تبیان، دستیار زندگی
جنجال حذف رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از سوی شورای گسترش آموزش عالی همچنان ادامه دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردرگمی داوطلبان کنکور در دعوای دانشگاه آزاد و وزارت علوم

سردرگمی داوطلبان کنکور در دعوای دانشگاه آزاد و وزارت علوم

جنجال حذف رشته‌ های کارشناسی ‌ارشد دانشگاه آزاد از سوی شورای گسترش آموزش عالی هم چنان ادامه دارد؛ وزارت علوم از این کار حمایت می‌کند و در مقابل مسئولان دانشگاه آزاد و نمایندگان مجلس معتقدند این کار غیرقانونی است.

چالش بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد درخصوص رشته‌محل‌های این دانشگاه در تحصیلات تكمیلی (كارشناسی ارشد و دكتری) كه از 3 سال پیش شروع شد، اكنون وارد مرحله تازه‌ای شده است. در آستانه انتخاب رشته داوطلبان شركت ‌كننده در كنكور كارشناسی ارشد، وزارت علوم اعلام كرد كه  2 هزار و‌800 كد رشته‌ محل دانشگاه آزاد حذف شده است.

پس از اظهارنظر برخی مسئولان دانشگاه آزاد مبنی بر غیر قانونی و غیر كارشناسی بودن این كار، سرپرست دانشگاه آزاد درباره آخرین وضعیت مذاكرات این دانشگاه با وزارت علوم، با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد كه همه كد رشته ‌محل‌ های دانشگاه آزاد تصویب شده است. در بیانیه علی ‌محمد نوریان، اعلام شد نام 2 هزار و501 رشته‌ محل در سایت دانشگاه به نشانی قرار گرفته است اما سازمان سنجش، با صدور اطلاعیه ‌ای این موضوع را تكذیب كرد. در این اطلاعیه ضمن تكذیب آنچه در بیانیه سرپرست دانشگاه آزاد مبنی‌بر رفع مشكل 2 هزار و 501 رشته‌ محل كارشناسی ‌ارشد این دانشگاه آمده، تصریح شده كه تنها مرجع رسیدگی به اینگونه درخواست ‌ها و اساسا صدور مجوزها و ظرفیت ‌ها دفتر گسترش آموزش عالی است. سازمان سنجش اعلام كرد نتیجه بازنگری رشته‌ها را در روزهای آینده اعلام خواهد كرد.

واكنش دانشگاه آزاد

اما اطلاعیه سازمان سنجش و تكذیب تصویب 2هزار و 501 رشته‌ محل پایان ماجرا نبود و رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در گفت‌  وگوی ویژه خبری شبكه یك سیما به موضوع واكنش نشان داد. علی‌اكبر ولایتی كه به‌نظر می ‌رسد با تمام انگیزه و قوا برای حل این مشكل وارد میدان شده، كد رشته ‌‌محل‌ های دانشگاه آزاد را مطابق قانون اعلام و تكذیبیه وزارت علوم را اعمال سلیقه شخصی در برابر قانون توصیف كرد. دكتر ولایتی با اشاره به اینكه در زمان ریاست میرزاده در دانشگاه‌ آزاد در این ‌باره به دیوان عدالت اداری شكایت شد و دیوان رأی را به نفع دانشگاه صادر كرد، گفت: «‌ما قانون را اجرا می ‌كنیم. كارشناسان وزارت علوم به قانون مراجعه كنند و در برابر قانون اعمال سلیقه نداشته باشند. كاری به بیانیه وزارت علوم نداریم. به‌ عنوان مسئول هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد با قاطعیت می ‌گویم كه خود را حافظ كیان كمیت و كیفیت دانشگاه می ‌دانم و یك واحد دانشگاه نیز نباید تعطیل شود.» این ورود مستقیم و جدی ولایتی به موضوع باعث شد، اتحادیه تشكل ‌های دانشگاه آزاد طی نامه‌ ای، از مواضع قاطع وی درباره حذف رشته ‌محل‌ های دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی كند.

ورود مجلس به موضوع

همزمان نمایندگان مجلس نیز وارد ماجرای كشمكش وزارت علوم و دانشگاه آزاد شدند و حدود 100نماینده در تذكری به وزیر علوم با ابراز نگرانی از این اقدام و تأكید بر قانونی بودن مجوز رشته ‌‌محل ‌های دانشگاه آزاد، خواستار تجدید نظر وزارت علوم درخصوص حذف 2 هزار و‌800 رشته‌ محل‌ این دانشگاه شدند.

سخنگوی كمیسیون آموزش مجلس از حضور وزیر علوم و سرپرست دانشگاه آزاد در این كمیسیون در هفته جاری خبر داد. به‌ گفته میرحمایت میرزاده، البته حضور آن ها مربوط به مسائلی از قبل است اما در حاشیه جلسات درباره حذف برخی از كد رشته‌ محل ‌های دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم نیز بحث خواهد شد.

مناقشه بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد باید هرچه زودتر تمام شود تا داوطلبان كارشناسی ارشد بتوانند در فرصت باقیمانده انتخاب رشته كنند. پیش از این برخی منتقدان این رویكرد وزارت علوم گفته بودند، كسانی این موضوع را دنبال می‌ كنند كه خود در دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزشی دیگر دارای منافعی هستند و با طرح این مباحث در آستانه انتخاب رشته، در حقیقت متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد را منصرف كرده و شانس خودشان برای گرفتن دانشجو را افزایش می ‌دهند. هر چه باشد، حالا مجوزها مانع تحصیل و اشتغال شده و دود این اختلاف نظر یقینا به چشم داوطلبان ورود به دوره كارشناسی ارشد می‌رود و ادامه چنین روندی نه به صلاح وزارت علوم است و نه دانشگاه آزاد.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی