تبیان، دستیار زندگی
ساعتی بعد از دورهمی ضدایرانی منافقین، تروریست های سوری، سعودی ها و جمعی از جنگ طلبان آمریکا در پاریس، مردم ایران نشان دادند که چگونه می توان از توییتر به عنوان یک فرصت علیه تهدید استفاده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ ایرانیان به پشتیبانان ترور

ساعتی بعد از دورهمی ضدایرانی منافقین، تروریست‌های سوری، سعودی‌ها و جمعی از جنگ طلبان آمریکا در پاریس، مردم ایران نشان دادند که چگونه می‌توان از توییتر به‌عنوان یک فرصت علیه تهدید استفاده کرد.

پیشخوان خبر تبیان
فضای مجازی

به گزارش تبیان، روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت:بیش از 100هزار توییت از ساعت 21شنبه شب در فضای مجازی علیه منافقین منتشر شد. IranhatesMEK # و No2MEK # 2هشتگی بود كه برای اعلام این نفرت در توییتر داغ شد؛ این البته «فقط یك هشتگ نبود؛ صدای اتحاد ایران علیه تروریست‌ها بود». كاربران ایرانی به یاد 17هزار قربانی ترور، به یاد مرصاد، به یاد شهید سپهبد صیاد شیرازی، به یاد شهدای عملیات لو رفته كربلای 4، به یاد شهدای هفتم تیر و به احترام تمام مردم عادی كه به‌دست منافقین ترور شده بودند، انزجار خود را از سازمان مجاهدین و تروریست‌ها اعلام كردند؛

شنبه شب نفرت ایرانیان از منافقین، ترور و تروریسم به یكی از داغ‌ترین بحث‌های توییتر تبدیل شد.بعدازظهر شنبه، نشست سالانه منافقین با شعار free iran و محور تغییر حكومت ایران در پاریس برگزار شد. علاوه بر مهمانان ثابت این نشست از رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورك گرفته تا تركی فیصل رئیس اسبق اطلاعات سعودی، این بار دعوت از تروریست‌های سوریه مشخصه ویژه نشست امسال منافقین بود؛ گردهمایی تروریست‌ها زیر یك سقف. این نشست از شبكه‌های سعودی و امارات به‌صورت زنده پوشش داده شده بود و كاربرانی از عربستان سعودی و امارات در فضای توییتر هشتگ مرتبط با نشست «free iran» را داغ می‌كردند.

ایرانیانی را كه در واكنش به این نشست در توییتر علیه منافقین، مطلب نوشتند، نمی‌توان در چارچوب یك جریان سیاسی خاص تعریف كرد؛ از اصولگراترین چهره‌های سیاسی تا اصلاح طلبان شاخص گرفته؛‌ از منتقدان داخلی نظام جمهوری اسلامی و البته كاربرانی كه وابستگی سیاسی به هیچ جریانی ندارند و به‌عنوان كاربران عمومی توییتر شناخته می‌شوند، در كمپینی كه علیه تروریست‌ها راه افتاده بود مشاركت داشتند؛ چه آنكه الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس هشتم و نهم دیشب در توییتی نوشت: «مرز دوستی‌ها باید محكومیت 17هزار ایرانی توسط منافقین كوردل و داعشی‌های دهه 60 باشد!

در تنفر از منافقین همه وحدت داریم» و محمد‌علی ابطحی معاون پارلمانی وقت و رئیس دفتر رئیس‌جمهور دولت اصلاحات نوشت: «امسال در كنگره سازمان مجاهدین در كنار عربستان سعودی و ترامپ چی‌ها، جای ابوبكر بغدادی خالی بود». در این میان سیدمحمد رضوی تهیه‌كننده سیانور و ماجرای نیمروز هم اعلام كرد نشست فرانسه جای هیچ تردیدی نگذاشت كه سه‌گانه منافقین را امسال تكمیل كند.

نكته‌ای كه درباره كمپین نفرت از منافقین در توییتر وجود داشت این بود كه توییتر در سال اخیر به‌دلیل حضور متنوع ایرانی‌ها (از مردم عادی گرفته تا چهره‌های وابسته به جریانات مختلف سیاسی) برخلاف 3 یا 4سال گذشته بازنمایی دقیق‌تر و واقعی‌تری از صداهایی كه در فضای سیاسی- اجتماعی كشور شنیده می‌شود به‌دست می‌دهد. آن نفرتی كه شنبه شب از منافقین و تروریست‌ها اعلام شد، صدای همه ایران بود.

