تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید تضمینی گندم از 5 میلیون تن گذشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید تضمینی گندم از 5 میلیون تن گذشت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید تضمینی گندم از 5 میلیون تن گذشته است.

پیشخوان خبر تبیان
گندم

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری صداوسیما، یزدان سیف در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه تا امروز 5 میلیون و 158 هزار و 754 کیلو گندم از کشاورزان خریداری شده است، افزود: خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به علت کاهش میزان بارندگی در مناطق دیم و سرمای دیرهنگام در بهار حدود 5/5 تا 6 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال تا پایان فصل برداشت 10 میلیون و 500 هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از ارتقای کیفیت محصول گندم امسال خبر داد و افزود: گندم امسال از لحاظ میزان پروتئین و گلوتن در شرایط مطلوب و کیفیت بالایی است.

سیف میزان پروتئین در گندم را در محصول امسال بالای 12 اعلام کرد و گفت: در برخی استان ها به علت تلاش کشاورزان و اجرای طرح های به زراعی عدد پروتئین به 14 تا 15 نیز رسیده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در پرداخت پول گندم کاران دوازده روز عقبیم و امیدوارم با تخصیص اعتبارات بتوانیم زمان پرداخت را به 48 ساعت کاهش دهیم و 50 درصد از مطالبات گندم کاران را برای تأمین هزینه های ضرورزی آنان برای کشت دوم بدهیم

وی میزان خرید تضمینی گندم را در 5 استان شاخص گندم خیز کشور مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در استان های خوزستان 1 میلیون و 350 هزار تن، گلستان 1 میلیون و 64 هزار تن، فارس 733 هزار تن، خراسان رضوی 291 هزار تن و در اردبیل 283 هزار تن گندم خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین درباره نحوه پرداخت و دیرکرد پرداخت پول گندم کاران گفت : شرمنده کشاروزان هستیم تاکنون حدود 6600 میلیارد تومان گندم خریداری و 34 هزار میلیارد ریال از پول کشاروزان پرداخت شده است.

سیف گفت: با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم تا هفته آینده بقیه پول کشاروزان پرداخت شود.

وی تأکید کرد: امیدوارم تا هفته آینده کشاورزان 50 درصد از کل مطالبات خود را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در پرداخت پول گندم کاران دوازده روز عقبیم و امیدوارم با تخصیص اعتبارات بتوانیم زمان پرداخت را به 48 ساعت کاهش دهیم و 50 درصد از مطالبات گندم کاران را برای تأمین هزینه های ضرورزی آنان برای کشت دوم بدهیم.

سیف تأکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی هیچ گندمی را از غیرکشاورز تحویل نمی گیرد و پول را به حساب کشاروز که در بانک اطلاعاتی وزارت جهاد کشاورزی پروانه بهره برداری دارد ، واریز می کند.

وی درباره اجرای طرح عرضه محصول گندم به بورس گفت: عرضه محصولات کشاورزی براساس قانون افزایش بهره وری انجام می شود و قرار است محصول گندم ابتدا در بورس استان های خراسان شمالی، مرکزی، سمنان، زنجان و اردبیل از مهرماه عرضه شود و پس از آن در سراسر کشور اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: دستورالعمل اجرای طرح عرضه گندم به بورس در چهار استان اواسط خردادماه ابلاغ شد بنابراین زمان اجرای آن مهرماه خواهد بود.

سیف گفت: سازوکارهای اجرای طرح عرضه گندم به بورس تدوین شده است.

140 هزار تن کلزا خریداری شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت : تاکنون 140 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده که 134 هزار تن آن به کارخانه ها تحویل شده است.

یزدان سیف در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته در مجموع 66 هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا خریداری شد ، افزود: سقف خرید تضمینی دانه روغنی کلزا 200 هزار تن پیش بینی  شده که تاکنون 70 درصد از این میزان محقق شده است.

وی گفت: تاکنون در استان های گلستان 47 هزار تن، خوزستان 18 هزار تن، مازندران 18 هزار تن، فارس 13 هزار تن و اردبیل 6 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: 80 درصد مطالبات کشاورزان کلزا کار نیز پرداخت شده است.

منبع : خبرگزاری صداوسیما

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .