تبیان، دستیار زندگی
گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل از بررسی میزان پایبندی ایران به برجام منتشر شد و شورای امنیت در جلسه ای، سومین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 را مرور کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازهم غارت اموال ایران در آمریکا

برجام زجرکش می شود

گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل از بررسی میزان پایبندی ایران به برجام منتشر شد و شورای امنیت در جلسه‌ای، سومین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه 2231 را مرور کرد.

بخش سیاست تبیان
آنتونیو گوترش

به گزارش تبیان ، روزنامه صبح نو در یادداشتی نوشت: ابتدای این گزارش آمده که هیچ مدرکی دال بر خرید یا انتقال مواد دارای کاربرد دوگانه هسته‌ای-غیرنظامی در مسیر خارج از کانال خرید برجام، موجود نیست. در این گزارش به گزارش فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در خصوص پرتاب آزمایشی موشک بالستیک میان‌برد خرمشهر در اواسط زمستان سال گذشته هم اشاره و نسبت به آن ابراز نگرانی شده است. دبیرکل که از غیرموشکی بودن تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داشته، نوشته که هنوز بر سر چگونگی تفسیر بندهای مربوط به محدود شدن برنامه موشکی ایران بر اساس سند برجام، اختلافاتی وجود دارد. دبیرکل سازمان ملل با اتکا به مبهم بودن متن قطعنامه‌ای که نهاد تحت نظر خودش تصویب کرده و وجود اختلافات در تفسیر آن، از ایران خواسته که از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند زیرا «این آزمایش‌ها پتانسیل افزایش تنش‌ها را دارد.» در گزارش جدید به سفر مقامات «سازمان صنایع دفاعی ایران» به عراق و شرکت آنها در نمایشگاه صنایع نظامی این کشور هم اشاره شده؛ سفری که با توجه به قرار گرفتن نام این سازمان در بخش دوم ضمیمه 2 قطعنامه 2231 غیرقانونی تلقی می‌شود.دبیرکل سازمان ملل در کنار سازمان صنایع دفاعی، از سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در گزارش خود نام برده و با اشاره به انتشار خبر سفرهای خارجی وی از سوی رسانه‌های ایرانی و عربی، بدون نام بردن از کشوری خاص، نسبت به این 2 مسافرت اعتراض کرده و از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواسته که به تعهداتشان ذیل قطعنامه 2231 پایبند بمانند. بعد از گزارش دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت در جلسه‌ای که در تاریخ ۸ تیرماه ۱۳۹۶ در نیویورک برگزار شد، سومین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد را در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بررسی کرد. پس از ارائه گزارش دبیرکل، آخرین گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی حاوی جزئیات اجرای تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون مشترک برجام نیز مورد توجه قرار گرفت. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام را مجدد مورد تأیید قرار داده است. تعداد زیادی از اعضای شورای امنیت، آلمان و نماینده اتحادیه اروپایی که در این نشست حاضر بودند، پایبندی ایران به تعهداتش براساس برجام را ستودند و خواهان تداوم حمایت جامعه بین‌المللی از توافق تاریخی مذکور شدند. نماینده اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس به منافع اقتصادی ناشی از اجرای برجام اشاره و تأثیر مثبت آن را بر مناسبات دوجانبه برجسته کردند.

اعتراض ایران به بدعهدی آمریکا

یک منبع دیپلماتیک کشورمان در سازمان ملل هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود به بدعهدی و کارشکنی آمریکا در برجام و تلاش این کشور برای وضع تحریم‌های جدید و خطراتی را که این‌گونه اقدامات می‌تواند برای اجرای متوازن برجام داشته باشد، به دبیرکل سازمان ملل منتقل کرد.»

به‌رغم تأکید گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل مبنی بر پایبند بودن ایران به تعهدات برجام «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ایران را متهم کرد که به صورت مکرر و متعمدانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و شورای امنیت در پاسخ به نقض قطعنامه‌ها شکست خورده است.

تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد

وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در همان روز در نشستی در کاخ سفید اعلام کرد که از قبل تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده بودیم و حالا هم به‌خاطر برنامه موشکی بالستیک و دیگر برنامه‌های آنها، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد. «ستیون منوشین» با تأکید براینکه ما به استفاده از ابزار تحریم ادامه خواهیم داد، گفت: صرف‌نظر از هر قانونی که کنگره تصویب کند، من به شما اطمینان می‌دهم که این دولت و وزارت خزانه‌داری تا حداکثر میزان ممکن بر اساس قانون، از ابزار تحریم استفاده خواهد کرد.

رأی دادگاه آمریکا به تصاحب ساختمان بنیاد علوی

همچنانکه دادستان‌های فدرال آمریکا پس از ۹ سال تلاش برای تصاحب ساختمان ۳۶ طبقه بنیاد علوی در منهتن نیویورک روز پنجشنبه به دلیل ارتباط این بنیاد خیریه با ایران (دور زدن تحریم‌های ایران) سرانجام در دادگاه پیروز شدند. دادگاه اعلام کرد بنیاد علوی از سوی دولت ایران اداره می‌شود. این دادگاه مدعی شد برج منهتن -بنیاد علوی در خیابان پنجم نیویورک که سالانه میلیون‌ها دلار درآمد از محل اجاره دارد- تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. دولت آمریکا می‌خواهد برج بنیاد علوی را که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش مادی دارد، به منظور دادن غرامت به بازماندگان قربانیان آنچه حملات تروریستی مورد حمایت ایران خوانده است، به فروش برساند. بر اساس بیانیه «جون اچ کیم» دادستان منهتن، این بزرگترین مصادره اموال به دلیل ارتباط با حملات تروریستی در تاریخ آمریکاست.

حراج آثار باستانی ایران در آمریکا

به‌رغم تأکید گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل مبنی بر پایبند بودن ایران به تعهدات برجام «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ایران را متهم کرد که به صورت مکرر و متعمدانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و شورای امنیت در پاسخ به نقض قطعنامه‌ها شکست خورده است.

علاوه بر این، دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه با بررسی پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار 1997 بیت‌المقدس از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد. قرار است این دادگاه در جلسه سالانه خود که ماه اکتبر برگزار می‌شود، تصمیم نهایی خود را درباره اینکه آیا قربانیان این حادثه می‌توانند از محل فروش اموال و آثار باستانی ایرانی 71 میلیون و 500 هزار دلار غرامت دریافت کنند یا خیر، اعلام کند. از جمله این آثار و اشیاء می‌توان به کوزه، زیور آلات و دو لوح خشتی ایران متعلق به دوره هخامنشی و ایلامیان اشاره کرد که در حال حاضر در اختیار دو موزه در ایالت شیکاگوی آمریکا قرار دارند. پیش از این هم دو میلیارد دلار از منابع مالی ایران در بانک‌های آمریکایی به دلیل محکومیت ایران در دادگاه‌های آمریکا مصادره شده بود. موضوعی که رئیس جمهور از آن به عنوان دزدی بین‌المللی یاد کرد و گفت اجازه نمی‌دهیم این پول از گلوی آمریکا پایین برود.

ترامپ در حال زجرکش کردن برجام است

بلومبرگ در واکنش به نقض عهدهای آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای در گزارشی نوشت : « رئیس‌جمهور آمریکا قصد ندارد برجام را به یک‌باره نابود کند بلکه می‌خواهد آن‌را ذره ذره به نابودی بکشاند.» «ویلیام برنز» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای دخیل بود می‌گوید برجام نتیجه سال‌ها تلاش دولت‌های بسیار زیادی بود که از بین بردن آن به آشفتگی‌های خاورمیانه می‌افزاید و موجب تیرگی روابط میان آمریکا و اروپا می‌شود. تحلیلگر ارشد اندیشکده «رند» نیز می‌گوید: دیدگاه عمومی در واشنگتن این‌گونه است که به برجام اجازه دهند بر جای خود باقی باشد اما در عین حال طوری به تهران اعمال فشار کنند که نتواند به سود اقتصادی مورد انتظار دست پیدا کند.

توییت بازی ظریف

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی در پیام توئیتری به این تصمیم جدید ترامپ واکنش نشان داد. وی در این پیام خود تأکید کرد: «آمریکا در نمایش واقعاً شرم آور خصومت کورکورانه خود با همه ایرانی‌ها، امروز مادربزرگ‌های ایرانی را از دیدن نوه‌های خود محروم می‌کند.»

اما واکنش‌های توئیتری ظریف به عهدشکنی‌های آمریکا و بسنده کردن دستگاه دیپلماسی تنها به بیانیه‌های خنثی، اعتراضاتی را در داخل کشور به همراه داشته است تا جایی‌که کاربران فضای مجازی با انتشار توئیت های کمکی، به این اقدام وزیر امور خارجه اعتراض کردند. بخشی از توئیت های کمکی در رابطه با مصادره برج بنیاد علوی: «با این مصادره به صفای قلب و نورانیتی که از آمریکا سراغ داشتم شک کردم»، «مسئول مصادره ساختمان بنیاد علوی، قطعاً خود آمریکایی‌ها خواهند بود.»، «مردم ما زندگی در شرایط مصادره اموال را بلدند! به کاخ سفید پیشنهاد می‌کنم چیز جدید رو کند»، «مصادره ساختمان بنیاد علوی گام مثبتی در جهت صلح جهانی نخواهد بود.»، «مصادره برج بنیادعلوی، یقیناً آمریکا را ثروتمندتر نخواهد کرد. آمریکا باید به جای مصادره برج‌های متعلق به دولت‌های دیگر، خودش برج بسازد.»

منبع: روزنامه صبح نو