تبیان، دستیار زندگی
ث درباره شورای شهر و انتخاب شهردار این روزها بیش از دیگر موضوعات سیاسی و حزبی در کشور در کانون توجه قرار گرفته، چرا که همگان منتظرند ببینند چه شخصی به مدیریت 12 ساله قالیباف بر شهر تهران پایان می دهد. مقایسه بین شورای پنجم با شورای چهارم تهران بر اساس تعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد پایدار برای شهر بدهكار

بحث درباره شورای شهر و انتخاب شهردار این روزها بیش از دیگر موضوعات سیاسی و حزبی در کشور در کانون توجه قرار گرفته، چرا که همگان منتظرند ببینند چه شخصی به مدیریت 12‌ساله قالیباف بر شهر تهران پایان می‌دهد. مقایسه بین شورای پنجم با شورای چهارم تهران بر اساس تعیین اولویت‌های استراتژیک مقایسه‌ای بی‌معناست، زیرا شهر تهران دارای برنامه‌های توسعه‌ای مختلفی است‌ که اعضای شورای شهر باید بر حسن اجرای آن نظارت تام داشته باشند.

پیشخوان خبر تبیان
تهران

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه آرمان، عقب‌ماندگی از برنامه‌های توسعه شهری، خصوصا در دوران زعامت اصولگرایان بر این شهر نشان می‌دهد، آنها تمایلی به حسن اجرای برنامه‌های توسعه شهری نداشتند، زیرا در این صورت شهردار تهران را نسبت به برنامه‌هایی که باید اجرایی می‌شد مورد خطاب، سوال و حتی استیضاح قرار می‌دادند. به‌عنوان مثل به‌رغم توسعه شبکه مترو در دوازده سال گذشته و افزایش چند خط به مترو تهران، برنامه توسعه مترو دقیق وکامل اجرا نشده است، طوری که هم‌اینک چندین کیلومتر از برنامه عقب است. در نتیجه شورای شهر پنجم با اولویت‌بندی برنامه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی گوناگون اولویت‌های استراتژیک مشکلات تهران را شناسایی کرده و بر اساس برنامه اقدامات لازم برای کاهش مشکلات شهری را دردستور کار قرار خواهد داد. جلسات منظم، تقسیم کار، کمیسیون موقت، بررسی‌های اولیه و همچنین طرح‌های مختلف ارائه‌شده از سوی اعضای شورای شهر نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان شورا فارغ از حاشیه‌های سیاسی که برخی قصد دارند برای این شورا به وجود آورند، قصد حل ریشه‌ای مشکلات شهر تهران بر اساس معیارهای دقیق کارشناسی را دارند.

کمیسیون‌های تخصصی و اولویت‌بندی مشکلات

شورای شهر تهران دارای کمیسیون‌های مختلفی از جمله برنامه و بودجه، سلامت و محیط زیست، عمران و حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی، معماری و شهرسازی و نظارت و حقوقی است. این کمسیون‌ها بر اساس مشکلات شورای شهر تشکیل شده‌اند و اعضای شورا این اختیار را دارند که به تعداد این کمیسیون‌ها بیفزایند. در چنین شرایطی این کمیسیون‌های تخصصی که منابع مطالعاتی ناشی از تحقیقات شورا‌های قبل را هم در خود جمع‌شده دارند، باید به منظور کاهش مشکلات شهر تهران از دستاوردهای قبلی استفاده و بر حسن اجرای برنامه‌ها نظارت کنند. ضمن اینکه بر اساس آنچه اعضای فعلی شورای شهر به آن معتقد هستند، باید در مراحل گوناگون از جمله نوع برنامه، مدیریت، اجرا و پیشروی برنامه، هر‌ساله و حتی به دفعات مختلف، شهروندان تهران را در جریان عملکرد شهردار قرار دهند. این شفاف‌سازی موجب خواهد شد مردم نیز پیگیر اجرای برنامه‌ها بوده و این پیگیری منجر به شتاب بخشیدن به اجرای برنامه‌های توسعه شهر تهران می‌شود.

