تبیان، دستیار زندگی
بخش سوم مصاحبه اختصاصی تبیان با حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در موضوع صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه صلوات موجب پاک شدن گناهان می‌شود؟/مصاحبه

بخش سوم مصاحبه اختصاصی تبیان با حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در موضوع صلوات بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله .

مصاحبه از مهری هدهدی - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

حجت الاسلام فرحزاد

بخش اول مصاحبه/ بهترین عمل در شب و روز جمعه

بخش دوم مصاحبه/ عملی داریم که با ذکر صلوات برابری کند؟

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد از کارشناسان حوزه دین هستند. ایشان در حوزه از محضر اساتید برجسته همچون: آیات عظام نجفی مرعشی، بهجت، بهاء الدینی، مکارم شیرازی بهره بردند. همچنین از محضر معلم اخلاق حاج اسماعیل دولابی نیز بهره برده اند. ایشان تالیفاتی از جمله: کتاب محبت و رحمت (سیره رسول گرامی اسلام )، کتاب آوای محبت (سیری در فضائل و آثار صلوات) و کتاب محبت به زنان و کودکان دارند. حجت الاسلام فرحزاد از سال 90 جزء کارشناسان برنامه زنده سمت خدا می باشند.

تبیان: روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده که: فرستادن صلوات موجب پاکیزه شدن اعمال می شود. این به چه معنایی است؟

در زیارت جامعه کبیره است؛ وَ جَعَلَ صَلاَتَنَا (صَلَوَاتِنَا) عَلَیْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَتِكُمْ طیِباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَة لِأَنْفُسِنَاوَ تَزْكِیَة لَنَا که صلوات باعث تزکیه و پاک شدن است.

در روایتی داریم که پیامبر(صلی الله و علیه وآله) فرمودند: صلوات بر من باعث خشنودی پروردگار و اجابت دعا است و زکاتی است برای اعمال شما.

تزکیه اعمال به 2 معنا آمده است:

1- اعمال شما رشد پیدا می کند؛ یعنی بالا می رود و پاکیزه می شود.

2- قبول می شود.

شرط رشد و پذیرش اعمال، ذکر صلوات است. در روایت است که اگر کسی تمام حسنات و ثواب ها در پرونده اعمالش باشد ولی ذکر صلوات نباشد، آن اعمال و پرونده اش پذیرفته نمی شود و قبول نمی شود.

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: تأثیر صلوات برای از بین بردن گناهان قوی تر از تأثیر آب بر آتش است.

همان طور که ما در نماز واجب، در تشهد واجب است که بعد از تشهد بگوییم: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بعد السلام علیك ایها النبی ... همان طور که اگر این صلوات و سلام را ندهیم نماز قبول نمی شود، ذکر صلوات رمز و علامت قبولی و باور به خدا، پیامبر(صلی الله و علیه وآله)، آل پیامبر(صلوات الله علیهم و آله)، معاد، ثواب و بهره هایی است که اعمال دارند، لذا ذکر صلوات با اعتقاد در واقع اقرار به مبدأ و معاد می کند، اقرار به پیغمبر و آل پیغمبر صلوات الله علیهم اجمعین می کند و اصول دین او محکم می شود، اعتقاداتش محکم تر می شود و رشد و تعالی برای او به وجود می آید.

اینکه گفته اند وقتی بدها را یاد می کنی، لعن کن و تبری بجوی برای این است که ارتباط قطع شود - محمد وآل محمد صلوات الله علیهم اجمعین مبدأ همه ی خوبی ها هستند - وقتی ما خوب ها را یاد می کنیم و به آنها درود می ‌فرستیم با درود و صلوات به آنها نزدیک می شویم- هرچه قدر به این منشأ و سرچشمه خوبی ها نزدیک می شویم، پاک تر و تمیزتر می شویم. این به معنی این است که تزکیه و پاک می شویم و مورد پذیرش قرار می گیریم.

تبیان: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند: یا علی! هر کسی به من هر روز و هر شب صلوات بفرستد شفاعتم بر او واجب می شود؛ اگر چه گناهانش از گناهان بزرگ باشد؛ اینجا منظور چیست؟ هر گناهی؟ حق الناس هم شامل می شود یا نه؟

روایات فوق العاده داریم که ذکر شریف صلوات گناهان را پاک می کند و گناهان را منهدم می کند.

