تبیان، دستیار زندگی
بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی تکواندو جهان دیروز در حالی در کره جنوبی به پایان رسید که تکواندوکاران ایران یکی از ضعیف ترین نتایج چند سال اخیر را به جا گذاشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سقوط تکواندو، درخشش کیمیا

گفته بود برای «تاریخ‌سازی دوباره» راهی موجو شده اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد دختر هوگوپوش ایران بتواند به حرفش عمل کند؛ آن هم بعد از پشت سر گذاشتن یک جراحی سنگین روی پای چپ مصدومش(پس از المپیک ریو)، دوری تقریبا طولانی‌مدت از میادین و البته داشتن آسیب جدی در پای راستش.

بخش ورزشی تبیان

تکواندو

‌اما آن‌چه در آخرین روز از بیست‌و سومین دوره رقابت‌های‌‌ تکواندوی قهرمانی جهان رقم خورد، تاریخ را وادار کرد تا برگ زرین دیگری از رویدادهای به یادماندنی‌اش را به نام کیمیای ایران اختصاص دهد. ‌دختری که سال 2015 در روسیه روی سکوی سومی جهان رفت تا برای اولین بار نام بانوان ایران را در لیست مدالیست‌های جهانی ثبت کند، دیروز در موجو، نه تنها تاریخ را تکرار کرد، که با تبدیل رنگ برنز مدالش به نقره تعریف تازه‌ای از کیمیاگری در تکواندوی ایران ارائه کرد.‌ تکواندوکار وزن ۶۲- کیلوگرم ایران در‌حالی در فینال نتیجه را به حریفی از ساحل عاج واگذار کرد که پیش از این مقابل «فرناندا آگویره» از شیلی، «آشلی کرایولد» از کانادا، «ئی چینگ لی» از چین‌تایپه و «استتیچ» از کرواسی و «تاتیانا کازمینا» از روسیه به پیروزی رسیده بود تا به عنوان اولین بانوی ایرانی، حضور در فینال رقابت‌های‌ قهرمانی جهان را تجربه کند.

‌این درحالی است که علیزاده پیش از این اولین طلای نوجوانان جهان، اولین طلای المپیک نوجوانان، اولین برنز جهانی بزرگسالان، اولین طلای گرندپری بانوان، اولین مدال المپیک برای ورزش زنان را گرفته بود تا حالا اولین بانوی ایرانی دارنده نقره جهانی باشد. ‌هرچند‌ تلاش او برای کسب مدال زرین برای تکواندوی کشور به نتیجه نرسید اما نباید فراموش کرد که کیمیا علی‌رغم مصدومیت پای راستش که بلافاصله بعد از مسابقات جهانی باید دست جراحان سپرده شود، در کره روی سکوی دوم دنیا ایستاد.

درحالی که کیمیا، با نقره جهانی در بخش بانوان آبروداری کرد اما عملکرد پسران به هیچ‌وجه قابل قبول نبود.‌ قهرمان تکواندوی جهان در سال 2015 که به امید دفاع از عنوان قهرمانی با ترکیب کامل راهی کره‌جنوبی شده بود، نه‌تنها در دفاع از سکوی قهرمانی بسیار ضعیف عمل کرد، بلکه نتوانست از پتانسیل اعجوبه‌هایی چون سونامی و نابودگر در ترکیب خود به خوبی بهره ببرد تا با دو پله سقوط نسبت به رقابتهای روسیه، قهرمانی را با سکوی سوم دنیا عوض کند.‌

حذف شوکه‌کننده و زودهنگام فرزان عاشورزاده سونامی تکواندوی جهان از دور رقابت‌ها و ناکامی غیرقابل باور سجاد مردانی ملقب به نابودگر،‌ پایه‌های تکواندوی ایران را در کره به شدت لرزاند. ‌در این‌بین اما تک برنز مسعود حجی‌زواره و نقره آرمین هادی‌پور تا حدودی پشت ایران را در کره گرم کرد تا چشم امیدمان به طلایی شدن میرهاشم حسینی در روز آخر رقابت‌ها باشد، بلکه در هجدهمین حضورمان در قهرمانی جهان بی‌طلا نمانیم. ‌اما طلسم نشکست.

‌نماینده وزن منهای 63کیلوگرم ایران که با کسب 5 برد مقتدرانه به فینال رسیده بود، در این مرحله زورش به ژائو شوآی از چین و دارنده رنک ۱۲‌جهان نرسید تا با اضافه کردن یک نقره دیگر به کارنامه مدالی ایران، آبروداری کند.‌ به این‌ترتیب پرونده تیم ملی تکواندوی ایران درحالی با 3 نقره کیمیا علیزاده، میرهاشم حسینی، آرمین هادی‌پور و یک نشان برنز مسعود حجی‌زواره در موجو بسته شد که مردان کشورمان از سال‌ ۱۹۹۹ تا‌کنون فقط در رقابت‌های‌ جهانی ۲۰۰۷ چین موفق به کسب مدال طلا نشده بودند. رقابت‌هایی که مرتضی رستمی و امید غلامزاده 2 نشان نقره و هادی ساعی یک نشان برنز کسب کردند. ‌بعد از‌۱۰‌سال اما یک‌بار دیگر تکواندوی ایران در جهان بدون طلا ماند. ‌ضمن این‌که طیبه پارسا، زهرا پوراسماعیل، اکرم خدابنده، فرزان عاشورزاده، ناهید کیانی، ملکیا میرحسینی، سعید رجبی، سجاد مردانی، پوریا عرفانیان و ابوالفضل یعقوبی در این دوره، از دور رقابت‌ها حذف شدند.

رده‌بندی مدالی

تیم ملی تکواندوی ایران در پایان رقابت‌های قهرمانی جهان- کره، در مجموع با کسب 4 مدال(3 مدال در بخش مردان و یک مدال در بخش بانوان) در رده یازدهم رده‌بندی مدالی قرار گرفت. در این بخش کره‌جنوبی، در‌مجموع با کسب‌10مدال(شامل 5 طلا، یک نقره و چهار برنز در دوبخش آقایان و بانوان) روی سکوی قهرمانی ایستاد. ترکیه با کسب 2 طلا و یک نقره در بخش بانوان در جایگاه دوم ایستاد و صربستان هم با دو طلا در بخش بانوان سوم شد.

رده‌بندی امتیازی

در پایان رقابت‌های کره، تیم ملی تکواندو ایران در بخش مردان در رده سوم رده‌بندی امتیازی رقابت‌ها ایستاد. ‌در این بخش مردان هوگوپوش کشورمان موفق شدند با کسب 2 مدال نقره، یک برنز و کسب 46 امتیاز بر روی سکوی سوم بایستند. ‌تیم کره‌جنوبی با 3 مدال طلا، یک برنز و 67 امتیاز قهرمان شد و تیم روسیه با یک مدال طلا، 3 نقره، یک برنز و 62 امتیاز عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کرد. آذربایجان هم با یک برنز و تک طلای میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی الاصلش و با بهره‌مندی از هدایت رضا مهماندوست سرمربی ایرانی خود چهارم شد.


منبع: خراسان