    چرا ترند جهانی نشدیم؟

با وجود حضور گسترده ایرانی‌ها در كمپینی كه علیه منافقین راه افتاده بود و با وجود اینكه موضوع اعلام نفرت ایرانی‌ها از منافقین و تروریسم، به داغ‌ترین موضوع توییتر فارسی و حتی موضوع داغ توییتر جهانی تبدیل شد، هشتگIranhatesMEK # و No2MEK # به‌عنوان ترند اول جهان (به‌عنوان بحث اول توییتر) مطرح نشد. این در حالی است كه به گفته پوریا آستركی از فعالان شبكه‌های اجتماعی كه با همكاری چند نفر دیگر كمپین IranhatesMEK # راه‌اندازی كرده بودند، از ساعت 9تا 11بیش از 40هزار بار این هشتگ توییت شده بود. به گفته او با توجه به سابقه‌ای كه از هشتگ‌های دیگر وجود داشت،

با این تعداد توییت، هشتگIranhatesMEK # (ایران از سازمان مجاهدین خلق متنفر است) باید ترند می‌شد. آستركی می‌گوید: حدس زدیم كه این اتفاق به‌خاطر واژه hate‌ (نفرت) در هشتگ مورد نظر است و توییتر اجازه نمی‌دهد واژه‌هایی مثل این، ترند شوند. از ساعت 11به بعد، كلید واژه‌ها تغییر پیدا كرد و كاربران با هشتگ No2MEK #(نه به سازمان مجاهدین خلق) بحث را دنبال كردند. از ساعت 11و 15دقیقه این هشتگ نزدیك به 35هزار بار توییت می‌شود اما به‌دلیل نزدیك شدن به پایان شب و استراحت كاربران، موج فروكش می‌كند.

    استهزای منافقین و سعودی‌ها

تد پو: او در سخنرانی خود یادآوری كرد كه برای خروج منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی تلاش كرده است. تد پو همان نماینده‌ای است كه ركس تیلرسون وزیر خارجه آمریكا در پاسخ به سؤال وی گفت به‌دنبال تغییر رژیم در ایران به‌صورت صلح‌آمیز هستیم.

جملاتی كه در نشست پاریس از سوی سركرده منافقین و میهمانانشان بیان می‌شد، ماهیت تروریستی منافقین و حامیانش را نشان می‌داد، چنین هم بود كه یكی از كابران توییتر درباره این نشست نوشت: «سركرده منافقین توی پارتی پاریس گفته كه 6ساله در سوریه با ایران می‌جنگیم. این‌ها مدعی‌ان تروریست نیستن و مبارز مدنی‌ان؟»

آنچه در این نشست مورد توجه بود، علاوه بر حضور همیشگی تركی فیصل، پوشش زنده مراسم از سوی شبكه‌های سعودی و اماراتی بود. تركی فیصل هم در این نشست از تغییر حكومت و استقرار دمكراسی در ایران صحبت كرده بود. یكی از كنایه‌هایی كه حسن روحانی رئیس‌جمهور كشورمان اخیرا و در نخستین نشست خبری‌اش بعد از انتخابات به همین سعودی‌ها زد این بود كه اینها هنوز صندوق رأی ندیده‌اند.

نكته جالب‌تر آن بود هشتگ free iran # از عربستان سعودی و امارات متحده عربی داغ می‌شد. این اتفاق باعث شد یكی از كاربران، دمكراسی سعودی و عربی را به مسخره بگیرد و بنویسد: «شما داری از عربستان هشتگ فری ایران میزنی؟ به‌خودت بیا»

    پشتیبانان ترور

تد پو: او در سخنرانی خود یادآوری كرد كه برای خروج منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی تلاش كرده است. تد پو همان نماینده‌ای است كه ركس تیلرسون وزیر خارجه آمریكا در پاسخ به سؤال وی گفت به‌دنبال تغییر رژیم در ایران به‌صورت صلح‌آمیز هستیم.

جوزف لیبرمن: او در مجمع منافقین گفت شاید سال آینده این گردهمایی را در تهران برگزار كنیم. او گفت كه ترامپ از منافقین حمایت می‌كند. لیبرمن رئیس كمپینی به نام اتحاد علیه ایران هسته‌ای بود.

رودی جولیانی: شهردار سابق نیویورك یكی از سخنرانان دورهمی منافقین بود. او به‌رغم نداشتن سمت رسمی به‌عنوان مشاور غیررسمی «ترامپ» شناخته می‌شود.

جان بولتون: سفیر اسبق آمریكا در سازمان ملل ازجمله تندروهای سرشناس جریان جمهوریخواه به‌شمار می‌رود كه به اظهارات ضدایرانی شهرت داشته است، او مهمان هرساله سفره منافقین بوده و امسال هم در گردهمایی آنان در پاریس شركت كرد.

تركی فیصل: او هم پایه ثابت دورهمی‌های منافقین بوده، وی قبلا رئیس سازمان اطلاعات عربستان و بعدتر سفیر سعودی در آمریكا بوده است. فیصل در نشست سال گذشته منافقین از عبارت فقید برای سركرده منافقین استفاده كرد.

منبع: روزنامه همشهری

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .