیدا کردند. مهم ترین دلیل، دادن دید عالی به کوسه است. این چشم ها در قسمت بالایی و انتهایی سر قرار دارند و کوسه می تواند همه چیز را در پیرامونش ببیند. این بهترین راه برای دیدن و زیر نظر گرفتن شکار و شکارچی است.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

5. چشم تمساح ماهی

تمساح ماهی دوست دارد در بستر دریا بخوابد. به نظر نمی رسد منتظر شکار باشد. رنگش کمک می کند که با رنگ بستر دریا یکی شود. چشم های گرد و تیره اش ممکن است شکار را متوجه کمین او بکند؛ اما زائده های آویزان روی پوستش، ظاهر چشم ها را تغییر داده و تمساح را کاملاً استتار می کند.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

6. چشم ماهی کاد

انگار این ماهی کاد می گوید: قایم نشو! من دیدمت؛ اما تو می توانی مرا ببینی؟ 

چشم هایش با خال خال پوستش یکی شده اند. شکارچی ها به زحمت می توانند سر و دم ماهی کاد را از هم تشخیص دهند و ممکن است به انتهای بدنش حمله کنند. در این صورت او صدمه کمتری می بیند.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

7. چشم ماهی آنجل

تکه های رنگی روی پوست ماهی آنجل، شکل بدن را مانند قسمت های جدا از هم نشان می دهد. این جوری شکارچی اصلاً متوجه نمی شود که او یک ماهی است! برای کامل کردن این فریب، چشم های تیره این ماهی در لا به لای خط های سیاه ضخیم، مخفی شده و آن ها را تقریباً نامرئی می کند.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

8. چشم گوبی

لکه های بزرگ چشم مانند این گوبی را می بینی؟ این لکه ها شکارچی را فریب می دهد. درست انگار یک جفت چشم، مستقیم به آن ها خیره شده. چشم های ئاقعی گوبی روی خط های بدنش مخفی شده. وقتی گوبی احساس خطر می کند، ناگهان باله هایش را باز و بسته می کند و لکه های بزرگش برق می زنند! این کار، شکارچی را تا حدی دور می کند و گوبی فرصت فرار پیدا می کند. بعضی هافکر می کنند که این لکه ها مثل چشم های خرچنگ است.

8  نکته شگفت انگیز درباره چشم ماهی ها

شما چی فکر کی کنید؟

کانال کودک و نوجوان تبیان

koodak@tebyan.com

منبع: ماهنامه نبات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.