تبیان، دستیار زندگی
امروزه مدارهای الکترونیک با کمک جوهرهای خاص روی پوست چاپ می شوند تا یک سری کارها مثل رصد علائم حیاتی بدن را انجام دهند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به آینده مدارهای الکترونیک که روی پوست چاپ می‌شوند

نگاهی به آینده مدارهای الکترونیک که روی پوست چاپ می‌شوند

امروزه مدارهای الکترونیک با کمک جوهرهای خاص روی پوست چاپ می‌شوند تا یک سری کارها مثل رصد علائم حیاتی بدن را انجام دهند. در واقع، این مدارهای الکترونیک جزو مدرن‌ترین فناوری‌های پوشیدنی هستند که در عین سبکی و ساده بودن کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، این مدارهای الکترونیک چاپی روی پوست، شبیه به تاتوهایی هستند که روی پوست حک می‌شوند و به همین دلیل «تاتوی فناوری» نام گرفته‌اند اما نوع عملکرد آنها کاملا متفاوت با آنهاست و از حالت تزئینی صرف خارج شده‌اند.

مدارهای پوستی امواج صوتی

این نوع مدار چاپی روی پوست قرار است از ژوئیه 2017 عرضه شود. مدارهای پوستی امواج صوتی بر اساس نوع موج صوتی ارسال شده روی وب‌سایت شرکت طراحی شده است. این صدا می‌تواند خنده کودک یا آهنگ مورد علاقه شما یا حتی نوع امواج صوتی کوتاه تولید شده باشد که روی بدن شما به صورت تاتو درمی‌آید. تصویر و صدای مرتبط با آن به پایگاه داده‌ها انتقال می‌یابد و با استفاده از نرم‌افزار Soundwave و با اسکن این تاتو می‌توان از آن استفاده کرد.

مدارهای پوستی DuoSkin

یک مدار الکترونیک پوستی شیک را در ذهن تصور کنید که به عنوان یک رابط لمسی برای کنترل کامپیوتر، تلویزیون یا وسایل هوشمند از آن استفاده می‌کنید. مایکروسافت و دانشگاه MIT در سال 2016 به فرآیند ساخت محصولی پیوستند که ورقه‌های طلایی مدارهای پوستی موقتی را به حسگرهای لمسی حساس تبدیل می‌کرد.

این حسگرهای تاتویی با عنوان DuoSkin، حسگرهای بی‌سیمی هستند که مانند کنترل از راه دور پوستی عمل می‌کنند و هر چیزی را به کمک آنها می‌توان از راه دور کنترل کرد. این فناوری ورقه طلایی را همچنین برای کنترل دمای بدن یا جاسازی تراشه NFC به کار برد. از این رو، برای باز کردن هم می‌توان از تکان دادن دست استفاده کرد

نگاهی به آینده مدارهای الکترونیک که روی پوست چاپ می‌شوند

مدارهای پوشیدنی سلامت

فناوری حسگرهای پوشیدنی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و دانشمندان از خلاقیت‌هایی نیز در این زمینه استفاده کرده‌اند. مدارهای پوستی موقت که قادر به کنترل میزان قند خون هستند تا حسگرهای ترانس‌درمال که میزان الکل را در تعریق بدن اندازه‌گیری می‌کنند، با جاگذاری حسگرهایی داخل این چاپ‌های خاص روی پوست این کارها را انجام می‌دهند.

مدارهای پوستی محو شدنی

به تازگی جوهرهایی تولید شده است که بعد از چند ماه به خودی خود از روی پوست پاک می‌شود. مدارهای پوستی موقت قرار است در سال 2018 و در انواع سه ماهه، شش ماهه و 12 ماهه عرضه خواهند شد. در این جوهرها از مولکول‌های کوچک‌تری نسبت به رنگ تاتوهای استاندارد استفاده شده است. این بدان معناست که هر وقت بخواهید آن را پاک کنید، با حلال مناسب آن می‌توانید از شر آن خلاص شوید.

جوهرهای زیستی

محققان دانشگاه کالیفرنیا نوعی جوهر زیستی مخصوص مدارهای پوستی ابداع کرده‌اند که حاوی آنزیمی است که قادر به شناسایی مواد شیمیایی خاصی است. به عنوان مثال، یکی از این جوهرها قادر به اندازه‌گیری میزان قند خون در زیر پوست است و برخی دیگر مواد آلاینده موجود در هوا را شناسایی می‌کنند. در واقع، این جوهر به عنوان یک حسگر عمل می‌کند بنابراین، یک دستگاه خارجی برای پردازش اطلاعات به دست آمده از این حسگرها مورد نیاز خواهد بود. در نتیجه، اطلاعات این حسگرها به طور بی‌سیم به دستگاه‌ ثبت کنترل ارسال می‌شود.

مدارهای پوستی که با پرینتر سه‌بعدی چاپ می‌شوند

یک شرکت فرانسوی به تازگی یک پرینتر سه‌بعدی ابداع کرده است که قادر به پرینت مدارهای الکترونیک روی بازی انسان است. در اوایل، این دستگاه تنها قادر بود طرح‌های ابتدایی روی بازو حک کند اما در حال حاضر می‌تواند طرح‌های اختصاصی را نیز روی بازو پرینت کند.

مترجم: ندا اظهری

منبع: خبرگزاری آنا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی