تبیان، دستیار زندگی

با محصولات تراریخته، مرگ می خورید!

قریب به 37 کشور در سراسر دنیا که سال ها از این محصولات استفاده می کردند به علت بررسی های گسترده و آزمایش های فراوان به این نتیجه رسیدند که محصولات دستکاری شده ی ژنتیکی باعث بروز بیماری های کشتنده و خطرناکی از جمله سرطان می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با محصولات تراریخته، مرگ می‌خورید!

مدتی است که اصطلاح "تراریخته" در جامعه گسترش یافته است؛ اصلاحی که همراه با خطرناک بودن محصولاتی با درج نام آن همراه بود. اصطلاح "تراریخته" (Transgenesis) به معنی دستکاری ژنتیکی در محصولات گیاهی و یا انتقال ژنی خاص به حیوانات (Transgenic) است؛ این عمل به جهت مقاوم سازی گیاهان و حیوانات در برابر شدت سرما و یا هجوم حشرات می باشد اما باید توجه داشت که این روش باعث تداخلات فیزیکی و به وجود آمدن عوارضی خاص و ناسازگار با بدن انسان می گردد.

"دستکاری ژنتیکی" چند سالی است که در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران رو به گسترش است اما قریب به 37 کشور در سراسر دنیا که سال ها از این محصولات استفاده می کردند به علت بررسی های گسترده و آزمایش های فراوان به این نتیجه رسیدند که محصولات دستکاری شده ی ژنتیکی باعث بروز بیماری های کشنده و خطرناکی از جمله سرطان می شود بنابراین به سرعت استفاده از این قبیل محصولات را در کشورشان ممنوع کردند. این در حالی است که بزرگترین حامی و صادرکننده ی محصولات تراریخته، یعنی آمریکا و شرکت های صهیونیستی، سعی بر آن دارد تا با اشاعه ی این محصولات در کشورهای مختلف علاوه بر کسب سودی سرسام آور؛ به هدف اصلی خود که نابودی بشر و سیطره ی جهانی است دست یابند. گواه این موضوع هم قرارگیری بزرگترین شرکت های تولید کننده ی محصولات تراریخته از جمله "سینجنتا"، "داو"، "مونسانتو" و ... در آمریکا است البته باید توجه داشت که طبق آخرین آمار شعب این شرکت ها در سراسر جهان به 315 شرکت عظیم می رسد.

حاصل تراریختگی

عده ای بر این باورند که محصولات تراریخته علاوه بر آسیب های خاص، مزیت های منحصر به فردی هم دارند که باعث ادامه ی این روند می شود در حالی که دانشمندان به اثبات رسانده اند که این محصولات نه تنها مزیت واقعی و خاصی ندارند که آسیب های آنها غیرقابل جبران و کُشنده است. 

طبق برنامه ششم، وزارتخانه‌های بهداشت، کشاورزی و سازمان محیط زیست باید در زمینه وضعیت ورود محصولات تراریخته به کشور گزارش‌هایی به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه دهند.

طبق اعلام نتیجه ی برخی آزمایش ها توسط برجسته ترین دانشمندان جهان، پروتئین ها یکی از اصلی ترین مواردی است که در بدن انسان صفات را تحت الشعاع خود قرار می دهد و یا به عبارت دیگر تعیین کننده ی صفات انسانی است و این تغییرات ژنتیکی که عمدتا از طریق پروتئین ها وارد بدن می شود به طرز سریع و فوق العاده ای صفات بشری را دستخوش تغییرات خاصی می کند. البته باید توجه داشت که به دلیل ورود یک ژن خاص بصورت مداوم، ژن های دیگر تضعیف و رو به زوال می گذارند که این همه بدن انسان را با کمبودها و ناهنجاری های ژنتیکی خاصی همراه می کند.

نظر علما درباره محصولات تراریخته

- رهبر انقلاب اسلامی: "اگر مصرف این محصولات ضرر قابل توجه بر بدن داشته باشد، جایز نیست."

- آیت الله العظمی مکارم شیرازی : "با توجه به اینکه کشورهای زیادی هم‌اکنون آن را تحریم کرده‌اند و بسیاری از اهل خبره آن را مضر می‌دانند، لااقل باید پیش از روشن شدن مطلب از کشت آن خودداری شود و بنا بر احتیاط گذارده شود. همیشه موفق باشید."

- آیت الله العظمی علوی گرگانی : "تحقیق در مورد محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک اشکالی ندارد ولی این محصولات تا از نظر علمی بی خطر و ضرر بودن آن اثبات نشده تجاری سازی آنها جایز نیست و باید با دقت فراوان ــ حتی در مورد جزئی ــ مورد استفاده قرار گیرد."


کلام آخر

از سال گذشته برخی پژوهشگران، پزشکان و مسئولان در کشورمان از خطرات محصولات تراریخته پرده برداشتند و بارها درباره استفاده از این محصولات تذکرات جدی دادند اما هنوز هم شاهد پخش گسترده ی محصولات تراریخته در سطح کشور هستیم. اخیرا نیز با ملموس و مشهودتر شدن عوارض این محصولات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کردند که باید هرچه سریع تر استفاده از این محصولات ممنوع و با متخلفان برخورد شود.

طبق برنامه ششم، وزارتخانه‌های بهداشت، کشاورزی و سازمان محیط زیست باید در زمینه وضعیت ورود محصولات تراریخته به کشور گزارش‌هایی به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه دهند. ورود محصولات تراریخته به کشور هنوز پابرجاست و در صورت متوقف نشدن، بطور حتم کمیسیون کشاورزی مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد. (1)

به راستی وقتی روش های فراوانی برای مقابله با آفت ها و استقامت محصولات کشاورزی وجود دارد چرا باید با علم به خطرات فراوان دستکاری ژنتیکی، از این روش استفاده کرد؟ آیا واقعا مسئولین با مخاطرات این روش آشنایی کافی را ندارند و یا دلیل دیگری برای آن دارند؟ این روند جاری ایران در حالی است که دولتمردان بزرگترین کشورهای غربی مصرف چنین محصولاتی را به شدت ممنوع کرده اند.

 

پی نوشت:

1. هشدار به ۳ عضو کابینه، خبرگزاری تسنیم، 11 تیر 96