تبیان، دستیار زندگی
ست  در سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فلسفه ملاصدرا را جوابگوی فلسفه‌های غرب برشمرد.   حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلسفه ملاصدرا جوابگوی تمام فلسفه‌های غرب است

در سالروز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فلسفه ملاصدرا را جوابگوی فلسفه‌های غرب برشمرد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حاشیه سخنرانی در مدرسه علمیه شهیدین قم با موضوع نقد مکتب تفکیک، ضمن اشاره به سالروز بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین شیرازی، حیات علمی آن فیلسوف برجسته را به دو بخش تحصیل و پژوهش تقسیم کرد و اظهار داشت: ملاصدرا در مرحله اول نزد اساتیدی چون: شیخ بهاء، میرداماد و میرفندرسکی به تحصیل دانش فلسفه پرداخت. سپس به روستای کهک رفت و مدت پانزده سال به تحقیق و پژوهش مشغول شد. وی در همان‌جا حکمت متعالیه را پایه‌ریزی و به دو شاگرد و دامادش فیض و فیاض منتقل کرد.
وی فلسفه ملاصدرا را پاسخگوی تمام فلسفه‌های غرب عنوان کرد و گفت: نظریات صدرالمتالهین وحی منزل نیست و بر خلاف کسانی که به جای نقد آثار وی به توجیه و تاویل آن می‌پردازند، نباید بر مواضع آن حکیم متوقف شد.
مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اظهار گله‌مندی از چهارصد سال حاشیه و شرح بر آثار ملاصدرا، علامه شعرانی و آیت‌الله مصباح یزدی را از نوآوران عرصه فلسفه خواند.
حجت‌الاسلام خسروپناه در پایان تاکید کرد: نباید به بهانه نوآوری و ابتکار به تجربیات علمی هزار و دویست ساله خود پشت پا بزنیم. این کار را غرب نیز انجام نداده است و در حقیقت فلسفه‌های غرب، مثل حلقه‌های زنجیر به صورت منطقی جلو رفته و از پیشینه خود جدا نشده است.