تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسیر طی شده از انقلاب اسلامی بر اساس نیازهای روز اصلاحاتی باید انجام شود و ضمن تأکید بر پایه های قانون اساسی مثل رکن ولایت فقیه که مورد تأکید شهید بهشتی بوده است شاید لازم باشد با ساختاری که برای اصلاح قانون پیش بینی شده تغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاریجانی: تیراندازی به دوستان خطایی استراتژیک است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسیر طی شده از انقلاب اسلامی بر اساس نیازهای روز اصلاحاتی باید انجام شود و ضمن تأکید بر پایه‌های قانون اساسی مثل رکن ولایت فقیه که مورد تأکید شهید بهشتی بوده است شاید لازم باشد با ساختاری که برای اصلاح قانون پیش‌بینی شده تغییراتی انجام شود تا با شرایط روز سازگارتر شود.

پیشخوان خبر تبیان
لاریجانی

به گزارش تبیان به نقل از  ایسنا، علی لاریجانی که در همایش سراسری قوه قضاییه سخن می‌گفت، تصریح کرد: شهید بهشتی در تأسیس جمهوری و شکل‌دهی نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های فراوانی کردند و با توجه به این که آن زمان تصویری از نظام جمهوری اسلامی وجود داشت و متناسب با آن تصویر چالش‌هایی در جامعه مطرح بود شهید بهشتی با بیانی شیوا و استدلالی صحیح آنها را پاسخ می‌داد.

وی افزود: مسأله ولایت فقیه که هم از سوی لیبرال‌ها و هم از سوی منافقان مورد تشکیک‌هایی بود با برهان صحیح دکتر بهشتی این مسأله جا افتاد و این مسیر باید با قدرت حفظ شود و این میراث شهید بهشتی باید صیانت شود و ضمن صیانت از این میراث یعنی قانون اساسی بر اساس نیازهای روز اصلاحاتی صورت گیرد.

حتماً باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنیم، اینگونه نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد. جدال‌های امروز نباید به مسأله اصلی کشور تبدیل شود. بهبود وضعیت اقتصادی مسأله اصلی کشور است.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدگاه متعالی شهید بهشتی در ایجاد ساختار منظم برای اداره کشور گفت: دغدغه شهید بهشتی این بود که اداره کشور جز با یک ساختار منظم و تشکلی منسجم امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود کشور را بدون سازماندهی دقیق اداره کرد و اینکه نزدیک انتخابات عده‌ای جمع شوند و لیست دهند مشکلی حل نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه احزاب در کشور ما ریشه‌دار نیستند و هنوز دغدغه کادرسازی و تربیت نیروها حل نشده است و باید افراد شاخص و موثر وقت بگذارند، دغدغه داشته باشند و آبرو بگذارند تا جریاناتی با کارنامه مشخص و ساختار منظم و عملکردی روشن شکل گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید حاشیه‌ها را کاهش دهیم و همه مسئولان در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان باید از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنند. مسئولان قضایی باید مراقب باشند تا در دام کشمکش‌های رسانه‌ای گرفتار نشوند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: حتماً باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنیم، اینگونه نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد. جدال‌های امروز نباید به مسأله اصلی کشور تبدیل شود. بهبود وضعیت اقتصادی مسأله اصلی کشور است.

سطح هماهنگی‌ها بین دستگاه‌ها باید بیش از پیش افزایش یابد. مدیران استان‌ها در قوای سه‌گانه باید با یکدیگر نشست داشته باشند تا در تصمیم‌گیری‌ها هم‌راستا شوند.

وی ادامه داد: هماهنگی بین قوا و اجزای آنها نیاز لازم و ضروری امروز کشور است. سطح هماهنگی‌ها بین دستگاه‌ها باید بیش از پیش افزایش یابد. مدیران استان‌ها در قوای سه‌گانه باید با یکدیگر نشست داشته باشند تا در تصمیم‌گیری‌ها هم‌راستا شوند.

حتماً باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنیم، اینگونه نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد. جدال‌های امروز نباید به مسأله اصلی کشور تبدیل شود. بهبود وضعیت اقتصادی مسأله اصلی کشور است

لاریجانی خطاب به مدیران قضایی توصیه کرد: مراقب باشید در دام کشمکش‌های رسمی نیفتید. آقای محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه باید مراقب این مسأله باشد. اگرچه ممکن است کشمکش‌ها مورد اقبال برخی رسانه‌ها باشد اما سخنگوی قوه قضاییه باید مراقب باشد تا در دام این کشمکش‌ها نیفتد چرا که سرمایه‌گذاران احساس کشمکش را متوجه می‌شوند و سرمایه‌گذاریشان در ایران تحت‌الشعاع منازعات و حاشیه‌ها قرار می‌گیرد.

وی متذکر شد: اختلافات را در محافل خصوصی حل کنید. به اعتقاد رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب مدیران کارآمد و انقلابی در کابینه دوازدهم و پرهیز از سهم‌خواهی از رییس جمهور را مورد تأکید قرار داد.

رییس مجلس افزود: با انتخاب افراد کارآمد و انقلابی همه مدیران نظام باید از آنان حمایت کنند. کابینه آینده باید کابینه ای کارآمد و کابینه کار باشد.

لاریجانی با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاری مورد تأکید رئیس قوه قضاییه است، گفت: استقبال رئیس قوه قضاییه از این مسأله باید مورد خوشحالی سرمایه‌گذاران باشد اما این مسأله به صرف بیان یک جمله کافی نیست، باید روش‌های قوه قضاییه در تأمین امنیت سرمایه‌گذاری اصلاح شود.

آقای محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه مراقب باشید در دام کشمکش‌های رسمی نیفتید. چرا که سرمایه‌گذاران احساس کشمکش را متوجه می‌شوند و سرمایه‌گذاریشان در ایران تحت‌الشعاع منازعات و حاشیه‌ها قرار می‌گیرد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در اداره کشور به تصویری روشن از شرایط و هماهنگی‌های تام و تمام نیازمندیم، گفت: مسئولان باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز داشته باشند، اینگونه نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد. جدال‌های امروز مسأله‌ای فرعی است.

وی افزود: توجه به مسائل اقتصادی، مسأله اصلی کشور است. تا وقتی که تولید محور و صادرات محور نشویم و امنیت اقتصادی به وجود نیاید نمی‌توان گفت سازوکار اجرایی برای بهبود وضعیت اقتصادی اتفاق افتاده است. حرکت در این مسیر نیازمند هماهنگی همه دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه تصمیمات قوای سه‌گانه در کاهش و افزایش خطا نقش دارد، گفت: باید در مسأله قاچاق با یکدیگر اهتمام جدی‌تری داشته باشیم. البته میزان قاچاق از ۲۰ به ۱۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است اما این عدد نیز خیلی بالاست.

نماینده مردم قم ساختار بودجه کشور را مورد انتقاد قرار داد و افزود: بودجه ۹۶ کسری داشت ولی با اوراق مشارکت ‌آن را پوشش دادیم و به سختی جمع کردیم. تا وقتی که تولید ثروت نداشته باشیم با این روش‌های وصله پینه‌ای مشکل بودجه کشور حل نمی‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه در مسیری قرار گرفته‌ایم که رکود و رشد اقتصادی با سرعت خوبی در حال حرکت است گفت: در تولید ملی و اشتغال با مشکلاتی روبرو هستیم. رفع بیکاری بدون سرمایه‌گذاری امکان پذیر نیست.

خط‌بازی‌های سیاسی گاهی به جای دشمنان به دوستان تیراندازی می‌کند، این یک خطای بینشی است که برخی نسبت به دوستان داخلی دارند.

وی افزود: حدود ۱۵، ۱۶ مسأله مهم اقتصادی در کشور وجود دارد که بدون وفاق ملی قابل حل نیستند. وضعیت دیوانی کشور موجب بلعیده شدن ۹۰ درصد بودجه در بخش جاری و باقی ماندن ۱۰ درصد برای بودجه عمرانی شده است، با ۱۰ درصد نمی‌توان انقلاب اقتصادی ایجاد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به شفاف‌تر شدن سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها طی چند ماه اخیر سیاست‌های خود نسبت به ایران را شفاف‌تر و البته پیچیده‌تر بیان کردند. آنان نسبت به جایگاه ایران در منطقه نگران هستند. از این رو از طریق طرح‌های مصوب در سنا و عملکرد منطقه‌ای درصدد افزایش فشار در ایران هستند. حال اینکه چقدر موفق شوند بستگی به هوشیاری عمل ایران و وحدت داخلی در اداره امور کشور دارد. باید به این مسأله توجه جدی داشته باشیم.

در برخی کشورها با وجود اینکه جمعیت بالایی دارند میزان پرونده‌های قضایی کمتر از ۷۰۰ هزار پرونده است اما در ایران طبق آمار وزیر دادگستری تعداد پرونده‌های قضایی بیش از ۱۱ میلیون پرونده است. مسئولان قضایی باید اهتمام جدی‌تری داشته باشند تا با اجرایی شدن احکام مربوط به قوه قضاییه که در برنامه ششم به تصویب مجلس رسیده است خلاءها، مشکلات و کاستی‌ها در این قوه برطرف شود.

وی سرکوب داعش در عراق را نتیجه فتوای آیت‌الله سیستانی، تشکیل حشد الشعبی، همکاری داخلی نیروهای عراقی و کمک جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروی قدس دانست.

نماینده مردم قم در عین حال خلاصی کشورهای منطقه از پدیده تروریسم را غیرممکن دانست و افزود: ماهیت تروریسم‌ها، مهاجرت پذیری ‌آنهاست. اگر تروریسم در منطقه رشد پیدا نکند نباید امیدی به کاهش آن داشت بنابراین دقت‌های امنیتی کشور باید بیشتر شود.

خط‌بازی‌های سیاسی گاهی به جای دشمنان به دوستان تیراندازی می‌کند، این یک خطای بینشی است که برخی نسبت به دوستان داخلی دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأیید بخشی از سخنان رییس جمهور در خصوص تعداد پایین پرونده‌های قضایی در برخی کشورها به تشریح عملکرد قوه قضاییه و خبرهای موجود پرداخت و افزود: در برخی کشورها با وجود اینکه جمعیت بالایی دارند میزان پرونده‌های قضایی کمتر از ۷۰۰ هزار پرونده است اما در ایران طبق آمار وزیر دادگستری تعداد پرونده‌های قضایی بیش از ۱۱ میلیون پرونده است.

وی افزود: مسئولان قضایی باید اهتمام جدی‌تری داشته باشند تا با اجرایی شدن احکام مربوط به قوه قضاییه که در برنامه ششم به تصویب مجلس رسیده است خلاءها، مشکلات و کاستی‌ها در این قوه برطرف شود.

لاریجانی با استناد به آمار تحلیلی نیروی انتظامی که به تازگی در اختیارش قرار گرفته است، گفت: نیروی انتظامی از نظر تحلیل جرایم کتابچه‌ای را برای بنده ارسال کرد که آمار مندرج در این کتاب قابل توجه است.

رییس مجلس افزود: آمار ناجا مثلاً در موضوع قتل نشان می‌دهد نرخ قتل در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴،‌ ۸.۶ درصد کاهش یافته اما بیش از ۳۰ درصد قتل‌ها با سلاح سرد انجام گرفته و بیشترین قاتلان در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند.

وی ادامه داد: در این آمار کشفیات زمین‌خواری نسبت به سال ۹۴، ۲۴ درصد افزایش یافته اما در عین حال ۳۱ درصد بر زمین‌خواری افزوده شده است یا در قاچاق لوازم خانگی با ۱۶۵ درصد رشد روبرو هستیم که از نظر تعداد قاچاق لوازم خانگی از ۱۱ به ۳۱ میلیون دستگاه افزایش یافته است.

لاریجانی تأکید کرد: در این امور کار بسیار زیادی باید انجام شود. بخش‌های مختلف ترمیمی و اجرایی باید کار کنند تا قوه قضاییه بتواند پیشگیری کند. رئیس قوه قضاییه اهتمام جدی‌تری داشته باشند تا رئیس دستگاه‌ها از جمله رسانه‌ها،‌ آموزش و پرورش و آموزش عالی شفاف‌ شود.

قوه قضاییه برای عینیت بخشیدن به این هدف قانونی باید لایحه پیشگیری از وقوع جرم را در سال اول برنامه به مجلس ارائه کند، اما ۶ ماه از اجرای برنامه گذشت هنوز خبری از تدوین این لایحه نیست. علاوه بر آن ایجاد سیستم برخط از وضعیت زندان‌ها نیز در قانون برنامه آمده است و قوه قضاییه باید بستر صدور احکام توسط قضات را بر اساس این سیستم به وجود آورد.

نماینده مردم قم با اشاره به برنامه ششم توسعه و جایگاه دستگاه قضادر این برنامه جایگاه خوبی است. پیشگیری از جرایم طبق این قانون باید سالانه ۱۰ درصد کاهش یابد. قوه قضاییه برای عینیت بخشیدن به این هدف قانونی باید لایحه پیشگیری از وقوع جرم را در سال اول برنامه به مجلس ارائه کند، اما ۶ ماه از اجرای برنامه گذشت هنوز خبری از تدوین این لایحه نیست. علاوه بر آن ایجاد سیستم برخط از وضعیت زندان‌ها نیز در قانون برنامه آمده است و قوه قضاییه باید بستر صدور احکام توسط قضات را بر اساس این سیستم به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیره  زندگی و شخصیت شهید دکتر بهشتی، گفت: شهید بهشتی یکی از ارکان نظام بود. ایشان یک انقلابی واقعی بود و درد انقلاب داشت اما تصلب نداشت. شهید بهشتی نسبت به دوستان داخلی که نارسایی بینش یا روش اشتباه داشته‌اند با مدارا رفتار می‌کرد تا حدی که برخی از آنان به کلی منقلب شدند و به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمدند.

لاریجانی اظهار تأسف کرد: خط‌بازی‌های سیاسی گاهی به جای دشمنان به دوستان تیراندازی می‌کند، این یک خطای بینشی است که برخی نسبت به دوستان داخلی دارند. با اینگونه روش‌ها باید با سعه صدر رفتار کرد تا شرایط برای اداره بهتر کشور فراهم شود. اداره حکومت به هماهنگی در اجرا نیازمند است. البته پریشانی در مدیریت در دوره‌هایی از انقلاب به ضرر کشور تمام شد.

لاریجانی در پایان تأکید کرد: ایجاد هماهنگی در اداره امور کشور باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .