تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله از سلسله مقالات تمرین هایی با کودک برای بهتر زیستن توصیه هایی برای سنین هشت تا دوازده ماهگی را برای شما آماده کرده ایم. کودک در این سن انواع مختلفی از صداها را ار خود بروز می دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی بازی تا زندگی واقعی

تمرین هایی با کودک برای بهتر زیستن3

در این مقاله از سلسله مقالات تمرین هایی با کودک برای بهتر زیستن توصیه هایی برای سنین هشت تا دوازده ماهگی را برای شما آماده کرده ایم. کودک در این سن انواع مختلفی از صداها را از خود بروز می‌دهد. او با صدای خود بازی می‌کند و برخی از صدا‌ها را برای افرادی خاص به کار می‌برد.

محمد حسین اطهاری نیکوروان-بخش خانواده ایرانی تبیان
بازی, کودک, پوشیدن لباس, خانواده

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

حیطه ی ارتباطات

از کودکتان بخواهید از دستورات ساده‌ای پیروی کند. به طور مثال از او بپرسید: "مامان کجاست؟" یا "چشمانت را نشان بده." وقتی به خرید می‌روید در مورد اجناسی که انتخاب می‌کنید با او سخن بگویید و اجازه دهید اجناسی را بردارد و داخل سبد خرید قرار دهد.با یک تلفن اسباب بازی با کودکتان صحبت نمایید. کودکتان از این که درست مانند بزرگتر ها با تلفن صحبت کند لذت می‌برد.

اسباب بازی های بامزه و دوست داشتنی اش را روی میزی کوتاه قرار دهید تا کودکتان برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. این کار تمرینی برای ایستادن به روی پای خود می‌باشد. زمانی که کودک راه رفتن را شروع می‌کند، آن را دائما تکرار می‌نماید

زمانی که کودکتان بیدار است صدا های مزاحم از قبیل تلویزیون و رادیو را قطع کنید تا فقط صدای شما را بشنود و برای لذت بردن بیشتر او برایش شعری زمزمه کنید. هنگام خواب، کودکتان را نزدیک خود نگه دارید و به آهستگی حرکت کنید. او بعد از یک روز که به کنجکاوی پرداخته خسته شده است و نیاز به آغوش شما دارد.

وقتی کودکتان آوایی مثل "با" را تولید می‌کند آن را تکرار نمایید. به عبارت کلی تر، هر گاه کودکتان کاری جدید فرا گرفت او را تشویق نمایید. هر روز برای او کتاب بخوانید او را در آغوش بگیرید و زمانی را با هم بگذرانید. عکس‌های کتاب را به او نشان دهید و داستان را برایش تعریف کنید.

حیطه ی حرکات درشت

چند قطعه سکه یا فلز بی ارزش جمع کنید و در حالی که کودکتان نشسته است به او بدهید. اجازه دهید سکه ها را داخل ظرف شفافی که جلویش هست بریزد. آنگاه آن را تکان دهید تا صدای بلندی تولید کند. دوباره آن را خالی کنید و دوباره این عمل را تکرار کنید.

وقتی کودک را می‌خواهید بخوابانید و یا پوشکش را تعویض نمایید با ضرباهنگ پا زدن کودک شعری را برای او بخوانید و هرگاه این حرکت را متوقف کرد شما نیز خواندنتان را متوقف نمایید. این عمل تبدیل به بازی با مزه ی برو و بایست خواهد شد.

اسباب بازی های بامزه و دوست داشتنی اش را روی میزی کوتاه قرار دهید تا کودکتان برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. این کار تمرینی برای ایستادن به روی پای خود می‌باشد. زمانی که کودک راه رفتن را شروع می‌کند، آن را دائما تکرار می‌نماید. به او نشان دهید چطور یک چهار پایه و یا وسیله ای سبک را نگه دارد و با خود به اطراف اتاق بکشد. جعبه های مقوایی محکم و سبک نیز برای این تمرین مناسب خواهد بود.

حیطه ی حرکات ریز

در یک جعبه ی مقوایی اشیایی را برای لمس کردن، گرفتن و کوبیدن بگذارید. اجازه دهید کودک وسیله ای را بردارد و در مورد آن با فرزندتان سخن بگویید. همچنین می‌توانید دستان او را زیر پتو مخفی کنید و بازی‌ای شبیه به دالی موشه برایش ایجاد نمایید. این کار به ایجاد طرحواره ی شی پایدار کمک می کند.

با یک توپ نرم یا گلوله ی پشمی با کودکتان توب بازی کنید. او در این سن نمی تواند توپ را دقیق بگیرد و پرتاب کند اما از این کار لذت خواهد برد.

با کودکتان به پارک و یا محل های بی خطر طبیعی بروید و او را تشویق نمایید تا سنگ ها را داخل یک سطل جمع کند. همچنین می‌توانید در مورد شاخها و برگ های درختان با او سخن بگویید.

تکه‌های بیسکویت خورد شده را در یک ظرف پلاستیکی با درپوش فشاری یا پیچی قرار دهید و به فرزندتان نشان دهید این درها چگونه باز می شود. به او اجازه دهید در ظرف ها را باز نماید.

حیطه ی حل مساله

با مکعب های کوچک یا قاشق روی میز بزنید و با صدای بلند آواز بخوانید. همچنین می ‍‌‌‌‌توانید چند روسری و یا دستمال رنگی را به هم گره بزنید و داخل لوله ی مقوایی (مانند لوله ی دستمال کاغذی) قرار دهید و از کودکتان بخواهید آن را بیرون بکشد. این بازی را می‌توانید با یک رادیو نیز اجرا نماید. بدین شکل که رادیو را زیر یک پتو قرار دهید و اجازه بدهید با شنیدن صدای آن، کودکتان رادیو را پیدا کند.

وقتی فرزندتان را حمام می‌کنید یک لیف کوچک به او دهید و تشویقش کنید خود را بشوید. برای پوشیدن لباس نیز اجازه دهید کمکتان کند. برای این کار حتما باید صبور باشید.وقتی کارش تمام شد از او تشکر کنید تا تشکر کردن را از سنین کودکی بیاموزد

وقتی دو دست او اسباب بازی هست، اسباب بازی سومی را به او نشان دهید و بنگرید که آیا برای رسیدن به اسباب بازی سوم می‌تواند راهی را پیدا کند. اگر نتوانست راهی پیدا کند که سه اسباب بازی را با هم نگه دارد دو یا سه هفته ی دیگر این کار را امتحان نمایید. همچنین می‌توانید اسباب بازی را زیر یک فنجان مخفی نمایید و بگویید اسباب بازی کجاست؟ اگر آن را پیدا نکرد فنجان را بردارید و نشانش دهید و دوباره این کار را انجام دهید.

حیطه ی شخصی-اجتماعی

وقتی فرزندتان را حمام می‌کنید یک لیف کوچک به او دهید و تشویقش کنید خود را بشوید. برای پوشیدن لباس نیز اجازه دهید کمکتان کند. برای این کار حتما باید صبور باشید. هنگام نظافت خانه یک اسفنج مرطوب به فرزندتان دهید و از او بخواهید که در کار خانه به شما کمک کند. وقتی کارش تمام شد از او تشکر کنید تا تشکر کردن را از سنین کودکی بیاموزد.

فرزند شما از بازی تقلید لذت خواهد برد. به او نشان دهید چطور می‌تواند ادای شما را در بیاورد. با کار های ساده آغاز کنید؛ مانند روی میز کوبیدن. هنگام مهمانی کودک شما از دیدن بازی بچه های بزرگتر لذت می‌برد، خصوصا اگر برادر و یا خواهر بزرگتری داشته باشد.

کودکان از این که خود غذای خود را بخورند لذت می برند. برای این کار میان وعده ها را انتخاب کنید. این غذا ها باید ساده باشند، مثل میوه های خرد شده.

هرگاه در خانه فرصتی داشتید فرزندتان را تشویق کنید خود را در آینه ببیند. می توانید شکلک های بامزه در بیاورید تا او بخندد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.