تبیان، دستیار زندگی
( ارائه نكاتی برای برخورد صحیح با كلاس اولی ها ) وقتی فرزند خود را برای رفتن به مدرسه آماده می كنید صرفاً حقایقی را به او بگویید كه در مدرسه با آن روبرو می شود. اگر به جای این كه به او بگویید مدرسه چه جای خوبی است و چقدر به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ای كاش والدینم می دانستند

( ارائه نكاتی برای برخورد صحیح با كلاس اولی ها )


وقتی فرزند خود را برای رفتن به مدرسه آماده می كنید صرفاً حقایقی را به او بگویید كه در مدرسه با آن روبرو می شود. اگر به جای این كه به او بگویید مدرسه چه جای خوبی است و چقدر به او خوش می گذرد و با چه بچه های خوبی آشنا خواهد شد ؛ بگویید كه كی به مدرسه خواهد رفت، در آنجا چه كار خواهد كرد و كی به دنبال او خواهید رفت ، تصویر روشن تری از كل مسئله پیدا خواهد كرد. تعریف شما از مدرسه ممكن است به صورتهای گوناگونی تعبیر شود نه آنچه كه واقعاً در انتظار كودك است. اگر حقایق را به او نگویید ، در ذهن خود وقایعی می سازد كه ممكن است با حقیقت فاصله زیادی داشته باشد . به عنوان مثال ، كودكی را می شناسم كه به او گفته بودند در مدرسه به او خیلی خوش خواهد گذشت. او در پایان روز اول سخت ناراحت شده بود ؛ زیرا به جای بازی كردن با كودكان دیگر با بچه های بسیاری روبرو شده بود كه گریه می كردند و مادرشان را می خواستند. از آنجا كه آنچه به او گفته بودند با آنچه در مدرسه دیده بود تفاوت زیادی داشت به سختی می توانستیم او را قانع كنیم كه با گذشت زمان اوضاع بهتر خواهد شد. تا آنجا كه به او مربوط می شد، او را گول زده بودند و هیچ دلیلی نمی دید كه روز دوم مدرسه ، بهتر از روز اول باشد.

او را فریب ندهید

فراموش نكنید كه به او بگویید در مدرسه چند ساعتی با آموزگار و سایر همشاگردی ها تنها می ماند و شما در پایان روز نزد او برمی گردید. حتی می توانید به او بگویید كه ممكن است در یكی دو روز اول تنها باشد و به او خوش نگذرد، اما پس از چندی به مدرسه عادت خواهد كرد. در همین زمان می توانید به او یادآوری كنید كه ممكن است بعضی از كودكان گریه كنند و مادرهایشان را بخواهند. سعی كنید تمام حوادثی را كه ممكن است در مدرسه برای او پیش بیاید برایش توضیح دهید تا چنانچه آن حوادث عملاً اتفاق افتاد ، آمادگی داشته باشد. اگر فقط از خوبی های مدرسه تعریف كنید و او با واقعه ناخوشایندی مواجه شود ، ناراحت می شود و ممكن است آنقدر تحت تأثیر قرار بگیرد كه نتواند با سایر كودكان بازی كند و یا با معلم خود ارتباط برقرار سازد و آنچه تدریس می شود را جذب كند. در ضمن اگر آموزگار قبل از شروع مدرسه در خانه به دیدار كودك بیاید، بسیار به نفع كودك تمام می شود.

به كودك اعتماد به نفس بدهید

هر چند كه كودكان ، معمولاً ، نسبت به رفتن به مدرسه اشتیاق دارند، اما غالباً در یكی دو روز اول زیاد به آنها خوش نمی گذرد. حتی اگر فرزند خود را كاملاً برای رفتن به مدرسه آماده كرده باشید ، باز هم این مسئله حادثه بسیار بزرگی در زندگی او به شمار می آید، زیرا این كار با دور شدن از مادر و ورود به محیطی جدید و ناشناس و رویارویی با غریبه ها همراه است. به همین دلیل بسیاری از مدارس از والدین می خواهند كه روز اول در مدرسه باقی بمانند و حتی در روزهای بعد نیز به این كار ادامه دهند تا كودك با محیط جدید خو بگیرد.

به طور كلی اگر كودك از قبل در محیطهای آموزشی حضور پیدا كرده باشد و رفتن به مدرسه در ادامه آن قرار گیرد، و اگر مدرسه برای آرام كردن كودك و از بین بردن اضطراب ناشی از دور شدن از والدین پیش بینی هایی كرده باشد، تجربه ای لذتبخش خواهد بود و چنانچه این كار به خوبی انجام شود اعتماد به نفس كودك بیشتر می شود. به همین دلیل است كه بعضی از كودكان در مدرسه شكوفا می شوند.

اضطرابش را دریابید

كودكی كه از رفتن به مدرسه اكراه دارد، كودكی است كه با دور شدن از مادر دچار اضطراب می شود. شاید اضطراب او بی مورد هم نباشد ، بخصوص اگر احساس كند كه با فرستادن او به مدرسه ، با زور از خانه بیرونش كرده اند. گاهی اوقات ، وقتی خواهر یا برادر كوچكتری در خانه وجود داشته باشد، كودك احساس می كند كه از عشق و محبت مادری محروم شده است ، علی الخصوص وقتی كه می بیند فرزند نورسیده هر روز عشق و محبت بیشتری را به خود اختصاص می دهد. از سوی  دیگر بعضی از كودكان با حضور در كلاس آموزگاری كه ترسناك است و به نیازهای آنها توجهی ندارد ، نسبت به مدرسه عكس العمل منفی پیدا می كنند .

به شیرینی تجربه اش كمك كنید

بعضی از كودكان صرفاً به زمان بیشتری برای آشنا شدن با مدرسه احتیاج دارند و آمادگی كمتری برای دور شدن از والدین دارند ، زیرا كه امنیت او را تضمین می كنند. اگر به اندازه كافی در كنار فرزند خود در مدرسه بمانید ، كودك به مدرسه اعتماد پیدا می كند و یاد می گیرد كه آموزگار برای آرام كردن و حمایت از او چنانچه موردی پیش بیاید ، در مدرسه حضور دارد.

گاهی عكس العمل منفی فرزند شما به دلیل روشی است كه برای آماده كردن او به كار برده اید . اگر والدین بیش از حد محتاط باشند و دائماً كودك را از خطرها و فجایعی كه ممكن است در مدرسه وجود داشته باشد بترسانند، كودك حق دارد كه دور از والدین خود احساس آرامش نكند. گاهی اوقات والدین دوست ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند و ناخودآگاه نارضایتی و اضطراب خود را به كودك منتقل می كنند. تردیدی وجود ندارد كه كودك هم از رفتن به مدرسه اكراه پیدا می كند.

به هرحال برای تمام مشكلاتی كه ذكر شد  یك را ه حل وجود دارد: برای چند روز در كنار فرزند خود در مدرسه بمانید.