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: تأثیر صلوات برای از بین بردن گناهان قوی تر از تأثیر آب بر آتش است.

یا در کلام نورانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: یا علی! هر کس هر روز و هر شب بر من درود و صلوات بفرستد، بر من رسول خدا واجب می شود از او شفاعت کنم و لو او مرتکب گناهان کبیره باشد.

خوب این سخن محکم که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) صحبت فرمودند که بر من رسول خدا واجب می شود که از اهل کبائری که بر من درود می فرستند شفاعت کنم.

سلام، دعای منقطع و درود لحظه ‌ای است ولی اگر می گویم صلوات خدا بر شما باد یعنی خدا همیشه رحمت و لطفش را بر شما سرازیر کند. وقتی این طور شد، وقتی ما دائم و شب و روز را با این ذکر نورانی به سر می کنیم، کفه ی میزان حسنات ما به پیغمبر نزدیک می شود و سنگین می شود.

خوب این وعده قطعی از پیامبر خداوند (صلی الله علیه و آله) است و از این روایت چند نکته می توان استنباط کرد:

1- اگر کسی اهل جهنم باشد و جهنمی باشد توفیق این ذکر را از او می گیرند.

2- اگر کسی مداومت بر ذکر صلوات کرد، یا موفق به ترک گناه می شود یا موفق به توبه می شود. در هر صورت خدا به او کمک می کند که حق الناس را ادا بکند، دیون دیگران را ادا بکند، چون روایت دیگری هست که ذکر صلوات آدمی را عاقبت به خیر می کند مثل زیارت امام حسین(علیه السلام).

3- این به این معنا نیست که فرد بگوید من هر کاری می کنم بعدش صلوات می فرستم.

در هر صورت اگر کسی اعتقاد داشته باشد، این ذکر یک نورانیّتی در او ایجاد می کند که کم کم با گناه فاصله بگیرد. شفاعت پیامبر(صلی الله علیه و آله) هم ما معتقد هستیم از همین جا شروع و آغاز می شود.

خداوند برای او وسایل و ابزار ترک گناه را فراهم می کند که مورد شفاعت و دستگیری پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) قرار می گیرد.

تبیان: در روایات داریم که صلوات، کفه ترازو را سنگین می کند. این چگونه و از چه بابی است؟!

شرط رشد و پذیرش اعمال، ذکر صلوات است. در روایت است که اگر کسی تمام حسنات و ثواب ها در پرونده اعمالش باشد ولی ذکر صلوات نباشد، آن اعمال و پرونده اش پذیرفته نمی شود و قبول نمی شود.

همان طور که عرض شد ذکر صلوات به عنوان افضل اعمال مستحبی است، در آن اعتقادات نهفته شده؛ نبوت، ولایت، معاد، ارتباط با 14 معصوم و دعا برای آنها است.

طبق روایت قبل که پیامبر فرمودند: کسی که صلوات بر من بفرستد، بر من واجب می شود که او را شفاعت کنم و نیز می دانیم که سلام کردن مستحب است و جواب سلام واجب؛ خوب صلوات مهم تر از سلام است.

سلام، دعای منقطع و درود لحظه ‌ای است ولی اگر می گویم صلوات خدا بر شما باد یعنی خدا همیشه رحمت و لطفش را بر شما سرازیر کند. وقتی این طور شد، وقتی ما دائم و شب  و روز را با این ذکر نورانی به سر می کنیم، کفه ی میزان حسنات ما به پیغمبر نزدیک می شود و سنگین می شود.

پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: من در روز قیامت کنار میزان می ایستم، اگر بنده ای از امت من میزان حسناتش سبک باشد اما ذکر صلواتش زیاد باشد جئت بالصلوة؛ من ثواب صلوات ها را در پرونده اعمالش می گذارم اُثقّل لها میزان؛ میزان حسناتش را سنگین می کنم.

یعنی چون ارتباط با پیغمبر و آل او صلوات الله علیهم اجمعین زیاد می شود باعث سنگینی میزان حسنات می شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.