تبیان، دستیار زندگی
دانشگاه موصل که توسط نیروهای داعش تخریب شده است، اکنون پس از آزادی کامل شهر موصل به دست دانشجویان در حال پاکسازی و آماده سازی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احیای دانشگاه موصل توسط دانشجویان عراقی

دانشگاه موصل که توسط نیروهای داعش تخریب شده است، اکنون پس از آزادی کامل شهر موصل به دست دانشجویان در حال پاکسازی و آماده‌سازی است.

پیشخوان خبر تبیان
دانشگاه موصل

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، سارا حسین عبدالمجد در سال 2014 دانش‌آموز سال آخر دبیرستان و درگیر امتحانات پایان ترم بود و رویای تحصیل در دانشگاه موصل را در سر می‌پروراند که نیروهای داعش به این شهر حمله و آن را تسخیر کردند.

سارا از "زاها حدید" معمار معروف جهان به عنوان الگوی خود اسم می‌برد و می‌گوید در حال مطالعه بودم که خبر حمله داعش به شهرمان را شنیدم و شوکه شدم و دست از تحصیل کشیدم.

در احکام داعش دختران حق تحصیل ندارند و به گفته سارا خواندن رشته معماری و مهندسی مختص مردان است و داعش اجازه تحصیل این رشته را به دختران نمی‌دهد.

جنگ نیروهای مقاومت دولت عراق با داعش سه سال به طول انجامید تا بالاخره این نیروها توانستند داعش را از موصل بیرون کنند. حالا سارا 21 ساله به همراه صدها جوان دیگر داوطلبانه مشغول تعمیر و پاکسازی و بازسازی دانشگاه تخریب شده موصل هستند.

این جوانان شامل کسانی هستند با شرایط سارا یا دانشجویانی که با ورود داعش دست از تحصیل کشیدند.

داعش نسخه‌های خطی، کتاب‌های کمیاب، رایانه‌ها و پول‌های نقد دانشگاه را غارت کرد و روی دیوارها قیر پاشیده‌اند و بسیاری از ساختمان‌ها و دانشکده‌ها را آتش زده و برخی دیگر را به کلی تخریب کرده‌ است. آنها همچنین وقتی دیدند در شرف شکست هستند برخی ساختمان‌ها را بمب‌گذاری کرده‌اند.

دانشگاه موصل

طلال تقسیم یکی از اساتید دانشگاه موصل می‌گوید: دانشگاه پر از بمب بود و نیروهای مقاومت همه آنها را خنثی کرده و به ما گفتند می‌توانیم وارد دانشگاه شویم. اما عملیات پاکسازی و آماده سازی دانشگاه همچنان خطرناک است و نیروهای مقاومت اماکن خطرناک و قابل انفجار را با رنگ قرمز علامت‌گذاری کرده‌اند.

سارا افزود: عملیات آماده‌سازی دانشگاه بسیار مشکل است، چون دانشگاه بسیار آلوده شده و خاک گرفته است و برای پاکسازی همه ما مجبور به استفاده از ماسک شده‌ایم. من زبان انگلیسی را با دیدن شبکه های تلویزیونی انگلیسی زبان یاد گرفتم و می‌توام بگویم که حمله داعش به شهر ما مثل این بود که در قفس هستیم و زمان ایستاده بود و شرایط مثل جهنم بود. حالا ما می‌خواهیم رو به جلو حرکت کنیم.

طلال تقسیم می‌گوید: نیروهای داعش از دانشگاه تنها برای تدریس برخی مسائل خاص اعتقادی خودشان استفاده می‌کردند و اساتید خود را داشتند تا سرانجام مردم دیگر به دانشگاه نیامدند و عملا تعطیل شد.

اکنون خانواده‌هایی هستند که اجازه بازگشت فرزندانشان به دانشگاه را نمی‌دهند، چرا که نگران امنیت‌شان هستند.

طی عملیات پاکسازی دو تن از دانشجویان بر اثر انفجار جان خود را از دست داده اند اما دانشجویان دست از کار نمی‌کشند و سخت مشغول آماده کردن دانشگاه هستند.


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .