تبیان، دستیار زندگی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت فشار آمریکا با کاهش چشمگیر بودجه عملیات های صلحبانی موافقت کرد. دولت ترامپ به سختی برای کاهش بودجه تقلا می کرد و قصد داشت که میزان کاهش ها بیش از این حد باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان ملل با فشار آمریکا بودجه صلحبانی را کاهش داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحت فشار آمریکا با کاهش چشمگیر بودجه عملیات‌های صلحبانی موافقت کرد. دولت ترامپ به سختی برای کاهش بودجه تقلا می‌کرد و قصد داشت که میزان کاهش‌ها بیش از این حد باشد.

پیشخوان خبر تبیان
سازمان ملل

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ کمیته بودجه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از مذاکرات طولانی و پر جدل با بودجه ۷.۳ میلیارد دلاری برای ۱۴ عملیات صلحبانی برای سالی که از اول ژوئیه آغاز می‌شود،  موافقت کرد. بودجه کنونی ۷.۸۷ میلیارد دلار است که ۵۷۰ میلیون دلار کاهش یافت.

مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی در ابتدا با بودجه ۶.۸ میلیارد دلاری موافقت کرد و سپس ۵۰۰ میلیون دلار برای دو عملیات در دارفور و هائیتی به آن افزود.

نیکی هیلی،‌ سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از توافق کمیته بودجه گفت: پنج ماه از آغاز کارمان گذشته و توانستیم نیم میلیون دلار از بودجه صلحبانی سازمان ملل را کاهش دهیم و این اول کار است. ‌

آمریکا هر عملیات‌ صلحبانی را که مدت اعتبارش رو به پایان بوده و نیاز به تمدید داشته،‌ مجددا بررسی کرده است. سازمان ملل هم به صورت جداگانه تحقیق و بررسی داشته است. این منجر شد تا عملیات‌ صلحبانی در ساحل عاج متوقف شود و عملیات در لیبریا هم که از ۲۰۰۳ آغاز شده، سال آتی به پایان می‌رسد. زمانی که مذاکرات در کمیته بودجه مجمع عمومی آغاز شد،‌ سازمان ملل به دنبال افزایش بودجه به حدود هشت میلیارد دلار بود اما آمریکا می‌خواست آن را به زیر هفت میلیارد دلار برساند.

در همین حال سباستیانو کاردی، سفیر ایتالیا در سازمان ملل گفت: این توافق ۷.۳ میلیارد دلاری قطعا پیشنهاد اتحادیه اروپا بود و راه‌حل رضایت‌بخشی است. این کاهش‌ها عملیات‌های سازمان ملل را به خطر نمی‌اندازد و قرار است عملیات صلحبانی را بهتر کند.

از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: این بودجه مجموعا کمتر از اعتبارات مالی سال گذشته است اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مطمئن شویم این عملیات‌ها اجرایی می‌شوند. نمی‌توانیم درباره ارزش صلحبانی برای دستیابی به صلح و ثبات اغراق کنیم. این با ارزش‌ترین ابزار در دست جامعه بین‌الملل است تا از درگیری‌ها جلوگیری کرده و شرایط برای صلح پایدار را محیا کند


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .