تبیان، دستیار زندگی
فنگ شویی یا فانگ شویی (Fengshui) فلسفه و هنری باستانی است که سابقه آن به ۳۰۰۰ سال پیش در کشور چین باز می گردد. بر اساس آن هر فضایی دارای انرژی است و با بکارگیری و حفظ تعادل بین اشیا و فضا، سلامتی و خوشبختی برای انسان رقم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک اطاق خواب آرامش‌بخش

فنگ شویی یا فانگ شویی (Fengshui) فلسفه و هنری باستانی است که سابقه آن به ۳۰۰۰ سال پیش در کشور چین باز می گردد. بر اساس آن هر فضایی دارای انرژی است و با بکارگیری و حفظ تعادل بین اشیا و فضا، سلامتی و خوشبختی برای انسان رقم می خورد.فنگ شویی برای خواب راحت و آرامش بخش در اتاق خواب هم قواعدی دارد...

فرآوری: هدی پاک نهاد - بخش زیبایی تبیان
خواب ، فنگ شویی، اتاق خواب، تخت خواب، دکوراسیون، فوت و فن

فنگ به معنی باد و شویی آب است. در فرهنگ چینی باد و آب مظهر سلامتی و پاکی است. در نتیجه فنگ شویی خوب، خوشبختی است و فنگ شویی بد، بدشانسی و بدبختی است.

اساس فنگ شویی دیدگاهی است که فلسفه و فنون باستانی چین به جهان دارد. بر اساس این دیدگاه، زمین، زنده و منبع انرژی است.

یک روز بهاری را تجسم کنید. خورشید می درخشد و نسیم خنکی می وزد در حالیکه شما بر امواج آرام دریا در حال استراحت هستید. اکنون احساس فوق العاده ای دارید. چرا این احساس را داخل خانه خود نبرید؟ هدف فنگ شویی ایجاد اینگونه تغییرات برای احساس کردن لطافت باد و آب است.

در ادامه به نکاتی برای طراحی دکوراسیون یک اتاق خواب آرامش بخش، بر اساس قواعد فنگ شویی اشاره می کنیم:

1- بیرون کردن انباشتگی ها از محل کار و زندگی

از مهمترین توصیه های فنگ شویی بیرون کردن انباشتگی ها از محل کار و زندگی مان است.به اطراف خود دقت کنید و ببینید چقدر چیزهای غیر ضروری دارید.

وجود تلویزیون، لپ تاپ، کامپیوتر در اتاق خواب، حواس شما را پرت می کند و موجب استرس می شود. بنابراین تمام این لوازم را که با استراحت و آرامش شما منافات دارد، از اتاق خواب خود دور کنید

ممکن است در ظاهر چیزی نشان داده نشود و محل کار و زندگی شما مرتب به نظر برسد ولی من چند جا را به شما می گویم تا دوری در آنها بزنید و قدری بیشتر دقت کنید:

به داخل کشوها و کمدهای لباس خود نظری بیندازید. ببینید چقدر آشفتگی مشاهده می شود. اگر قرار بوده که فلان کشو برای یک تیپ لباس باشد، چقدر آن را رعایت کردید؟ چقدر لباسهای خود را قاطی و درهم و بی نظم قرار دادید؟

داشبورد ماشین خود را باز کنید. چقدر کاست های غیر ضروری دارید که مدت‌ها است آنها را گوش نکردید؟ چقدر قاب و قوطی اضافه، رسید برگ‌های جریمه و اشیاء بدردنخور در آن دارید؟

به درون انباری منزل نگاهی بیندازید. آنجا چه خبر است؟ این یکی احتمالاً تعریف کردن ندارد!

اگر در خانه میز تلویزیون دارید به آن دقت کنید. ممکن است روی آن دستگاه پخش ویدئو، DVD، یا امثال آن باشد. چقدر در اطراف آن چیزهای بدرد نخور و گرد و خاک مشاهده می‌کنید؟ پشت و زیر آن را چند وقت است پاک نکردید؟

زیر تختخوابتان چه خبر است؟ شما شبها روی چقدر آشغال و خرت و پرت می‌خوابید؟

اگر خانم هستید، کیف دستی خود را پشت و رو کنید و تمام محتویات آن را بیرون بریزید. اینجا چه خبر است؟

کشوی میز کارتان را باز کنید. مخصوصاً کشوهای پایینی. به درون آنها نگاهی بیندازید.

در یخچال خانه چقدر چیزهای بدردنخور دارید؟ مواد غذایی یا داروهایی که فکر کردید اگر در یخچال بمانند روزی بدرد می‌خورند ولی شاید در حال حاضر مصرف آنها باعث شود به دکتر و بیمارستان نیاز پیدا کنید!

اگر در دستشویی منزل آینه هایی دارید که در درون کشوها و پشت آنها جایی برای قرار دادن وسایل اصلاح، شانه و امثال آنها وجود دارد، بد نیست آن را هم بررسی کنید. اشیاء غیر ضروری می‌تواند همه جا باشد.

فنگ شویی به ما یاد می‌دهد تا ارزش هرچیزی که داریم را درک کنیم. جمع کردن چیزهای بدرد نخور در اطراف ما باعث می‌شود تا عادت کنیم کم کم افراد بدرد نخور، روابط آزاردهنده، دوستان مزاحم و شرکای ناسازگار را در زندگی بدور خودمان جمع کنیم.

بنابراین همین امروز شروع کنید و قدری اطراف خود را سبک کنید خواهید دید که کم کم زندگی در اطرافتان عوض می‌شود. می‌توانید از کیف دستی خود شروع کنید. بعد از بیرون کردن اشیاء غیر‌ضروری در فضای اتاق مقداری عود یا اسپند دود کنید و روی وسایل را با مقداری آب نمک رقیق پاک کنید.

2- تلویزیون، کامپیوتر و لوازم ورزشی را از اتاق خواب دور کنید

وجود تلویزیون، لپ تاپ، کامپیوتر در اتاق خواب، حواس شما را پرت می کند و موجب استرس می شود. بنابراین تمام این لوازم را که با استراحت و آرامش شما منافات دارد، از اتاق خواب خود دور کنید.

3- این قوانین فنگ شوی را در انتخاب تخت خواب به کار گیرید

تخت خواب در فنگ شویی از اهمیت زیادی برخوردار است و زیبایی و چیدمان آن به انرژی مثبت دریافتی کمک می کند، بنابراین:

•دو طرف تخت خواب باز باشد.

•دو پاتختی برای دو طرف تخت تهیه کنید.

فنگ شویی یک اصل ثابت دارد: لذت و رویاپردازی. در اتاق خوابی که به سبک فنگ شویی طراحی شده، احساس عشق، شادی، التیام و آرامش می‌کنید

•تخت را موازی در ورودی اتاق قرار ندهید.

•بر اساس فنگ‌شویی تخت‌خواب‌هایی كه در فضای زیرین خود كشو دارند و یا ارتفاع آن‌ها بسیار كم هستند، تخت‌خواب‌های خوبی نیستند.

•تخت‌خواب شما حتما باید دارای تخته پشتی مناسبی باشد. بهترین تخته‌های پشتی از نظر فنگ‌شویی آن‌هایی هستند كه مستحكم‌اند و از چوب ساخته شده‌اند. تخت‌خواب‌هایی كه دارای تخته پشتی آهنی هستند را انتخاب نكنید.

4- شب ها تمام درها، از در وروردی گرفته تا در کمد و سرویس بهداشتی، را ببندید

این کار بهترین انرژی موجود را برای سلامتی و رابطه عاطفی شما در فضا ایجاد می کند. کمد اتاق‌تان را تمیز و مرتب نگه دارید تا احساس صلح و آرامش همواره در شما برقرار باشد.

شاید هر فرد از فنگ شویی برداشتی متفاوت داشته باشد اما فنگ شویی یک اصل ثابت دارد: لذت و رویاپردازی. در اتاق خوابی که به سبک فنگ شویی طراحی شده، احساس عشق، شادی، التیام و آرامش می‌کنید.

5- تابلو و تصاویر مناسب

تصاویر تابلوهای اتاق خواب خود را با دقت انتخاب کنید. تصاویر خشن با رنگهای تند مناسب اتاق خواب و استراحت نمی باشد. می توانید تصاویر و یا اتفاقاتی که دوست دارید در زندگیتان اتفاق افتد را انتخاب کنید.


منابع : برترینها / بیتوته / نیک صالحی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.