یک پیشنهاد و یک نکته

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران، روز گذشته در کانال تلگرامی خود پیشنهادهای مختلفی را بر اساس برنامه‌های سنجش‌پذیر منتشر کرد؛ هرچند آروین تاکید کرده است این مطلب تنها جنبه پیشنهاد دارد. آروین آورده است: در مساله برنامه و بودجه شهر تهران باید اولویت‌های استراتژیک مشخص کرد. او برای نمونه اولویت استراتژیک این مبحث را پایدارسازی و سالم‌سازی درآمدهای شهر دانسته و اهداف سنجش‌پذیر این موضوع را رساندن مجموع عوارض دریافت‌شده به سالانه 5000‌میلیارد تومان تا سال 1400 خوانده و راهکار اجرایی این موضوع را کاهش مستمر تراکم‌فروشی و در عوض دریافت سالانه عوارض املاک و اتومبیل‌‌های گرانقیمت عنوان کرده است، طوری که این درآمد باید صرف پروژه‌های حمل‌و‌نقل عمومی و توسعه فضای سبز شود.

حجت نظری گفت : هر هفته جلسات اعضای شورای پنجم در روزهای شنبه و چهارشنبه در دفتر مسجدجامعی برگزار می‌شود و طی جلساتی که تا کنون داشتیم، فرایند انتخاب شهردار و شرایط شهردار تعیین شده است و در جلسه آینده شاهد آغاز روند انتخاب شهردار خواهیم بود

او به منظور شفاف‌سازی، ارائه گزارش سالانه این مورد به مردم را راهکار منطقی دانسته است. آروین همچنین با در اولویت دانستن مساله حمل و نقل عمومی، جایگزینی سفرهای شهری با ارتباطات الکترونیک و دو برابر شدن سفرهای روزانه با مترو را پیشنهاد داده، طوری که تهران به لحاظ حمل و نقل با مترو و کیفیت ارتباطات اینترنتی باید در بین 5 شهر اول خاورمیانه قرار بگیرد. به اعتقاد او شاید بتوان با دریافت عوارض بنزین از مردم در شهر تهران و استفاده از آن برای توسعه مترو و زیرساخت‌های الکترونیک به این هدف دست یافت. آروین همچنین انتشار گزارش سالانه در این مورد به مردم تهران را هدفی در جهت شفاف‌سازی در این موضوع دانسته است. ارائه چنین پیشنهاداتی از سوی اعضای شورای شهر تهران با اجرای برنامه‌های فعالی و همچنین شفاف‌سازی موجب خواهد شد شهر تهران از پروژه‌های نمایشی رها شده و به سوی توسعه پایدار حرکت کند.

اولویت استراتژیک اصلاح‌طلبان

شهر تهران و نوع مدیریت فعلی آن موجب شده شهرداری در رده غیرشفاف‌ترین سازمان‌ها قرار گیرد. مشکلات اداری در شهر تهران و استفاده از قوانین قدیمی و همچنین دورزدن قوانین به منظور ایجاد درآمد‌های غیر پایدار در این شهر موجب شده که اصلاح‌طلبان در صدر تمامی برنامه‌های خود از جمله برنامه‌های توسعه شهری، وظایف نظارتی اعضای شورای شهر و همچنین برنامه‌های پیشنهادی گوناگون، اصل شفاف‌سازی در طول چهار سال آینده را در دستور کار قرار دهند. به نظر می‌رسد در چهار سال آینده شاهد شورایی پویا در این جهت خواهیم بود.

تشریح روند انتخاب شهردار

در شرایطی که انتخاب شهردار جدید در هفته‌های اخیر جنجالی‌ترین موضوع بحث اعضای شورای شهر پنجم بود،‌ عضو هیات رئیسه موقت این شورا از آغاز روند انتخاب شهردار به‌طور رسمی از جلسه روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد. حجت نظری افزود: هر هفته جلسات اعضای شورای پنجم در روزهای شنبه و چهارشنبه در دفتر مسجدجامعی برگزار می‌شود و طی جلساتی که تا کنون داشتیم، فرایند انتخاب شهردار و شرایط شهردار تعیین شده است و در جلسه آینده شاهد آغاز روند انتخاب شهردار خواهیم بود. وی خبر داد: روز چهارشنبه هر کدام از اعضا سه نفر را برای کاندیداتوری شهردار پیشنهاد خواهند داد.


منبع : روزنامه آرمان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .