تبیان، دستیار زندگی
سران چندین کشوردر مراسم بزرگداشت هلموت کهل، صدراعظم پیشین آلمان، به او ادای احترام کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم وداع با صدر اعظم پیشین آلمان در پارلمان اروپا

سران چندین کشوردر مراسم بزرگداشت هلموت کهل، صدراعظم پیشین آلمان، به او ادای احترام کردند.

پیشخوان خبر تبیان
بزرگداشت صدر اعظم پیشین آلمان

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، این اولین بار بود که چنین مراسمی پیش از خاکسپاری برای یکی از سران اروپایی در ساختمان پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار می‌شد.

کهل را "پدراتحاد دو آلمان" می‌دانند؛ مردی که رهبری اتحاد دو آلمان را در پایان جنگ سرد به عهده داشت. کهل، از حامیان اروپای متحد، ماه گذشته درگذشت. آلمان تحت رهبری او به یورو واحد پول اروپا پیوست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مانند شماری دیگر از سران جهان در کنار تابوت کهل ایستاد که با پرچم آبی و ستاره‌های اتحادیه اروپا پوشانده شده بود.

مرکل گفت، وظیفه نسل حاضر این است که از میراث هلموت کهل محافظت کند.

او خاطرنشان کرد، زمانی که همه به آینده اتحاد دو آلمان شک داشتند، کهل برای این اتحاد جنگید. به گفته صدراعظم آلمان، انگیزه کهل آن بود که دیگر هیچ جنگی در اروپا در نگیرد.

مرکل از هلموت کهل به عنوان راهنما و مدیر خود یاد کرد که به او این فرصت را داد تا جایگاهی در سیاست داشته باشد.

صدراعظم آلمان در کنار تابوت هلموت کهل در پارلمان اروپا، ضمن یادآوری از نقش دوران‌ساز کهل تصریح کرد که بدون تلاش‌های کهل برای تحقق وحدت دو آلمان، او این فرصت را به‌دست نمی‌آورد که به اینجا برسد.

هلموت کهل در زمان صدارتش، آنگلا مرکل را به عنوان وزیر زنان و سپس وزیر محیط زیست منصوب کرد. البته بعدها مرکل در جریان یک رسوایی مالی علیه کهل سخن گفت و از او خواست استعفا کند.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در این مراسم، صدراعظم سابق آلمان را به خاطر تلاش برای اتحاد دو آلمان و ایجاد اتحادیه اروپا، ستود.

کلینتون گفت: تمام ما آمدیم. برای چه؟ چون هلموت کهل به ما فرصت داد که در اتفاقی عظیم‌تر شریک شویم.

وی اضافه کرد، هلموت کهل در پی جهانی بود که کسی بر دیگران سلطه نداشته باشد و مشکلات جهانی از طریق همکاری و گفت‌وگو حل و فصل شوند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه هم در این مراسم حضور داشتند.

بریتانیا که دیگر عضوی از اتحادیه اروپا به شمار نمی‌آید و هم اکنون سرگرم مذاکرات برای جدایی از این اتحادیه است، با هیأتی بلندپایه به ریاست ترزا می، نخست وزیر این کشور در مراسم حضور داشت.

به گزارش دویچه وله، ژان- کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بارها در ضمن سخنرانی خود در این مراسم دچار تاثر شدید شد. او هلموت کهل را یک "دوست وفادار" خواند.

امانوئل ماکرون نیز هلموت کهل را "دوست فرانسه" خواند. وی افزود که فعالیت‌های کهل بخشی از تاریخ فراموش‌نشدنی اروپاست.

نخست‌وزیر روسیه که یکی از سخنران مراسم بود، بر دوستی میان روسیه و آلمان در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکید کرد.

بعد از این مراسم در پارلمان اروپا، هلموت کهل در شهر اشپیر آلمان خاکسپاری شد.


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .