تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام طاهری گفت: آیت الله صابری همدانی متخلق، عالم به عمل و زمان شناسی واقعی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محقق و پژوهشگر حوزه:

مرحوم آیت الله صابری همدانی متخلق و زمان شناس بود

حجت الاسلام طاهری گفت: آیت الله صابری همدانی متخلق، عالم به عمل و زمان شناسی واقعی بود.

مرحوم آیت الله صابری همدانی متخلق و زمان شناس بود

حجت الاسلام و المسلمین طاهری پنجشنبه شب در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله صابری همدانی در مسجد رفعت قم اظهارداشت: ایشان فردی ادیب، فیلسوف، حکیم، خدوم و عارف بود و همه لحظات عمر با برکت خود را صرف علم آموزی و شاگرد پروری کرد.

وی در ادامه با اشاره به مقام حکمت، افزود: کسی که ایمان و علم را در وجود خود با هم جمع کرده و عالِم به حقیقت عالَم بوده و به خداوند متعال ایمانی راسخ داشته باشد به درجه والای حکمت می رسد.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به جایگاه ویژه علما در دین مبین اسلام، بیان داشت: مرحوم آیت الله صابری از شخصیت های بزرگی بود که حرکت در مسیر الهی را برنامه زندگی خود قرار داده بود، این شخصیت برجسته همواره بر اساس اولویت ها و نیازهای جامعه و جهان اسلام عمل می کرد  و الا می توانست در قم بماند و با توجه به علم بسیاری که دارد تنها درس خارج بگوید، اما به فکر اولویت های جهان اسلام بود و در کشورهای خارجی با وجود سختی های بسیاری به تبلیغ دین اسلام پرداخت و اثرگذار بود.

وی با بیان اینکه آیت الله صابری همدانی متخلق به صفات الهی بود، ادامه داد: در قرآن کریم بعضی از انبیا حکیم نامیده شده اند، معنای لغوی حکمت این است که حکیم سخنش به نشانه می نشیند، سخن عالِم امکان خلافش وجود دارد، ولی سخن حکیم به نشانه خواهد خورد، چون مقام حکمت از ناحیه خداوند متعال به واسطه علم و ایمانی که دارد به افراد خواهد رسید.

شاگرد مرحوم آیت الله صابری همدانی اظهارداشت: امیر مومنان علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید علم در آسمان ها وجود ندارد و همچنین در زیر زمین ها هم نیست، شاید به منابعی برسیم ولی خبری از علم نیست، آنهایی که به مراتب عرفان رسیده اند به علم واقعی دست یافته اند، ما انسان ها خودمان را به خوبی نشناخته ایم و به رازی که در درون قلبمان وجود دارد، دست نیافته ایم، علم واقعی درون قلب انسان موجود است، جایگاه ایمان به خداوند متعال در قلب مومنان است، خداوند متعال در مکان خاصی وجود ندارد، بلکه  در قلب مومنان سیطره و نفوذ دارد و پیامبر اکرم(ص) می فرماید جایگاه خداوند متعال در درون دل های شکسته است.

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: انسان اگر می خواهد به حقیقت وجودی دست یابد و به مقام حکمت برسد، باید مودب شود به آداب خداوند متعال و متخلق شود به اخلاق و صفات الهی تا به علم الهی دست یابد، لذا آیت الله صابری همدانی(ره) از آن دسته افرادی بود که مودب به اخلاق الهی و متصف به صفات الهی بود.

لازم به ذکر است در این مراسم، نمایندگان بیوت و دفاتر مراجع تقلید، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند.

منبع: حوزه نیوز