تبیان، دستیار زندگی
FATF به ظاهر سعی دارد جلوی تخلفات مالی به ویژه پولشویی را بگیرد اما در حقیقت این سازمان اهرم فشاری برای محقق شدن اهداف جهانخوارانه ی دولتمردان آمریکا است و تمام توان خود را برای فشار به کشورهای مخالف سیاست های ایالات متحده ی آمریکا، آن هم از طریق اِعمال ت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده‌ی بیانیه‌ی FATF علیه ایران

FATF به ظاهر سعی دارد جلوی تخلفات مالی به ویژه پولشویی را بگیرد اما در حقیقت این سازمان اهرم فشاری برای محقق شدن اهداف جهانخوارانه‌ی دولتمردان آمریکا است و تمام توان خود را برای فشار به کشورهای مخالف سیاست‌های ایالات متحده‌ی آمریکا، آن هم از طریق اِعمال تحریم‌هایی با دلایل واهی و غیر مستند، به کار گرفته است.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
پشت پرده‌ی بیانیه‌ی fatf علیه ایران

کارگروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی (Financial Action Task Force)؛ نهادی بین المللی است که در سال 1989 با عضویت 16 کشور تاسیس شد. یکی از اهداف اصلی این سازمان بررسی وضعیت مالی و تجاری کشورهای عضو و همچنین مبارزه با پولشویی در سطح جهانی است.

در حال حاضر کشورهای زیادی از جمله آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، سوییس، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، سوئد، نروژ، پرتقال، سنگاپور، اسپانیا، نیوزلند، ترکیه، انگلستان، آمریکا و دو سازمان بین المللی یعنی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس عضو سازمان FATF بوده و موظف هستند کلیه‌ی قوانین این سازمان را رعایت کنند.

FATF به ظاهر سعی دارد جلوی تخلفات مالی به ویژه پولشویی را بگیرد اما در حقیقت این سازمان اهرم فشاری برای محقق شدن اهداف جهانخوارانه‌ی دولتمردان آمریکا است و تمام توان خود را برای فشار به کشورهای مخالف سیاست‌های ایالات متحده‌ی آمریکا، آن هم از طریق اِعمال تحریم‌هایی با دلایل واهی و غیر مستند، به کار گرفته است.

FATF و مبارزه با تروریسم!

حائز اهمیت آن که در سال 2001 بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن این‌که "بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم" بررسی کنند.

کارشناسان FATF بر اساس گزارش‌های رسمی کشورهای مختلف از جمله در مورد شفافیت مالی، قوانین مالیاتی و مانند آن نظرات مشورتی خودشان را در مورد میزان ریسک سرمایه‌ گذاری در آن کشورها اعلام می‌کنند که مورد استناد سرمایه ‌گذاران بین‌المللی قرار می‌گیرد.

FATF  در مورد پولشویی 40 توصیه و  در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا دربیاید و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهد. (1)

این سازمان کشورهایی را که در حال سرمایه گذاری های به اصطلاح پُرخطر بوده و یا تغذیه کنندگان تروریست ها هستند را در لیستی موسوم به "لیست سیاه" قرار داده و کشورهای عضو موظف به تحریم مالی افراد، سازمان ها و یا حتی کشورهایی هستند که در این لیست قرار دارند.

پشت پرده‌ی بیانیه‌ی fatf علیه ایران

اینفوگرافیک FATF

در سال 2009 ، سازمان FATF بیانیه ای را با مضمون محافظت مالی کشورهای عضو در راستای مبارزه با پولشویی و حمایت ایران از تروریست های بین المللی صادر و نام کشور جمهوری اسلامی ایران را وارد "لیست سیاه" کرد. دلیل این امر "خطر تامین مالی تروریسم در ایران" عنوان شده است!. چند سال بعد نام ایران به صدر این لیست برده و چندی بعد هم این سازمان به اعضای خود دستور داد تا علاوه بر اِعمال تحریم هایی گسترده تر از قبل؛ اقدامات همه جانبه ی مقابله ای علیه ایران را در دستور کار قرار دهند.

ایران و FATF

FATF اصطلاحی است که طی یک سال و نیم گذشته در جامعه ی ایران به سرعت اشاعه و شناخته شد. نامی که همواره با مضمون تحریم عجین بوده است زیرا این سازمان از قریب به 7 سال پیش به بهانه های مختلف و غیرقابل اثبات، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و موج گسترده ای از انواع فشارهای مالی را علیه آن راه اندازی کرده است. موجی که هر ماه نه! که هر روز بر شدت آن افزوده می شود؛ بطوری که طی سه ماه گذشته هفته ای نبوده که سنای آمریکا و هم دستانشان لایحه و یا بیانیه ای علیه ایران و تشدید تحریم ها تصویب و صادر نکرده باشند.

در این راستا باید اشاره ای داشته باشیم به بیانیه ی اخیر FATF که بر مبنای آن جمهوری اسلامی ایران یکی از پُرریسک ترین کشورهای جهان (یک درجه بدتر از اقدام متقابل) محسوب شده و این سازمان تحریم ها واقدامات تقابلی خود را علیه ایران دوچندان کرده است.

جمهوری اسلامی ایران به جهانیان ثابت کرده است که یکی از بزرگترین مبارزان تروریست بوده و از لحاظ مالی نیز تمامی قوانین لازم در جهت شفاف سازی و دوری از پولشویی رعایت نموده است.

آمریکا اعلام کرده است که طبق بیانیه ی جدید سنا؛ روسیه و ایران مورد تحریم های گسترده ی اقتصادی قرار می گیرند. ایران به علت برنامه های موشکی سپاه پاسداران و روسیه به دلیل دخالت در انتخابات 2016 آمریکا و همچنین اقدامات تهاجمی علیه اکراین.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرده است که باتوجه به بررسی های فراوان، به این نتیجه رسیدیم که ایران در مسیر حمایت تز تروریست ها حرکت می کند و سعی دارد تروریست ها را از لحاظ مالی تامین نماید و اقدامات FATF در راستای نظارت هرچه بیشتر بر نظام مالی ایران و همچنین مقابله با تامین مالی تروریست ها کاملا بجا و ضروریست و گواه همه ی اینها؛ آزمایش موشک های بالستیک از سوی این کشور است!.

تمام اینها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به جهانیان ثابت کرده است که یکی از بزرگترین مبارزان تروریست بوده و از لحاظ مالی نیز تمامی قوانین لازم در جهت شفاف سازی و دوری از پولشویی رعایت نموده و تمامی اسناد آن در بانک مرکزی موجود می باشد. بنابراین تمامی فشارها و تحریم های چندباره از سوی سردمداران غربی تنها در راستای جلوگیری از مبارزه ی ایران با تروریست هایی که دست پرورده ی غرب هستند.

پی نوشت:

1. ماجرای FATFبه زبان ساده، خبرگزاری ایسنا، شهریور 1395