تبیان، دستیار زندگی
نشست بررسی وضعیت انیمیشن در ایران در حالی در جشنواره کودک برگزار شد که سازندگان انیمیشن در این جشنواره به اتفاق معتقد بودند شرایط انیمیشن ایران نسبت به گذشته پیشرفت کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لولاکی: «کله آهنی» میلیاردی هزینه برد

نشست بررسی وضعیت انیمیشن در ایران درحالی در جشنواره کودک برگزار شد که سازندگان انیمیشن در این جشنواره به اتفاق معتقد بودند شرایط انیمیشن ایران نسبت به گذشته پیشرفت کرده است.

پیشخوان خبر تبیان

نشست

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، نشست بررسی وضعیت ساخت انیمیشن و انیمیشن های رسیده به جشنواره فیلم کودک با حضور حمید نخعی برای انیمیشن دنیای کیف ها، غلامرضا ملا احمدی کارگردان انیمیشن کلاغ، علی تنهایی تهیه کننده و کارگردان راز پروانه ها ، عرفان لولاکی تهیه کننده کله آهنی و مهدی صالحی نویسنده راز پروانه ها و جمعی از کارشناسان و علاقه مندان و هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای نشست غلامرضا ملااحمدی با اشاره به اینکه در گذشته قدرت تکنیک انیمیشن ما ضعیف بود و الان بهتر شده گفت: الان نیروی انسانی ما توان تکنیکی شان بالا رفته است.

لولاکی نیز عامل موثر پیشرفت انیمیشن هایمان را توان و جرأت انیمیشن سازان به شمار آورد و گفت: انیمیشن از دور کار سخت و پرهزینه ای است اما با آمدن اینترنت کار راحتتر شد، کمی آگاهی و تجهیزات شرایط را بهتر کرد. وی با اشاره به اینکه انیماتور نیست و تخصصی ندارد اما آنچه در انیمیشن سازها دیده جرآت و جسارت بوده گفت: معضل بزرگ ما برای بعد از تولید است خیلی ها بلد نیستند کارشان را تبلیغ کنند.

لولاکی نیز عامل موثر پیشرفت انیمیشن هایمان را توان و جرأت انیمیشن سازان به شمار آورد و گفت: انیمیشن از دور کار سخت و پرهزینه ای است اما با آمدن اینترنت کار راحتتر شد، کمی آگاهی و تجهیزات شرایط را بهتر کرد. وی با اشاره به اینکه انیماتور نیست و تخصصی ندارد اما آنچه در انیمیشن سازها دیده جرآت و جسارت بوده گفت: معضل بزرگ ما برای بعد از تولید است خیلی ها بلد نیستند کارشان را تبلیغ کنند.

وی نیز درباره کله آهنی گفت که آخرهای کارشان فهمیدند چند نفر دیگر هم مشغول کار انیمیشن هستند و افزود: من اصلا نمیدانستم که باید پروانه ساخت گرفت کله آهنی که شروع شد هیچکس نبود جز تهران 1500 که فروشش بد نبود اما دورنمای ما فراتر از این بود الان یکی دو پروژه دیگر در دست دارم که بالای 10 تا 15 میلیارد هزینه دارد و فکرم این است که در زمان مناسبش ساخته شود تا سوژه از بین نرود. وی با اشاره به اینکه اگر انیمیشن را صرف فروش ببینیم ضرر خالص است توضیح داد: سالها باید وقت بگذاری تازه آیا فروش کند که باز هم مگر چقدر می شود نهایت یک میلیارد! بحث تولید محتوا، تولید عروسک و لوازم تحریر و هزار دنگ و فنگ دیگر است.در خارج هرچقدر هم انیمیشن های ما ضعیف باشد بازهم اگر همین کار را آنجا انجام دهیم بهتر حمایت می شود.

نخعی نیز درباره تاریخچه ورود انیمیشن به دنیای سینما گفت: ابتدا این کار از کارخانه هیولاها و سپس ایس ایج و پاندای کونگ فوکار و... آغاز و یک مرتبه هجمه به انیمیشن زیاد شد، سینماها استقبال کردند، ما در آن زمان تکنیک را نداشتیم دراین ده سال خود را ارتقا دادیم و مسائل گرافیکی مان بهتر شد. بنابراین این اتفاق دو ساله نیافتد انفجارش در این دو سال شد. وی با اشاره به سابقه حدود پانزده ساله خود در این کار گفت: همین الان سه کار بلند در کرمان کلید خورده که خیلی هم سنگین هستند. کار ما نیز حدود دو سال طول کشید یک میلیارد و پانصد هزینه برداشت.

نخعی اظهار داشت که ذهن بچه های امروز پیچیده است بهتر است برایشان برنامه هایی طراحی شود که جوابگویشان است، من با کودک درونم با بچه ها ارتباط برقرار میکنم نمیدانم حال چقدر موفق بوده ام.

در ادامه تنهایی نیز عنوان کرد که در شرایط امروز که تضمینی برای بازگشت سرمایه نیست دل به دریا زدند، گفت: من هم در تبریز شاهدم که فیلم هایی آنجا ساخته شده بغیر از ما نیروهای زیادی کار انیمیشن می کنند. وی با بیان اینکه سه سال و سه ماه شبانه روز برای انیمیشن راز پروانه ها کار کردند گفت: هزینه کار تا به حال 720 میلیون شده که امیدواریم بیشتر نشود.
منبع: خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .